Page 144 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 144
ı42 İollurl B..9i l,!ıl,: slyll Bll AnyD Aryn
inkar edilmek için bile oraya yaz maz. Isim olaral geçmez hiçbir tarih kitabında, özel-
likle buna dikkat edilir. Çlin}ü Xürtlerin olmadğı, yok kabul edildiği bir sistem iiz erine
her şey kuruluİ. Bır nedenle tarih kitapIannda l(ürt sözcilğii dahi geçirilmemeye diktat
edür. Hatta Kürtlerin Türk olduğu tezi çok zorunlu olmad ça tartışma}a aç maz.
Büt{in bu politikalann başar ı olabi]eceği düşünüüı. büyük bir inanç, azim ve ka-
rarlrl}la uygrılanır tiim bunlar. Eğer başar saydl zat€n bugijn burada Kü( sorunu gibi
bir sorırndan da büsetmiyor oiuİdul. Tek ırka dayalt, hepimiz kendimizi Türk gibi
hissed€ceğimiz için biİ (ün sorunumuz da olmazdı. Ama,yine konuşmacıIanmızın da
aj atnğt gibi, Kürtlerin buna ka.ş bir direnç geliştirdiler. Bu dircnç belki Kürtlerin için-
de bulunduİ.lan şanlarda, ömeğin k rsa] kesimde yaşıyor olmalarından, kaynaİlanan
doğal bir di.ençti, sayın Kurt, "Iletişim gelişti$ için asimila§yon çok zor" ciryor ama
eğer lg20'lerde iletişim 8elişmiş olsaydü Küftler çoktan asilime olmuştu. ondan dola-
$ kendilerini korut?bildiler ama bu arada iıiraz larü da valdl sürekli sisteme ve inlara
karşü. Öryütlenebildikleri, toparlanabildik]eri her seferinde bu sisteme isyan etmeye
çalışt ar, niyetinde 29'u buldtı bu isyanlar.
(ürtl€r bu6in bir şeyler talep edi}orlar, bu taleplerin bir meşrui}€tinin o]lnası
lazım. Küder bugün bireysel haİ ve özgiİlüklerin düşünda koıektif haİlaİ istiyorlar.
kürtlerin halk olmaktan ka},naılr talepleıi var, peki, bunu isteme hallqnl ve cüretini
nereden buluyorlar? Işte taIihi altyapı},ı bu yiizden anlatmaya çalışıyorum. Kürtlerin
bunu istemede neden ha}.h olduklannü ifade etmeye çalüşıyorum. selçuİ]uların Majaz,
8irt savaşinda Kürtl€rden destek aldıgını, selçuuu srrltanl Alparslan \n l0 bin Kiin sa_
vaşçıyla Ma]az8in savaşlnr kazandrğnü bilmeyen yoktur. Elbette "Bu salonda bilneyen
yoktur" demek istiyorm, yoksa lise ve onaokullala giderseniz orada bi]meyen çok-
tur, çünkü onlara okutulan tarih kitaplannda bun]ar yazmaz. Yine (ürt]erin saJ€vi]ere
ka§ı Yaluz'ıı de§teklediğni de salondakiler bilirler. osmaİİ idari sisleminde eyalet
}aprlanması mesela a}.nntü bir şekilde aİİatılır tarih kitaptaİında ama orada Yau.lz'un
(ürt böl8elerinde eyalet sistemi yerine Kün hükiim€d€rini kurduİduğunu, bu böl8ele_
re (iin hükiim€ti dendiğini, meİkezi hazineye ipotek ödemediİlerini, herhangi bir bi
çimde dü?' r i askeri hizmederle yükiirrılü olmad dannı, yani bir çeşit özerk bir yapıya
süip olduğunu Ink ap Talihi kitaplanndan ötsenemezsiniz. Yine Tazminat Dönemi
ile birlikte (ürt hii*tinetleri kaldmlarak yerine bir Kürdistan eyaieti kurulduğunu tarih
kitaplarından öğrenemezsiniz. Nihayet Lise 3. sınıfta karşnlza Kürt sözcüğii çıkar. Ne,
rede? Millivarlığadüşmancemiyeder bahsind€. Burada (tin im8esinin üzerine iıkarın
yanl sıra bir d€ ihanet eklenir. Yani kendile.ine bu kada. kol kanat germiş bir millet€,
bir devlete kaİşı ihanet etmiş bir Kün imgesi i]e karş aşırsınız. TilJn müfr€datta Kürt
sözcüğii bittek "Kün Teali cemiyeti" anlatılırken geçef.
Böylesi birtarih bilgisiyle yetişen nesillerbugün "Biz Kürdüz" diyenleri, '.Bizim bir
§orunumuzvar" diyenleri, "Biz bif ha]kız" diyenl€nebetıe ki anlayamazlaİ. Bu eğitim
sistemi ve anla}.ışüyla bu ülkede başbakaılar yetişti_ Bu eğitim arılayışıyla büyüyen ye,
tişen nesiller halimlik, savcıl* yapıyor bu ülkede, bizi yargıİyorlar. Bu tanh bilgisiy,

