Page 134 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 134

ı32 İop|,fuüBıa.   j"9:




        ondan  da emin  değiüm,  Çünİü  mevcut laiklü  arılayışl  ile din ve ücdan  öz8ürlüğii  biİ-
        biriyle  uraşmaz  bi!  çelişki  içindedİ.  Diinyada  daha €8em€n   olan  yaklaşım  Anglo saı-
        son iüeıerindeki  sistemdİ,  o da din özgürlügii  sisl€midir,  ona  doğru  gitmek  gerekiyor.
        Türhye'deki  u}€ulamay  mevcut  iaüik  aİlayşını  da ona  8ör€  kr}aslamaka  iayda  var,
           "Yent  ısrlığn  dln  ve rtcd.n öztülüğli konüımda  i,ilİitİ!ülaeıd  üayİla  8öı€
        daha  ör{tiİıükçii  olduğunu  !İiyledrılz,  bu öz8ii.liiİ  y€nt  dtttkİ  8tbl  dlİdeİe  de liz-
        8iİrlüİ   geılİGceİ  rıtdtİ? Aslnda  Müsliimanlara  gerektiği  veya  yeterli  ölçüde  olnasü  8e-
        reken  ölçüde  değil.  Çünkii  Türkiye'deh   sa}İi,müslim  vataİdaşlanmran  sorunlarıyla
        aslmda  Müslüman  vatandaşlaIımrzıİ  soruİılan  aynı köhen   8elir,  Yani  bu  pek  görün-
        meyen  bir durumduİ,  hatta biraz daha geniş  tutmak  lazrm  pencereyi.  Türuye'deki  din
        sorunuyla Kiin sorunu  da aynı köıl€n  g€liı,  Bu, özgiİliiİler  aç§ündan  ateş düştüğii  yeri

        }uktı$   için herkesin  t€ndi  durumunu  öncelem€sinden  doıa}ı  86remedigi   bir sonrn-
        dur. oysa  a}lrr  otorite  aynı mağduriyet]eri  oltrştırrmaktadır.
           Türkiye'de  ı€mel  sorunümuz bunu görememek  ve özgürlükl€n   ve haİlan da k€,
        simlere   8öre  aPnp  sıraya  koymaktlr.  Bu yaİtlış;  yapılması  gereken,  bif genel oıaİak  heF
        kes için  öz8üİlüğiinü,  din ve ücdan  özgürlüğiinü,  ba§ln özgürlüğiinü,  adil  yarg  anma
        hakkını,  se},aiat öz8ürlüğ,linü,  aİ]ınıza  ne kadar özgüliik  8eliyorsa   hePsirüi bir arada
        }.ategorik  olaİa}  herkes  için sa!,unmaltır.  Ama  bu  aİada  birisi  o günler  için ön plana
        çıİ(mışsa   -yani  özgürlüğiin  canı oradadlr  o zaman,  onu  o zaman saltİrmaİür.  Yani o
        g€nel  yatlaşEıla  berab€r  sPesifrk  olarak,  somut  olalal  o özgüİl[ü  konusu ne ise onu da
        ihma]  etmemektir.
           Tüİkiye'de  şu  ana kadaİ  hep g€nelliİle  ve haRı  olarak  detteti  eleştiİdik.  Çtinİtt  or-
        tada  bir anayasa  var;  bu,  özgürlüuer  rejimini  çok  kötü bir  şekilde  dtızenleyen  bir metin
        ve bu metnrn  soİumlusu  da bu hukuki ve siyasi  yapı.  Ama insan  haİlaİıyla  ilgili  çok
        uzun  zamandİ  pmtik  olarak  da faaliyette  bulunan  biri olarak  benim   8ördüğiim   biİ  şey
        daha  var:  o da bu sonrıun §ad€ce  devlenen  ka},rıak]anmadıgrdür.  Tiirkiye'de  h€r  kesim
        kendisi  için hak  lalep  eder, haİı  olaİak canının  yaİd]tsn  söyler  ama  bil başka  kesim
        söz konusu  oldugu  zamaJı  ayru  a}ılaki ölçüyü  o kesime  koymaz.  Bu, Türhye'de  herke,
        sin sorunuduİ;  Xtirtlerin  d€  soruıudur,  Kürt sivasi hareketlerinin  de sorunudur,Islami
        k€simin  de sorunudur,  lslami hareketlerin  de sorunudur,  Mesela  Meclis'leki  başörtüsü
        tamşmalarında  I]TP'nin  izlediği  tuıum  aslünda  bir Kemalistin  anlayışına  çok  uygun  bir
        tutumdur.  au  çok  kötil ve sonuçta  yarar geiirmeyen  bir tutumdul.
           son olaraİ  şunu  söyleye_\,im,  devlet  bize neyi  v€  nasıl  }apmamlz  ger€ktiğini  öğreı_
        tigi sürec€  din  Ve vicdan  özgürlüğiinii  biz gerç€kleştiremeyeceğiz,   bu bir sorun olma_
        !a  d€vam  €deceL  Yapılnası  ger€ken  Müslümanlar.  Hıristiyanlar,  Musevi]er,  sünniler,
        Aleviler  ve inarınrayarJar  da dahil  olmak  iizere  bütiin inanç   8rupları  için adil  bir hüuki
        çefçevenin  oluşturulmasüdır.  Buçerç€vede  büıün inanç gruplaİ  ibadetlerini  kendileri
        yapacaltrr,  kendi  §eçtikleri  kişiler  eliyle  g€rçekleştirec€uetdiİ,   kendi ibad€lhanelerin,
        de kendi  finansmanlannı  kaİşılayacaİlardır.  Özgürlüğiin  sının  başlangıçta  s6yle_
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139