Page 254 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 254

DiYARBAKlR  8AROsU



                       "tercihli  oy sistemi",  seçmen]erin  adaylarü  tercihine göre  sı-
                       nladlğl  sistem;  "açık  liste  sitemi",  s€çmenleİin  biİ paİti  liste-
                       sindeki adaylaİ  arastndan birini  tercih ettiği ve ay.ıca  o  Parti
                       için oy kullanabildiği  sistem;  "panachage"3,  seçmenin  farkh
                       Paİtilerden,  birden fazla aday için oy kullanabildiği  sistem;
                       "birikimli  sistem", seçmenin  tercih  ettiği  aday için birden  faz_
                       la oy kullanabildi$  sistem. seçim  baİait,  aztn  <ların  temsil
                       edilmesini  önleyecek  ölçüde  yüksek  olmamalıdrİ.
                  10) Seçim  bolgelerinin  sınrrlan  belirlenilkerl  azünlklann  kalaİ
                       or8aİı]arında  temsil edilmelerini   8üvence  alhna  alacak  şkil-
                       de, ulusal  azrr]rklarin  sorurılarl  ve  çıkarlar.ı  dikkate  almmalı-
                       dlİ. "Hakkaniyet"  kavramı,  tercih edilen  yöntem  sonucunda
                       hiç kimseye  ön yar8ılı yaklaşılmamasıru  ve her azıni*  soru-
                       nu ve  çükannü,ı  eşitolarak  dikkate  ahnmasiru  ifade  eder. ideal
                       olan,  seçim  bölgele  nin slnülannn/  dikkate  atİacak  diğer
                       hususlarm  yanr sıra azınlık  haklaına sayg gösterilmesini  de
                      sağlayacak  şekilde  bağırıısız  ve taıafsz biI organ  taıaftndan
                      beliİlenmesidiİ.  Bu, AGiT  kahlımcısı  Devletlerde,  genellikle
                      daimi  ve  Plofesyonel   seçirn komisyorıları  aracılığıyla  gerçek-
                      leştiİilmektediİ.

                      Devletler,  azın]ık temsil  oralunı düşiirmek  veya  aznlık]arı
                      dışta  brrakmak  amaclyla  seçim  böl8eieriniveya  bir seçim böl-
                      gesindeki  nüfus  orarılannr  hiçbir koşulda değiştirmemelidir-
                      ler_ Yerel Özerklik  Avrupa  Şaftlnm  5. Maddesi ''ilgili  yerel
                      toPluluklara  daİrşllmadan  -yasalann  izin verdiği duruniar-
                      da refeıanduma  gidilerek-yerel  yönetim  smflannda  değşik-
                      lik yaprlamaz"  koşulu  getirirkerl   Çeıçeve  Szleşme'nin  16,
                      Madde§i bunu  açtkça  yasaklamaktadü  (bölgesel  dtizenleme-
                      lerle ilgiIi olaraL  balın,/  Tavsiye  lq).

                      c. Böl8esel  ve Yerel Diizeylerdeki  Diizenlemeler

                  11) Bu Tavsiye,  merkezi  yönetimler  alhndaki  tiim yönetim  dü-
                      zeyleri  için geeeİlidir  (ömeğin  vilayetler,  bölümler,  semtler,
                      idari birimler,  belediyeler,   şehir  Ve kasabalar,  özeİkbölgeler
                      ve diğer  yönetimler  de dahil  olmak üzeİe, ünitel  bir Devlet-
                      teki birinİleİ ya da federal bir Devleti  oluşturan  birimler),
                      Herkesin  bütiin  insan  haklanndan  tutaİlı  ve eşit bir  şekilde

                                              252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259