Page 304 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 304

kes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse,
            düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kına-
            namaz ve suçlanamaz.” Düşünce ve ifade özgürlüğünü düzenlemiş devamı “Düşünceyi
            açıklama ve yayma hürriyeti” başlıklı 26. Maddesiyle “Herkes, düşünce ve kanaatlerini
            söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklama ve yayma
            hakkına sahiptir. Bu hürriyet resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir
            almak ya da vermek serbestliğini de kapsar. Bu fıkra hükmü, radyo, televizyon, sinema
            veya benzeri yollarla yapılan yayımların izin sistemine bağlanmasına engel değildir.”
            Demiştir.

            Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin “İfade özgürlüğü” başlıklı 10. Maddesi “Herkes
            görüşlerini  açıklama  ve  anlatım  özgürlüğüne  sahiptir.  Bu  hak,  kanaat  özgürlüğü  ile
            kamu otoritelerinin müdahalesi ve ülke sınırları söz konusu olmaksızın haber veya fikir
            almak ve vermek özgürlüğünü de içerir. Bu madde, devletlerin radyo, televizyon ve si-
            nema işletmelerini bir izin rejimine bağlı tutmalarına engel değildir.” Demekle düşünce
            ve ifade özgürlüğü koruma altına alınmıştır.

            2-Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı Temel Yasal Mevzuat

            Toplantı ve gösteri hakkı; ifade özgürlüğünün toplu kullanımı ve özgün bir biçimi ola-
            rak; demokratik toplum düzeninin, çoğulcu siyasal yaşamın gereği olarak, Anayasanın
            34. Maddesi ile AİHS 11. Maddesi ile korunan temel hak ve özgürlükler arasındadır.
            1982 Anayasası’nın  “Toplantı  ve  Gösteri Yürüyüşü  Düzenleme  Hakkı”  başlıklı  34.
            Maddesi “Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yü-
            rüyüşü düzenleme hakkına sahiptir.” Demekte, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’nin
            “Toplantı Ve Dernek Kurma Özgürlüğü” başlıklı 11. Maddesi “Herkes asayişi bozma-
            yan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla
            birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir.” Düzenlemesini
            getirmiştir.

            Toplantı  ve  gösteri  yürüyüşü  düzenleme  hakkına  uygulanacak  şekil,  şart  ve  usuller
            ile gerçek ve tüzelkişilerin düzenleyecekleri toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yerini,
            zamanını, usul ve şartlarını, düzenleme kurulunun görev ve sorumluluklarını, yetkili
            merciin yasaklama ve erteleme hallerini, güvenlik kuvvetlerinin görev ve yetkileri ile
            yasakları ve ceza hükümleri ise 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu ile
            düzenlenmiştir.

            2911 Sayılı Kanundaki usul ve esaslar; mülki/idare amirleri ve emrindeki kolluk kuv-
            vetleri tarafından dar olarak yorumlanmakta, hakkın özünü ortadan kaldıracak pratik-
            lere uygulama ve müdahaleler ve yargı mercilerinin özgürlükleri daraltıcı yorumlarıyla
            oluşturulan içtihatlarla, hakkın özü ortadan kaldırılmaktadır. İş bu nedenle esas olarak
            aldığımız anayasa, uluslararası sözleşmeler ile Anayasa Mahkemesi ile İnsan Hakları
            Avrupa Mahkemesi’nin içtihatları göz önünde bulundurularak uygulama yapılmalıdır.
            3-Seçme ve Seçilme Hakkı Temel Yasal Mevzuat


                                                 303
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309