Page 239 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 239

DiI Haklanna  ili5kin
                                                               u{!stararasl  6€lq€ler

                    Fonksiyonlar,  a;,nr  Devlet  içindeki  faİkL aztrı]lk  solun]arma
                    cevaP vermek  tizeİe  asimetrik  olarak  da düzenlenebilir.

                16) ilgili nüfusun  görüşlerinin  tam olarak yarısıhlmastıxn  sağlan-
                    masr için bölgesel  ya da bölgesel  olmayan  tiim öz-yönetim
                    kurumlannın  demokahk  ilkelere  dayaıması  geıekir.

                    A, Bölgesel olmayan  Di|z enlemeler
                |7l  Böl8esel  olmayan  yönetim  biçimieri,  ulusal  azmlrklann  kim-
                    lik ve kültürlerinin  korurıması  ve geliştirilmesi  açslndan ya-
                    rarlıdır,

                18)  Bu düzenlemelere  en açık  konulaı eğtinı, kiilfur,  azırJlk  dili
                     kullanımr,  din, ve ulusal  azınlıldann  kimliği  ve ya.§am  biçimi
                     açsmdan  büyük önemi o]an diğer meseleleri içeriİ.

                     Kişl]er  ve  8ruPlar,  azlnl*  dilindeki  adlannr  kullanİnayı  ter-
                     cih etme  ve bu adlaın  rcsmi olalak  tarunması  hakkma  sa-
                     hiptiıler.

                     Azırılık  kurumlarl  hüktimet  makan  aımın eğitiİıle  ilgili stan-
                     daİtlan  saPtarna  sorumluluğımrr  dikkate  alaİak, kendi  a.aıılık
                     dillerini, kiitiirlerini  veya  her füsini birden öFecek  biİ miifte,
                     dat belirleyebilİler.

                     Azırı]ıklar,  kendi  sembollerini  ve diğer  kiilfurel  ifade  biçimle-
                     rini beli-rleyebilir  ve bunlarl kullanabilirler.
                     B. Bölgesel  Ditz.nlemeler


                 19)  Bütiin  demokrasilerde  bi lgesel  düzeylerde  çeşitli  yönetim
                     düzenlemeleİi  bulurunaktadf  . Avrupa ve diğer  bölgeleİdeki
                     deneyinr]eİ,  melkezi  hükümet idaİesinin  başkentten  bölges€l
                     veya  yerel  birimlere devredildiği  mutlak biİ adeni  merke-
                     ziyetçilikten  çok,  bazı  yasama  ve yairtitme  fonksiyorı]arünln
                     meIkezi  düzeyden  bölgesel  düzeye dewedilmesinin  önemli
                     olduğunü  ortaya  koymaktadt.  DevletleI,  ikincillik  ilkesinden
                     hareketle,  özyönetimin  özgtin  fonksiyorılarııu  da kapsayacak
                     şeki]üle  ve azmlkların  özellikle  kendilerini  etkileyen  konular-
                     da yetki kullanna  o]anallannü  aİhracaF  durumlarda,  biilge-
                     sel düzeyde yetki dev  ni olumlu  kaışIlarnalıdırlar.
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244