Page 244 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 244

D|YARBAKlR  BAROsU



                       katıllmc$l  bütün Devletler  demokİatik  yönetim  taahhüdü
                       altına  gilmişlerdiİ.


                       Azınlıklara  mensup  kişilere insan haklanndan  eşit bir biçim-
                       de yararlanmalannr  sağlayacak  bütün fusatlarn  tanrnma§l,
                       bu kişilerin  karar alma  süreçlerine,  özellikle  de kendilerini
                       özel  olaİak etkileyen  karaİIaIa  etkin  katrhrnlartn]  gelekdIir,
                       Aztnık  durumlan  büyük  bir  çeşitlilik  göstelmekte  ve bazı
                      durumlarda  sıradan  demokİatik  süreçIel  azlnlıklann  ihtiyaç
                      ve istemlerini  kaİşılamaya  yeterii  olabilmekte  ise de dene-
                      yimle1 azınhkların  karar alma süİeçlerine  etkin kahlırrıla-
                      İ1nrn  sağIanınasrnın  çoğu  kez özel önlemler  alünmasıru  da
                      gelektirdiğini   8österiyoİ.  Aşağıda  sözü  edilen  uluslalarasl
                      standartlar,  Devletlere  bu tür duİumlaİda  ne  şekilde  hare-
                      ket edecekleri  konusunda  yükümlüIükleİ  getirmektedir:
                      1990  tarihli  insani  Boyut Toplanhsı  Kopenia8  Belgesi'nin
                      (bundan  sonra "Kopenhag  Be]gesi'')  35. Paİa8rafı'na  göİe,
                      AGiT  kahltmcısl  Devletlel  "ulusal  azrrılıİlara  mensup  kişi-
                      lerin kimliğinin  korunması  ve geliştirilmesi  ile il8ili mesele-
                      Ieİ de dahilolmak  üzere,  bu kişilerin  kamusal  meselelere  et_
                      kin katılım hakkma  sayg  8östereceklerdiİ'';  1992 tarihli BM
                      Azırılrk  Bildirgesi'nin  2. Maddesinin  2. ve 3, Paragrafarına
                      göre "azırıllk  mensubu  kişilerin   [...,]  kamusal  yaşama  etkin
                      katllIm  hakkl vardlr" ve "azınlık  mensubu  kişileİ,  mensuP
                      olduk]arı  azırılıkla  veya yaşadıklan  bilgeleıle  ulusal ve uy-
                      gun duıumlarda  bolgesel  düzeydeki  kaİaİlara  etkin  katılüm
                      halktna  sahiptiİler";  ve 1994 tarihli,  Avrupa Konseyi'nin
                      Ulural  Azınlıklann  Rorunma\lna  ılişLin  Çerçeve  Sozleşme-
                      si'nin  (blından  sorüra  "Çerçeve  &izleşmesi'')  15. Maddesine
                     göIe, Taİaf Devletleİ  "ulusal  azınlrk]ara  mensuP kişite n
                     kültüİel,  sosyal  ve ekonomik  hayata ve özellikle  orJaİı  il
                     8ilendiıen   kamusa]  meselelere  etkin  kahltmınm  sağlanmasl
                     için geıekli  koşulları  yarahrlar.''

                     Nitekim  €tkin  kahlım  olanaklarıfun  yaratrimasü/  böylesi  bir
                     kaüllrrun  göniillü  olacağından  hareketle  gerçekleştiriliİ.  Ger_
                     çekterl  üzeIinde  durulan  sosyal  ve siyasal  entegTasyon  kav-
                     ramı,  Çerçeve  Sözleşmesi'nin  5. Maddesinde  diklat  çekilen,
                     zoda  asimilasyonu  oluşfuran  süreçleİ  ve bu siireclerin  sonuc-

                                             2/,2

                                --GetF_--
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249