Page 129 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 129

afrn.üOforuh|   çoğuku  ü  ı27
                                                                   ^iay.r[



             "Mustefa  Kemal'ın  ŞĞü  satd .yaİlınmr$nd.n  önce  Kliİtlere  dal.  §öy'edlİle-
           rl ıyoİlanmadan  ,onra deüşıtf ıntş, rafı katdmlrnrçtıİ.  Ancaİ  tatth Lttaplen bu
           ay.İlanma  lçlı 'dbİ ıaİaİterıt  ayaİlanİiı'  dtyor. Yınl dtn üz€r|nden   ülpılan  blİ
           ger€kçe},le  bu mei€lertn  kıpaıllma§ı  asl$da  btr bİhane  dbl   göİünrnüyoİ  mu? Bü
           lfyonda  Kiinçiılüğe  deir blİ  ş€y'er  vaİ mıydı?''  Evet,  madem isr?n  dini karakerliydi
           ve bastmldl,  bu taİdirde  Kürdistan'a  ilişkin düşiincelerden  vazgeçilmemesi  geİekirdi.
           Ama  arİaşülryor  ki öyle  değil,  8erçekte  de öyle  değil.  Her  ne kadar  Şe}.h  Said  isyanının
           dini  karakteri  varsa bir de milli bif tarai  var. Bu milli taraf,  Kürtlerin  genel  sorunu_
           dur;   çünkü   Künler  'geç kalmış  bir uluslaşma  süreci'  yaşıyor,  Bu süreç  kimisine  8öre
           tamamlanma  aşamaslnda  kimisine  göre  daha  tamamlanmamıştır,  Ancai  şu çok  açık:
           l800'lü  yllann  başından  itibaren  özelliİle  yoğunlaşan  mitliyetçiİk  (ürtlerde  _sijz  ge-
           limi Arnaı,utlarda,  Yunanl arda Veya Bulgarlarda  olduğu  gibi  aynl-  sıcat  bir kaJşılık
           buimamıştlr,  Bu biraz  belki  Kürtlerin  feodal  iap|sünın  bütünlükçü  ve uzlaştıncü  özel_
           lüer  taşımamasından  kaynakianmıştır.  Birinci  Dünya  savaş|'nda  yeniden  dünya  ku-
           rulurken  bazı  l(ürt  aydırütarın,  bir tüİJön  Künlerin,  bir takım  faaliyetler  göst€rdikleİini
          gönjyoruz  ama bu  faa]iyetler  toPlumun  bütününü kucaİlamaltan  uzak kaliİırş,  Ama
          buna rağmen  o dönemi  inceleyerıler  bilif|er;  kurulan  Hoybun  ör8ütü,  fuadi  öİgütii  ve
           Kün Terİab  Perver  C€miyeli  gibi  bütün bu örgüderin  yaFnıadlklan  m€tinlerde,  ga-
          zetelerde ve deİgilerde  birlik sorunu  tartüş m§,  öfnegin  Kürtçenin  daha o dönemde
           laıin alfabesiile  yaalmas|  gerektigini  söyleyen  diişünc€lerdile   8etirilmiş.  Bütün bun_
          larü düşündüğiimüzde  güç]ü bt€ntelektüel  fikin  olduğunu  ve  Şe}4ı  Said Harekeıi'nde
          bunun  yansümalarünrn  bulunduğlüntı  söyleyebiliriz.
             "sad€ce  m€dnde  faİklrlrklar  8österen  kucaİlaFn  blİ re3ml  belgentn  bulunmasü,
          bunu  çerçevest  üşlnd. fl l oıaİaİ uygütanma},rşı  d e getirmek  §adece  baİdağn
          dolu taİann  görmel  desl midlİ?"  G€rçekten  şimdi  sadece  }asaların  v€  anayasanün
          değişmesi  d€  yeım€z.  Diin burada  sözü edildi,  Yargtay  Hukuk  Genel  Kurulu'nun  karan
          son der€ce  engelleyici.  salt  yasaların  değişmesi  sorunlann  çözülmesine   yetmeyebilir.
          Nitekim bugün ıübana ilişkin bir anayasa] de$şiklik  var ama  o değişikliğin  karşısına

          çıkanlan  Anayasa  Matıkemesi  karan  var. Yani  bugün  d€  bu tür deği§iklik]enn  },tiksek
          mahkemelere  tak ması mümkiin.  Kaldı  ki birAnayasa  Mahkemesi  var, bu mahkeme
          Türkiye'yi bir siya§i partiler  mezallüğma   çeürdi  8eçmişi  itibariyle.  Bu n€denle  sad€ce
          ya§aların  değişmesi  yetmiyor,  bu kurumların  ve zihniyetin  de degişmesi  g€rekiyor,  bu_
          nun  içinis€   8erçeklen  birzamana  ihtiyaç  var.
             "H.yaıleİtml2deıd  sivll v€  d€mok  atl} an.ü,a3.rın  olüştuİulnafry'a  bölüc,ti  teriif
          ör8titünün  son bulaca&nı ınanryor  musımuz?"  Hayallerimizdeki  §ivi1 ve demokat
          anaya§a  gerçek]eşirse  kaİımca  şiddetin  koşu  arü onadan  kalkar.  Zaten  şiddet  insan_
          ların  durup  dtırurken  "Kalkalım  bir  şiddet  uygulayalm,  bir bunun için  ör8üdenelim,
          8eleceğimizi  feda  edelim,  gideüm  dağda  30 yl boFnca toprat]a elimizi  yüzümüzü   },r-
          kaya]m  ya da taşku  analım"  niyetiyte  yaptlF  bir  şey  degildir.  lnsanlar  toplumu  değiş-
          tirmek,  hayatı  değşrirmek,  yeniden  biçirnlendirmek  için  şiddete  başt!ruyor.  Bunu  §on
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134