Page 258 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 258
DlYARBAKlR 8ARosu
hem de azınlık gnıplan açısından özel bir önemi oIan alaıılar-
dan birisi eğitim alanıdır. Eğiümde Aynmcllığa Karş! UNEg
co szleşmesi'nin 5.1 Maddesi, bu alandali paylaşımın nası
gerçeklştirileeği konusunda bazr aü,rınhİ açtklamalan yer
vermektedir: "Bu &jzleşme'ye Taraf Devletler şu konularda
anlaşmaya varmışlardıı: [.,.]
(b) Aıne babaların ve uygr:ısa yasal vasilerin, çocuklan için
öncelikle yetkili makamlarca konan veya onaylanan asgari
eğitim standartlarına uyaral kamu makamlannca yönetilen
kurumlardan başka kurumlan seçme haklına ve ikinci ola_
rak, mevzuahn uvgularımasr için Devledn izlediğ prosedtir-
lerle uyg1rnluğu sağlayacak şekilde, çocukların anne baba ve
vasilerinin inançlarüna uygrın din ve ahlal eğitimi almalan
öz8tirlüğijne saygı göstermek gereklidiı; hiçbir kişi ya da
gnıp kendi inanovla bağdaşmayan dinsel öğrenm göImeye
zorlannarnalıdır.
(c) Her Devletin eğitim politikaslna bağlı olarak, ulusatazrn-
lık iiyelerinio okullannrn yönetimi de dahil, kendi eğitim
faaliyetIeİini yüİütme ve kendi di]lerini kullaİüma ya da öğ-
retme haklanİır tanlmak teme] ilkediI; aşağıdaki hükümter
sakh oimak kaydüyla: (i) Bu hak, bu azınlık üye|erini bir bü-
tün olarak toPluluğun kültür ve dilini anlamaktan ve toP]u-
luk faaliyetlerine katılmaktan alıkoyacak ve ulusal egemen-
Jiği zedeleyecek biçimde kullanılamaz; (ii) Eğitim düzeyi,
yetkili makarnlarca belirlenen ya da onaylanan 8enel eğitim
düzeyinden düşük olamaz; ve (iii) Bu tür okullara devamlı-
l* isteğe bağhdır.
16) Evrensel irsan Hakları Beyannamesi'nin 21. Maddesi, Ulusla-
raran Medeni ve Siyasal Haklar &)zleşmesi'nin 25, Maddesi,
Avrupa insan Hakları &rzleşmesi l, Plotokolü'niin 3. Maddesi
ve AGiT satandartlannda üade edildiği gibi, demokIatik yö-
rretim ilk€si bütiin düzeylerde vc yönetimin bütiin un§uİlan
açısından uygulanabilir bir ilkedil. Öz-yönetim kurumlanna
gereksinim duyulduğunda veya bu tiiİ kurumlal taleP edildi-
ğinde, helkesin hak{arındaıı eşit olarak yaı.arlanabilmesi, bu
kurumlarda demoklasi ilkesinin uygulaİımasın geiektirir.
256

