Page 144 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 144

ı42  İollurl  B..9i l,!ıl,:  slyll Bll AnyD Aryn




        inkar  edilmek için  bile oraya yaz maz.  Isim olaral geçmez  hiçbir  tarih  kitabında,  özel-
        likle  buna  dikkat  edilir.  Çlin}ü   Xürtlerin  olmadğı,  yok kabul  edildiği  bir sistem  iiz erine
        her  şey  kuruluİ.  Bır nedenle tarih kitapIannda  l(ürt sözcilğii  dahi  geçirilmemeye  diktat
        edür. Hatta  Kürtlerin  Türk olduğu  tezi  çok  zorunlu  olmad  ça  tartışma}a  aç maz.
           Büt{in  bu politikalann  başar  ı olabi]eceği  düşünüüı.  büyük bir inanç, azim ve ka-
        rarlrl}la  uygrılanır  tiim  bunlar.  Eğer  başar  saydl zat€n  bugijn  burada Kü( sorunu  gibi
        bir sorırndan  da büsetmiyor  oiuİdul.  Tek ırka dayalt,  hepimiz  kendimizi  Türk  gibi
        hissed€ceğimiz  için biİ  (ün  sorunumuz  da olmazdı. Ama,yine  konuşmacıIanmızın  da
        aj atnğt  gibi, Kürtlerin  buna ka.ş  bir direnç  geliştirdiler.  Bu dircnç  belki  Kürtlerin  için-
        de bulunduİ.lan  şanlarda,  ömeğin  k rsa]  kesimde yaşıyor olmalarından,  kaynaİlanan
        doğal  bir di.ençti, sayın Kurt,  "Iletişim  gelişti$  için  asimila§yon  çok  zor" ciryor  ama
        eğer  lg20'lerde  iletişim   8elişmiş   olsaydü  Küftler  çoktan  asilime  olmuştu.  ondan  dola-
        $  kendilerini  korut?bildiler  ama bu arada  iıiraz  larü  da valdl sürekli  sisteme  ve inlara
        karşü.  Öryütlenebildikleri,  toparlanabildik]eri  her seferinde  bu sisteme  isyan  etmeye
        çalışt  ar, niyetinde  29'u buldtı  bu isyanlar.
           (ürtl€r  bu6in  bir  şeyler  talep  edi}orlar,  bu taleplerin  bir meşrui}€tinin  o]lnası
        lazım. Küder  bugün  bireysel  haİ ve özgiİlüklerin  düşünda  koıektif  haİlaİ  istiyorlar.
        kürtlerin  halk olmaktan  ka},naılr  talepleıi  var,  peki,  bunu isteme hallqnl  ve cüretini
        nereden  buluyorlar?  Işte  taIihi  altyapı},ı  bu yiizden  anlatmaya  çalışıyorum.  Kürtlerin
        bunu istemede  neden  ha}.h  olduklannü  ifade  etmeye  çalüşıyorum.  selçuİ]uların  Majaz,
        8irt  savaşinda  Kürtl€rden  destek aldıgını,  selçuuu  srrltanl  Alparslan  \n l0 bin Kiin  sa_
        vaşçıyla  Ma]az8in  savaşlnr  kazandrğnü  bilmeyen  yoktur.  Elbette  "Bu salonda  bilneyen
        yoktur"  demek  istiyorm,  yoksa  lise ve onaokullala  giderseniz  orada  bi]meyen  çok-
        tur,  çünkü  onlara okutulan  tarih kitaplannda  bun]ar  yazmaz.  Yine  (ürt]erin  saJ€vi]ere
        ka§ı Yaluz'ıı de§teklediğni  de salondakiler  bilirler. osmaİİ  idari sisleminde  eyalet
        }aprlanması  mesela  a}.nntü bir  şekilde  aİİatılır  tarih  kitaptaİında  ama  orada Yau.lz'un
        (ürt  böl8elerinde  eyalet sistemi  yerine  Kün hükiim€d€rini   kurduİduğunu,  bu böl8ele_
        re  (iin  hükiim€ti  dendiğini,  meİkezi  hazineye  ipotek  ödemediİlerini,  herhangi bir bi
        çimde  dü?' r i askeri hizmederle  yükiirrılü  olmad  dannı,  yani  bir  çeşit  özerk bir yapıya
        süip olduğunu  Ink ap Talihi  kitaplanndan  ötsenemezsiniz.  Yine Tazminat  Dönemi
        ile birlikte  (ürt  hii*tinetleri  kaldmlarak  yerine  bir Kürdistan  eyaieti  kurulduğunu  tarih
        kitaplarından  öğrenemezsiniz.  Nihayet  Lise 3. sınıfta  karşnlza  Kürt  sözcüğii  çıkar.  Ne,
        rede?  Millivarlığadüşmancemiyeder  bahsind€.  Burada  (tin  im8esinin  üzerine  iıkarın
        yanl  sıra bir  d€  ihanet  eklenir.  Yani kendile.ine  bu kada. kol kanat  germiş  bir millet€,
        bir devlete  kaİşı  ihanet  etmiş  bir Kün imgesi  i]e karş  aşırsınız.  TilJn  müfr€datta  Kürt
        sözcüğii  bittek  "Kün  Teali cemiyeti"  anlatılırken  geçef.
           Böylesi birtarih bilgisiyle  yetişen nesillerbugün  "Biz Kürdüz"  diyenleri,  '.Bizim  bir
        §orunumuzvar"  diyenleri,  "Biz bif ha]kız"  diyenl€nebetıe  ki anlayamazlaİ.  Bu eğitim
        sistemi  ve anla}.ışüyla  bu ülkede  başbakaılar  yetişti_  Bu eğitim arılayışıyla  büyüyen  ye,
        tişen nesiller  halimlik,  savcıl*  yapıyor  bu ülkede,  bizi yargıİyorlar.  Bu tanh  bilgisiy,
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149