Page 304 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 304
kes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse,
düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kına-
namaz ve suçlanamaz.” Düşünce ve ifade özgürlüğünü düzenlemiş devamı “Düşünceyi
açıklama ve yayma hürriyeti” başlıklı 26. Maddesiyle “Herkes, düşünce ve kanaatlerini
söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklama ve yayma
hakkına sahiptir. Bu hürriyet resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir
almak ya da vermek serbestliğini de kapsar. Bu fıkra hükmü, radyo, televizyon, sinema
veya benzeri yollarla yapılan yayımların izin sistemine bağlanmasına engel değildir.”
Demiştir.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin “İfade özgürlüğü” başlıklı 10. Maddesi “Herkes
görüşlerini açıklama ve anlatım özgürlüğüne sahiptir. Bu hak, kanaat özgürlüğü ile
kamu otoritelerinin müdahalesi ve ülke sınırları söz konusu olmaksızın haber veya fikir
almak ve vermek özgürlüğünü de içerir. Bu madde, devletlerin radyo, televizyon ve si-
nema işletmelerini bir izin rejimine bağlı tutmalarına engel değildir.” Demekle düşünce
ve ifade özgürlüğü koruma altına alınmıştır.
2-Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı Temel Yasal Mevzuat
Toplantı ve gösteri hakkı; ifade özgürlüğünün toplu kullanımı ve özgün bir biçimi ola-
rak; demokratik toplum düzeninin, çoğulcu siyasal yaşamın gereği olarak, Anayasanın
34. Maddesi ile AİHS 11. Maddesi ile korunan temel hak ve özgürlükler arasındadır.
1982 Anayasası’nın “Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı” başlıklı 34.
Maddesi “Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yü-
rüyüşü düzenleme hakkına sahiptir.” Demekte, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’nin
“Toplantı Ve Dernek Kurma Özgürlüğü” başlıklı 11. Maddesi “Herkes asayişi bozma-
yan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla
birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir.” Düzenlemesini
getirmiştir.
Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına uygulanacak şekil, şart ve usuller
ile gerçek ve tüzelkişilerin düzenleyecekleri toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yerini,
zamanını, usul ve şartlarını, düzenleme kurulunun görev ve sorumluluklarını, yetkili
merciin yasaklama ve erteleme hallerini, güvenlik kuvvetlerinin görev ve yetkileri ile
yasakları ve ceza hükümleri ise 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu ile
düzenlenmiştir.
2911 Sayılı Kanundaki usul ve esaslar; mülki/idare amirleri ve emrindeki kolluk kuv-
vetleri tarafından dar olarak yorumlanmakta, hakkın özünü ortadan kaldıracak pratik-
lere uygulama ve müdahaleler ve yargı mercilerinin özgürlükleri daraltıcı yorumlarıyla
oluşturulan içtihatlarla, hakkın özü ortadan kaldırılmaktadır. İş bu nedenle esas olarak
aldığımız anayasa, uluslararası sözleşmeler ile Anayasa Mahkemesi ile İnsan Hakları
Avrupa Mahkemesi’nin içtihatları göz önünde bulundurularak uygulama yapılmalıdır.
3-Seçme ve Seçilme Hakkı Temel Yasal Mevzuat
303

