Page 259 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 259

Diı Hakıanna  ili9kin
                                                              U{usLarara,  Belgcle.

                   A. Bölgesel olmayan  Diizenlemeler

               17\ Bü tirlümde, biI gTubun  coğıafi  olarak  dağanık olduğu du-
                   runılaİda  uy8ulanabilecek  en uygun  çöziim  olan  bölgesel
                   olrnayan  özerklik -çoğu zaman  "kişisel"  veya "kültiirel  oto-
                   nomi"  olaIak  adlandİ.ılan-açıklanmrştr.  Özgtn  konu ve sG
                   rurılaİ üzerinde  denetim  yetkisi de dahil olmak  üzere bu tür
                   bir yetki böIijnmesi,  Devlet  düzeyinde  veya t6l8esel  diizen-
                   lemeler   çeIçevesinde  8erçekleştirilebilir.   Her durumda,  baş-
                   kalannın  haklanna  saygrnm güvence  a]hna  alünması  8erekir.
                   Daha da ötesi,  bu hiİ düzerılemeler,  kamusal  işIevlerin  ye ne
                   8etirilebi]İnesi   için yeterli mali kaynak  sağ|arımasrnr  güvence
                   alhııa  almal ve kapsalıct  süIeçlelin  (bakınız  Tavsiye  5) sonu-
                   cunda  bu tiiİ düzerılemelere  gidilmelidir.

               18)  Bu, olası işlevlerin kapalı uçlu bir listesi  değildir.  Bu işlev-
                   ler büyük  ölçüde, aanhğm  ihtiyaç  ve taleplerini  de içeren
                   durumlara  bağJrdır.  Faıkh durumlarda farklı  konular azın-
                   lıklaı açısından  daha önernli veya da]ıa önemsiz  olabilir  ve
                   bu alanlarda  aİnacak  kararlar  azınlıkları  farklı txryutlarda
                   etkileİ. Bazl a]anlann  paylaşılmasl  mümkltndilİ.  Aznhk-
                   lar agstndan  özel  biI önemi  olan alan]ardan  birisi,  Çelçeve
                   Siizleşmesi'nin  11(1)  Maddesinde  dilzenlenen, hem  orılan
                   terrısil eden  kurun  ann hem de azmİl  mensubu  bireylerin
                   adlaİü  üzerindeki  denetim  konusudur.  Din açısından  ise, din-
                   sel makanr]ara  yetki  veİilen konular (örneğin  medeni  statti
                   ile ilgili)  fuında  bu Tavsi}.e,  hükümetin  müdahale  etmesini
                   savıınmaz.  Bu Tavsiye  ayrıca, azırıJık  kulumlannm  medyayl
                   kontrol  etme gerektiği_   Çelçeve  sözleşmesi'nin  9(3)  Madde-
                   sinde, azuılıklara  mensup kişilerin  kendi iletişim  araçlarını
                   kurma  ve ku]larırnalarınr  güvence  alhna almmış  olmasına
                   İağmen-arılam{a  gelmemektedir,  Kültürtin  elbefte  ki, İefatl
                   bannma  ve  çrıcuk  balrmı  gibi alanlaıa  kadar uzanan birçok
                   boyufu  vardıri  Devle'  bu alan]aİm yönetiminde  azınlıkların
                   çlkaJlarıru  göz önünde  bul UJıd  u rma  lü d tr.
                   B. Bölge§el  Diizenlemeleİ

               19)  A!,rupa  Devlederinde  yetki devri ve ikincillik  ilkesinin uy-
                   gulanması  yöniinde genel  bil eğilim söz konusudur;  kaİaİ-


                                         .6+  257
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264