Page 240 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 240

DiYARBAKlR  BARosu




                   20) Ulusal azrnltklaİırı  özgün ta hseI  ve biilgesel  koşullanna  kaİ-
                       ş  rk verebilecek  muhataP  yerel,  bölgesel  veya  özeİk yöne-
                       timleİ, bu azmhklann  soruJılanna  daha  etkin  cevaP  Verebile-
                       cek  şkilde  çok  sayıda  işlev üstlenebilirler.
                       .   Bu tLir yönetimlerin  temelveya  önenJi düzeyde yetki  al-

                           drklan  fonksiyorılar  eğitim, kiilti.i.,  azınlık  diii kullaıımr,
                           çevre,  yerel planlama,  doğal  kaü.naklar,  ekonornik  kal-
                           kınrna,  yerel  asayişi  sağlayrcı faaliyetleI,  bannma,  sağl*
                           ve diğer  sosyal hizmet  alaIrlanru  kaPsaİ.
                       .   Merkezi  ve bölgesel yönetimleİ  araslnda  ortaklaşa  yürü-

                           hilen idari  fonksiyorılar  veİgiiendirme  yaI$ yönetimi,
                           hırizm  ve ulaşüm  alan]annr  kapsaı.

                  2|)  Yerel, bölgesel  ve özerk yönetimleI,  yaİgl yetkiled  albİda
                       olan  herhangi  bir azınüğın haklan da dahil  olmak  iizere, her-
                       kesin  insan haklarüna  say8r  8östeİmeli  ve bu hak]an  güvence
                       alhna almalıdırlat.

                                         IV. GÜVENCELER

                       A. Anayasal  ve Yasal Güvenceler

                  22\  Öz-}.önetime  ilişkin düzenlemeler  yasalarla  oluşfu ıulmalı  ve
                       genel olarak srradan  yasalaİa  uy8ulanan  değişiklik  yapma
                      sijrecine  tabi olmamalıdırlar.  Azlnİ]<lann  kaIar  alma siireçle-
                      İine katılımmı  teşvik  edici düzenlemelel  yasalarla  veya  diğeİ
                      uygun  araçlarla  belirlenebilir,
                       .   Anayasat  hükümleIle   8etiİilen   diizenlemelerin  kabulü

                           ve değiştfuilmesi  norma]de yasamaJun netilikli  çoğunlu-
                           ğuna  veya doğrudan  halk  oyuna  tabidir.
                       .   Öz yönetime  itişkin  mevzuat  diizenlemelerinde  değişik-

                          lik yapılması,   çoğu  kez yasama  or8anrnrn  nitelikli  çoğun-

                          luğunun,  ulusal azf lklan temsileden  özerk  kurum veya
                           kıırurıılann  va da her ilisinin  birden  onayıru gerektirir.
                      .   Öz yönetime  ve azrnhklarrn  karar  alma süreçlerine  kah-

                          lımrna  ilişkin düzerılemelerin  düzerıli  aralıldaİla gözden
                          8eçirilmesi,   edinilen  deneyimleI  Ve değişen  koşullar  rşı-


                                            6+696-
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245