Page 255 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 255
Dil, Hakıanna itiskin
!tustararaSl Betgel€r
yaİar]anmasr, merkezi yönetim düzeyinde kullanılan hak-
lann daha alt biİimleıde de kullanrlabilmesi arılamına gel-
mektedir.
3 Panachage: Seçmenin farklı parti listelerinden adaylar aİa-
sırıda tercih yapabilmesi Fransızca bir terim. (ç.n).
Bunurüla biİlikte, bölgesel ve yeİel düzeyde yönetim biİirİİle-
ri oluştulma kriterleri merkezi hükümet düzeyindeki kriter-
leİden farkll olabiliİ. Bu birimler değişen ihtiyaçlara ve ifade
edilen talePlere uy8un olaİak asimetrik biçirrı]erde de oluşfu-
rulabilir.
D. Tav§iye ve Daruşma organlan
12) Helsinki Belgesi'nin VI. Bölüm,24. Paftgrah, ACiT kahhm-
c1sl Devletlere "heİ Devletin demokİatik karar alma süreçle-
nne ııygırn olarak, ulusal azınlıİJara mensuP kişilerin ulusal,
bölgesel ve yerel diizeylerdeki dan§ma or8anlanna demok-
ratik katıllmlan dahil, ülkelelinin [.-.] politik [...] yaşamına
tam olalak kah]ma hakkrnı içerecek şekilde, insan haİlan ve
temel özgiiİlüklerini bireysel olarak veya başkalanyla birtik-
te öz8ürce kullanrrıalarını güvence albna alma" yülürrılü-
lüğti getiİmektedir, Bu tüİ dafuşma organlarl, yasama veya
yiirütmeye bağll ya da yasama veya yürütmenin bir Parçasl
veya bağım§ız orgarılar biçiminde daimi veya ad hoc organ-
lar olabilirler. Birkaç AGiT kah]tmcısı Devlette azınhk yü-
varlak masa konferansları gibi, paİlammter organlara bağh
komitelerin vaıolduğu bilinmektediı- Bu komiteler, özerkliğe
iİşkin düzerı]emeler de da}ıil, bütün hükümet düzeylefinde
8öIev üstlenebilirler Ve üstlenmektedirler. Bu ttir organlann
etkin olabilmeleri için, yetefli kaynaklaİn sağlanrnası ve ka-
raİ melcileri taİafından dikkate alünmalan koşuluyla, azırılık
temsilcileri ile özel uzmarillk bilgisi sunabilecek kişilelden
oluşmaları gerekir- Bu oİganlar, tavsiyeleİde bulunrna ve
danışılma dışında, kaıaı verici makarrülaıla azırük grupları
arasrnda yaİal]t bir aİabuluculuk işlevi görebilirler. Aynca,
hükümet düzeyinde Ve azmlık toPluluklan aİasnda faalı
yetleri teşvik edebiİİleİ. Bu ttir oİgarılaİ, bazı Pİo8İarn]ann
uygulanmasmda, ömeğin eğitim alannda, özel görevler de
253
-.i-cea9a-+.-

