Page 258 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 258

DlYARBAKlR  8ARosu



                       hem  de azınlık  gnıplan açısından  özel bir önemi oIan alaıılar-
                       dan birisi eğitim  alanıdır. Eğiümde  Aynmcllığa  Karş! UNEg
                       co szleşmesi'nin  5.1 Maddesi, bu alandali  paylaşımın  nası
                       gerçeklştirileeği  konusunda  bazr aü,rınhİ  açtklamalan  yer
                       vermektedir:  "Bu &jzleşme'ye  Taraf  Devletler  şu  konularda

                       anlaşmaya  varmışlardıı:  [.,.]
                       (b) Aıne  babaların  ve uygr:ısa yasal vasilerin,  çocuklan  için
                       öncelikle  yetkili makamlarca  konan  veya  onaylanan  asgari
                       eğitim standartlarına  uyaral kamu makamlannca  yönetilen
                       kurumlardan  başka kurumlan  seçme  haklına  ve ikinci  ola_
                       rak, mevzuahn  uvgularımasr  için Devledn izlediğ  prosedtir-
                       lerle uyg1rnluğu  sağlayacak  şekilde, çocukların  anne  baba ve
                       vasilerinin  inançlarüna  uygrın  din ve ahlal eğitimi  almalan
                       öz8tirlüğijne  saygı göstermek  gereklidiı;  hiçbir kişi ya da
                       gnıp kendi  inanovla  bağdaşmayan  dinsel  öğrenm göImeye
                       zorlannarnalıdır.

                       (c) Her Devletin  eğitim  politikaslna  bağlı olarak,  ulusatazrn-
                       lık iiyelerinio  okullannrn  yönetimi  de dahil, kendi  eğitim
                       faaliyetIeİini  yüİütme  ve kendi  di]lerini  kullaİüma  ya da öğ-
                       retme  haklanİır  tanlmak  teme]  ilkediI;  aşağıdaki  hükümter
                       sakh oimak  kaydüyla:  (i) Bu hak,  bu azınlık  üye|erini  bir bü-
                       tün olarak toPluluğun  kültür ve dilini anlamaktan  ve toP]u-
                       luk faaliyetlerine  katılmaktan  alıkoyacak  ve ulusal egemen-
                       Jiği zedeleyecek  biçimde  kullanılamaz;  (ii) Eğitim  düzeyi,
                       yetkili makarnlarca  belirlenen  ya da onaylanan  8enel  eğitim
                       düzeyinden  düşük  olamaz;  ve (iii) Bu tür okullara  devamlı-
                       l* isteğe bağhdır.

                   16) Evrensel  irsan Hakları  Beyannamesi'nin  21.  Maddesi,  Ulusla-
                       raran  Medeni  ve Siyasal  Haklar  &)zleşmesi'nin  25, Maddesi,
                       Avrupa  insan  Hakları  &rzleşmesi  l, Plotokolü'niin  3. Maddesi
                       ve AGiT satandartlannda  üade edildiği gibi, demokIatik  yö-
                       rretim  ilk€si  bütiin  düzeylerde  vc yönetimin  bütiin  un§uİlan
                       açısından  uygulanabilir  bir ilkedil.  Öz-yönetim  kurumlanna
                       gereksinim  duyulduğunda  veya  bu tiiİ kurumlal  taleP edildi-
                       ğinde,   helkesin  hak{arındaıı  eşit olarak yaı.arlanabilmesi,  bu
                       kurumlarda  demoklasi  ilkesinin uygulaİımasın  geiektirir.

                                               256
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263