Page 253 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 253

oit Hakıanna  ilişkin
                                                               Ul!5larara5rBelgeler

                    Ll]us]ararası  Medeni  ve Siyasal Haklaı  Strzleşmesi'nin  22.
                    Maddesi;  AvruPa  insan Haklan sözleşmesi'nin  11. Maddesi;
                    ve Kopen}ıag  Betgesi'nin  6. Paragrafi.  Ulusal azııılıklaıa  men-
                    sup kişilerin  &gütlenme  özgiirlüğü,  Kopenha8  Belgesi'nin
                    32,6  Paraglafi ile  Çe4eve  SözleşmesLnin  7. Maddesi'nde  açık
                    bir şkilde  giivence  albna  a]mrrnşhİ.  Helsinki  Belgesi'nin  VL

                    Bölüm,  24. Paragai,  AGiT katılımclsl  Devletleİe  da}ra açık
                    bir  ş€kilde   "ülkeleinin   Politik  [...]  yaşamüna  siyasi  Pa.tiler   ve
                                 aracıtlğ,lyla  katılmak  da dahil, ulusal  azırılıklara
                    demekler  [...]
                    mensuP  kişilerin  insan hak]a  ve temei  özgürlükleİden  bi-
                    İeysel olarak  veya  başkalanyla  billikte  serbestçe yararlanma-
                    larınr sağlarna"  yiil(ürrüülüğüi   8etirmektedir.

                    Hak  eşitliğine  ve ayrım  gözetmemeye  tam  olarak saygı  gös-
                    terilmesi, etnik bağlaİ  temelinde  siyasi  parti oluştı,rma  ta-
                    lebi  ve ihtiyacınl  azaltmakla  veya ortadan kaldumakia  bir-
                    likte,  bazı duIun  arda ise sPesifik  çrkarlann  etkin  olarak
                    temsil edilebilmesi,  dolapsıyla  bunun  için etkin  kahlrmın
                    sağlaıabilmesinin  tek ümidi bu tiir toP]uluk   Partilelinin
                    varltğı  olabilir.  Elbette başka  temellerde,  ömeğin  bölgesel

                    çlkaflar   temelinde de partiler kurulabilir.  ideal olarak
                    partileIin  açık olmasl ve dar etnik sorunlan  aşabilmesi
                    gerekir; dolayısıyla  ana  Partileİ,  etnik temelde  paİti  oluşfur-
                    ma ihtiyaç  ve isteğinin  azalması  için azınhk üyelerini  bünye-
                    lerine  alma  yollannl  suımalıdu.  Teıcih  edilen seçim sistemi
                    bu açdan da önemlidiİ.  Her halukarda  hiçbir siyasal  Paİti
                    veya kuruluş  Uluslaraİasü  Medeni  ve siyasal  Haklar  SözleŞ-
                     mesi'nin  20. Maddesi  ile Heİ  TüIlü lrksal Aynmcıhğın  on-
                     lenmesi  St zleşmesi'nin  4. Maddesinde  yasaklanmış  olan,  ırk
                     temelinde  düşmarJığı  teşvik  etmemelidir.

                9) Seçim sistemi,  hem yasama  orsarrrnln  hem  de diğer  otgan
                     ve kuİurİtlaİrn  üyelerinin  seçilmesini  sağlayabilir.  Tek üyeli
                     seçim  bölgeleli,  bu blgelerin nas belirlendiğine  ve azuılıİ
                     toPluluklarırun  söz  konusu  bölgelerdeki  yoğuıluğuna  bağlı
                     oiarak  azn]ıklarm  tatmin  edici  bir düzeyde temsil  edilmesini
                     sağlayabilirken  nisbi  ternsit  sistemi,  azünhk ternsil hakkınn
                     güvence alhna  ahnmasrrüa  yardürno  olabilir. AGiT kahlımcısı

                     Devletleİde,  nisbi  tenrsilin  çeşitli  biçirrıleri  uy8ularımaktadf:

                                                251
                                    -_   --_4+       --
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258