Page 126 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 126

ı24  Tol$İl  gınri  int  ,:  sivll  8tr Aüyü A/.y§,




        Zat€n  "anayasanİ  besmelesi"  değiştirilemez  maddeleri  olduğu  8ibi  koyduğunuzda,
        çok  İadikal  degişiklikler  yapmış  olsanüz bile, özünde  anayaysa  lne  a}T ıı kapldan  gir,
        mişsiniz  demektir.  Bu konuya  hem  sedat  Bey  hem  de Levent  Bey değindikleri  için  çok
        fazla  girmey€ceğim.
           "Al .İt te gıyrI  alıtıİt  örn€Hertn  bk afadı  §unulm.sı  -yınl  başörtiisü  t,€  bİdnl

        6meğntn  b|r sradı  sunulmrsr-  topıumun  aslmda  r.a  ahraEı  yı dı .ltl.}ra  ya eh,
        lı}ıı ot ys da ütaİsE ol anlamtna  8€lrnlyoı   mu?  v€  ıoplırmıı  8ıyrt  rhlaLs !€vl  edco
        yar.lİİ yapılıb  tİ ınÇ Y.pılsmlyorso  n€den  biiyle ömeıccr r,€rıÜyor?"  Bence giizel
        bir  soru,  sadec€  güzel  bir soru olduİiunu  söyleyerek  yetiniyorum.  Ben  bfüni  öm€ğini
        uçve  züinsel  lembe[iğin  bir mazeretiolarak  üretilen  bir ömek  olarak  verdim,  "Buna
        izin verİsek  şuna  da izin verecek  miyiz"  diye soruluyor,  ben  de buna  ironik  bir cevap
        veriyorum,  "Buyursun  gelsin,  bir insan bikini  ile gelrneyi  girz€  alabiliyorsa  bu}ursun
        geIsin" diyorum.  Eğer biİ  insan  bikinili  olara-k  okula  gelmiyorsa  bunun  nederu baz  ya-
        sal engeller  değildir,  zaten  }asalal   da engeltemiyor  o  şekilde  okula  gelmeyi,
           "cumhuılyeı  sonıası  lalııtğln  yerlerme€lne  rağmen  Mltslilrnan  k|nıliıln  ırımı,
        §ı ve stdn  dğülmlntzte  %99.99'ı  ula§ma6ı  dtğer  dltt3€l  gtup  ve ıdeolo|ıleİtn bı,§İd-

        mayı  çtlışıtmasr   ro  yoL  edtln6|ne  yöndtİ btr po[ılİanln  bir sonucu değl  rİıldtf?
        Örn€$n  Diyarbakır'da  -sa},  arı ciddi  rakamları  bulan,  faal durumdald  Ermeni  kilisele-
         ri vardl,  giinümiiqde  ise bunıar  biıti biıecek.  Bu Türkiye  laik]iğnin  biİ  paİadoksudur,
         Bence AlTupa'da  da  çok  da farklı olmuyor;  din  ile etnisite,  din ile miliyeıçilik  aşatı
         }ukarı   birbiri  ile üst üste  binecek  ş€klide   yorumlanmaya  başlamıştr.  Din,  din olaraİ
         algılanmıyor,  devletin nezdinde  dinin anlaml,  din değildir,  etnik bir mensubiyeıtir  ve,
         yahut milli  bir mensubiyettir.  Türkiye'de  1924'de  mübadele  }apılıyor,  BalkanıaIdan,
         Yunanistan'dan  Müslümarılar  geliyor  buradaı  da Efmeniler,  Rumlar  ve diğer  ga}Ti-
         mü§lim  un§urlaİ8önderiliyor.  Bu  şekilde   Türk  toplumunun  o zamana  kadar belki  de %
         70'le  % 30 seüyelerinde  olan nüfu§denklemi  d€giştiriliyor,  Müsıiiman  nüfus  %99,99'a
         ııtaşnrıiıyor.  Fakat  bu esnada  toplumun  Müslüman  pratiği  ve göriinürlügü  dealabildi-
         ğine  azaltılüyor.  Toplumüıİ  nüfusu  bu  şekilde  değiştirildikten  ve toplum  alabildiğinc€
         bşkrrt  dıkan  sonra  binakım  hadiselenn  yaşanmasl  kaçnüımaz  oluyor,  Bugün  bakln,
         anti-misyon€r,  anti-Hüristiyan  ve anti-Ermeni  söylemlerin  bü},ük  çoğür  uğu  Islam  ve
         dinle  pek  banş* olmayan ulusalcı kişiler  tarafündan  kışkrhlryor  ve yönetiliyor,  Ben

         şaİısen  Mıislüman  kesirnlerin  kesinlikle  başka  insanlann  dinlerin€  -Bu Ermeni  veya
         Hristiyan  olsun,  sayg noktasında  hiçbir  şekilde   birsorunlarının  oldı,rğunu  düşünmü

             "B.n  Al€v|.ltğn  l.ı.m dtntndeıd  y€rtnl   çok  meraL  edtyorum,  €veı  lrranöİlın
         p€y8Embcr  t! .ttnl tbıdeıhanelcİı  aİı.smd6İi  faİklıtülaİ  bile Iclam dinl  ue bığdaş-
         ttİ amaz ve daha b|ı siiİü fafkİıılc  Ştındi  Alet,tltt İilamlyet't€  biİ mezhep  veya  blr
         cemaat  mi?" Burada  iki türlü  baküştan  veya  iki türlü  algldan  söz edilebilİ,  Bir Sünni
         kirntiğin Aleü  algısldlr,  diğeri ise Aleülerin  Alevi  alglsldır,  Bir bizim  başkası  hakhnda
         bir algım|z  var, bir de o kişinin  kendi  hak}ındald  bir algısı var,lslamiyet  ashnda  insan-
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131