Page 249 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 249

Dit Haktanna  itiskin
                                                               UtUs(ararası  aebete.
                    kadar  önem taşıI. iyi bir yönetim  biçimi,  sadece  insarJarün  iyi
                    yönetilİnesi demek değil aynr zamanda  insanlal için iyi biİ
                    yönetim  de demektir;  yönetim  süreçled  her zaman  ilgili  ke-
                    sirrıleri  kapsaylcı,  herkesin  arilamasına  ve yorum  yaPlıasna
                    açıl ve bu kararlaıdan  etkilenefıleIe  hesaP  verebiliİ  nitelikte
                    olmalıdır.  Sadece  böylesi  süreçleı  kamu  güvenini  artru  ve bu
                    güvenin  süİmesini  sağlayabilir.  Daruşmak,  oy kullanmak  re-
                    feranduma  gitmek,  müzalerelerde  bulunmak  ve hatta alman
                    kararlardan  doğudan  etkilenecek]erin  özel olarak  rızasınr  a]-
                    mak  kaPsayıo  süreçleı  dahilinde  olabilir,  Biiylesi  süIeçleİin
                    sonucr]nda  alrnan  karaİlar bu kaJaİlara  göntlllt  olaıak  uyıjl-
                    masırır  sağlar.  Kamu makamları  ile alrnan  karaİiaİdan  etkile-
                    nen topluluğım  göüşlerinin  temelde  farkl  ık gösterdiği  du-
                    rumlarda,  iyi biI yönetim  en tatmin  edici kalala ulaşmak  için
                    üçiincü  bir taraJtn  yardımından  yaıarlanılrnasmr  önelebilir,
                    Kopenhag  Belgesi'nin  33. Paıagıah,  özellikle ıılusal azrJık-
                     lalla  ilgili  olalak, AGiT  kahlımcısı  Devletlere  "bu  azınlrkla-

                     ra ait kurulüşlar  ve demekleIle  ilişlQler  kurmak  da dahil  [",]
                     8eİekli  görüşmeleri  yaPhktan  sonra, kendi iilkeleİindeki  ulu-
                     sal azuılıklann  etnik,  kijltiirel,  dils€l  ve dins€l  kinıliklerinin
                     korurımasl  ve bu kim]iğin  geliştüilmesinin  koşüllann  yalat-
                     mak amaclyla"  önlemler  alma yükümlülüğii  getiImektediİ,
                     Helsinki  Belgesi'nin  \4. Bölümü,  26.
                     Paragraflnda,  AGiT kahllmcısı  Devletlel,  "AGiK ilke ve ta-
                     ahhütleri  temelinde,  ulusal  azınlık  sorurılarını  yaPıcl  bir tarz-
                     da, barışçıl  yollaTla  Ve ilgili bütiin  taraflar  ara§nda  diyalo8
                     sağlayaİak  ele alma"yü  taahhüt  etmektediİler,  "ilgili  bütiin
                     taİaflaİ"  ifadesiyle ilgili  olarak Kopenhag  Belgesi'nin  30, Pa-
                     ragİafi  "hoşgöİii  ve kültiirel  çeşitliliğin  8eliştirilmesinde   ve
                     ulusal  azırılıkJarla  ilgili soluİılann  çözümlenmesinde   siyasal
                     paItiler,  sendikalaİ,  insan haklan  küruluşlan  ve dinsel grup-
                     iar dahil olmak iizere,  sivil toplum örgütlerinin  önemli  bir
                     İolü  " olduğrmu  kabul  etmektediİ.

                     Kapsaylo  siireçler  hoş8örü  otaİİü  8erektirir,   Kaİşılıklı  sayg1
                     ve eşitliğin  olduğu toplumsal  ve siyasal  bir oİtamrn  yasalaİca
                     güvence  alhna  alnmast  ve aynca nllfusun  tamamınm  paylaş-


                                                24,/
                                    ------.<jr:9_
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254