Page 261 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 261

DiI Haklanna  iti9kin
                                                               UtusL.rarasl  aeq.br

                    alanında  bulunan  aznl*Ian  dikkate alacak  şekilde  kulla_
                    nılması  gerekir.  idari rnakamlar  ile yürütme  makamlannın,
                    bölgenin  bütiln  nüfusuna  ka§ı hesaP velebiliİ  olmalan  ge-
                    rekiı. Bu, Kopenhag  B€lgesi'nin  5,2 Pafagrafında  belirtilen
                    ve AGiT katlrmcısı  Devletlerin,  her düzevde  ve heIkes  için
                    "yürütmenin,  seçi]miŞ  yasama  oİganl  ve seçmene  karşr  so-
                    rumlu  olduğu,  ve niteliği itibadyle temsil  edici özelliği olan
                    biI htikümet  biçimi"  sağlama  yükümlülüğiinden  kaynak-
                    lanmaktadır.

                                      IV. GÜVENCELER

                    A. Anayasal  ve Yasal  Güvenceler

               22) Bu böliimde,  düzerı]emelerin  hukuksal  düzeyde  kuvVetlen-
                    dirilmesini  ifade  eden "güçlendirme"den  söz edilmektedir.
                    Bazı dı.ırumlaıda  çok  ar.rıntü  hukuksal  düzerileme]er  yararlı
                    olabililken  bazı  duıuniarda  da genel  çerçevenin  oluşması  ye-
                    terli olabilmektedir.  Heİ  durumda,  Tavsiye  s'deifade  edildiği
                    gibi btr düzenlemelerin  açık süreçlein  sonucunda  yaPtlması
                    gerekir.  Bunurıla  birlikte,  dtizenleme  bir kez yapıldığnd4  bu
                    düzenlemenin  etki]enen  kesirrıler  için, özellikle  ulusa]  azın-
                    lıklara  mensup  kişilerin  gi.ivenliğini  sağlayacak  şekilde  bir
                    istikrar  getirmesi  8elekir,   Avrupa  Yerel  Öz-Yönetim  Şartl'nın
                    2 ve 4, Maddeleri,  aİayasal  dl.ızenlemeye  gitme  telcihini  ifa-
                    de etmektedir.  istikar  ve esnekIik aİasında  istenen  den8enin
                    kurulabilmesi  için düzenlemenin  beliıli araİllarla  yeniden
                    gözden  geçirilmesi,  bijylece  değişim süIecinin siyasallaştrıl-
                    masünn  öniine  8€iilmesi   ve  8özden   getirme  süre€inin  daha
                    az muhalefet]e  yaşanması  açlslndan  yaİaİh olabilir.


               23)  Bu Tavsiye,  mevcut  düzenlemelerin  değiştirilmesine  ilişkin
                    teİimleİ  üzerinde  duİmaktan   çok,  yeni ve değişimci  rejirnler
                    denemeye  teşvik etmesiyle Tavsiye  22'den  falkhür.  Sorumlu
                    malanılar,  merkezi  otoriteler  ile azınhk ternsi]cileri  arasında-
                    ki faık]r  soıurılarda  farklı yaklaşımlaı  sergileyebilirler.  Bu ttir
                    biİ yaldaşım,  nihai  karaİ]aİ aizerinde  anlaşmaya  vanlmadan
                    önce yenilikçi  ve uygulamaya  ilişkin  stireçlerle ilgili iyi dene-
                    yimler yaİatabilir.


                                               259
                                  -'-..._Ğo+
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266