Page 251 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 251

Dil Hakıanna  iıişkin
                                                               Ulu5lararasıBel9eler

                    Kahltmrn  temeli, hem  karaİ  alma sifueçle  ne somut  katkı-
                    larda bulunabilmek  hem de bu katkılara işlerlik  kazandır-
                    mak bakrmından  bu süreçleIe  dahil edilmektir.  iyi yönetim
                    kavramr,  salt  çoğunlukçu  karar alınmanrn  her zaman  tat-
                    min edici  olrrıadığı  varsay[Tunr  içermektedir.  Devletin  ya-
                    prsına  bağlr  olaIak, hem  Devlet  düz€yindeki  hem  de daha
                    alt düzeylerdeki  karar alnra  siireçlerinin  bu kararlardan
                    etkilenerı]ere  en iyi  şekilde  anlahlabilmesi  ve açıklanabilmesi
                    için farklı  ademi  mefkeziyetçilik  biçinıleri  uy8un  gönilebitir.
                    Bu, iiniter  bir Devlette  veya federal  ve konfederal  sistemler-
                    de  çeşitli  biçimlerde  başanlabilinir.  Azırılıllann  karar  alma
                    orgarılannda  teİrısil  edilmesi,  azınhklara  bu orgaıılarda  belli
                     saylda yer avnlmasr  (kontenjan, desteljeme  veya diğer  ön-
                     lemlerle)  ile sağlanabili4  bunun  düşndaki  kahlım biçimleri-
                     ne, oy kullanma hak}r  tanmarak  ya da tarırnmavaİak  azınlık-
                     ların  ilgiti  komitelere  üye olması düildir.  Yitrtitmeye  ilişkin
                     kurumlalda,  yargı kurumlarmda,  idari ve diğer  kurumlaİda

                     temsiliyet,  ya resmi  8erekleri   yerine getirileİek  yasal  düzen-
                     lemelerle  ya da gelenek§el  uygulamala.la  benzer  biçimlerde
                     güvence  alttna alınabilir. Azınhk sorunlanyla  ilgilenen  özel
                     organlar  da oluşfuİulabilir.  Büttin azınİk  haklarmdan  gerçek
                     anlamda  yararlanma  olanaklafinm  sağlanmas1,  Her Tüİlü Irk-
                     sal Aynmcılrğn  Önlenmesi  $zleşmesi'nin  5(c) Maddesinde
                     belirtilen  "kamu  hizmetlerinden  eşit olarak yararlanma"nrn
                     güvence  altma  alınması  da dahil, kamu  hizmetleli  alanmda
                     özel admlann  ahlmasmt  gerektiril.

                     B. seçiErler
                 7) Serbest,  adil ve p€İiyodik  seçimler yoluyla kurulan  temsi

                     li hükümet  biçimi  çağdaş  demoklasinin  en önemli  gösteİ-
                     gesidir.  Temet  amaç,  irısan Haklan  Ev.ens€l  Bildifgesi'nin
                     21(3) Maddesindeki  ifadeyle  "Halkın  iıadesi  hükümet  oto-
                     ritesinin  temelidiİ".  Bu temel  standalt,  evrensel  ve AVruPa
                     düzeyindeki  sözleşmeleıde;  baş]ıca,  Sivil  ve Siyasal  Haklar
                     Uluslararası  İizleşmeslnin  25. Maddesinde  ve insan  Avru-

                     Pa  Haklaft szleşmesi'ne  Ek L Protokol'i.tn  3. Maddesinde
                     aynnt  r olarak ifade  edilmiştir.  AGiT katılmcrsr  Devletlel
                     bakmmdarl  KoPenha8  Belgesi'nin  5. ve 6. Paragrafan  "btı-


                                     ----       249
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256