Page 260 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 260

DiYARBAKIR  BAR05u



                       lar mümkün  olduğunca.  bu kaİarlaIdan  en fazla  etkilenen
                       kesin  eI adna ve orılar  taİafündan  alü1mah&r.  ArruPa  Ye-
                       rel Öz-Yönetim  Şaft'nın  4(3) Maddesi  bu hedefi  şu şekilde
                       ifade  etmektedir:  "Kamusal  sorumluluklaf,  tercihen, Yurt-
                       daşlara  en yakm yönetimler  taİaJından  yerine getjrilmelidiİ.
                       Sorumlutuğun  başka bir makama  dev  , de\T edilen  yetkinin
                       kapsamr, niteliği  ve etkin o]abilmesi  için  8erekli  koşullaİ  ve
                       ekonomik  durum  dcğerlendirilerek  geıçekleştirilmelidil"
                       Bölgesel  öz-yönetim  bir vandaı  nüfus  yoğurı]uklarıru  yan-
                       sıtacak  şekilde  azınlllara hükümet  düzeyinde daha büyük
                       bir rol vererekbu  azmlıklann  yönetime  kahlrm  ve dahilolma
                       düz€ylerini  aİhrırken, diğel  yandan  Devletlerin  bütiinliiğü-
                       niin  korunmasmada  katk sağlayabiliİ.  Üniter  Devletlerdeki
                       özel otonomi düzenlemeleri  Veya  fedeİa§yonlar  da bu amacı
                       gerçekleştirebilirler.  Ayrıca  karma idarelerin olmasl da müm-
                       kündiir.  Tavsiyc  15'de  belirtildiğ  gibi, ülkenin  her yerinde
                       tek biİ düzerılemenin  olması geİekmemektedir,  bu düzerde-
                       meler  ihtiyaca  ve ileli sürülen  taleplere  göre faıklılaşabilir.

                   20) ozerk  yönetimlerin  yasama,  yüİütme  ve yalgı düzeyleIin-
                       de karar alacak  ölçüde  biİ yetkiye sahiP olmalarl  8erekir.
                       Devlet  yönetimine  ilişkin yetkiler,  melkezi, bölgesel  ve ye-
                       rel yönetimler  arasında ve avrıca  işlevlcrine   8öre  de  Payla-
                       şılabilinil  . KoPenhag Belgesi'nin  35. Paragrafi  azmllklann
                       "özgün tarihsel  Ve bölgesel koşullarına  cevaP veİen  uy8un
                       yeİel veya  özeIk  yönetirrrler"  seçenekleİinden  söz  etmekte-
                       dir. Bu, Devlet içerisinde  tek biİ uygulamanm   8elekmediği-
                       ni açlkhğa kavuştulmaktadır,  Deneyimler,  yaİgl  yetkisinin
                       devri  (hem  esasa hem  de prosedüre  ilişkin) ve gelenekse]
                       ekonomiye  ilişkin yetkiler de dahil,  yetkilerin  geleneksel
                       olarak  merkezi  hükümetin  üstlendiğ  alarılar  bakrmından
                       da bölünebileceğini  göstelmektedir.  ilgili kesimlerin  böylesi
                       bir yetki kullanlrnlna  asgan  düzeyde  de olsa sistematik  ola
                       rak dahil edi]İnesi gerekil.  Aynr  zamanda  meİkezi yönehm,
                       adaleti  ve fıİsat  eşit]iğini  iilkenin  bütiinünde  sağlayacakvet-
                       ki]erini elinde tutmalldır.

                   27l  Azmhkiarın  etkin  katılıİİımln  geliştirilmesi  için böl8esel  te,
                       melde yetki dev  yapılabilecek  yerlerde,  bu yetkilerin,  yetki


                                               258
                                   -.------..---<t9...-
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265