Page 84 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 84

müfettişlerin  hazı.ladığl  dosyalardır  Belki  bu a]anda bazl  değişikliklerjn
           yapılması  geıekebi]İ,  Bundan  başka  yine  hakimlerin  bağlmslz]ığı  açıslndan,
           idari görevl€r  baklmündan  Ada]et Bakanİğfna  bağİ olmasl,  Anayasada  y€r
           alıyoı  yine  Hakimler  ve savclla. Kanununda  yer aİyor.  Blllada  da lıakimin
           emir  almaması  ilkesjyle  çelişen  bir durum  va.,  çünkü  ida.i  görevl€.  açlsından
           AdaIet  Bakanllğlna  bağh  olduğunda  hakiml€re  zaman  zaman  idarigö.€v]erin
           dlşlna da  çlkabilec€k  çeşit]i   genelgeledn  gönderildiğin'  duyabiliyoruz.  Yine
           Adalet Bakafu  taraflndan  bir hakimin bakanlık hizmetinde  geçici  o]arak
           görevlendiri]mesi,  bunlar  da Anayasa'nın  159.maddesind€  ye.  alan
           Prob]emler,   bunlar da hakim üzelinde  bir baskı oluşturabiliyor,  çünkü
           Hakimler-savclla.  Yüksek  Kurulu'nun  burada  bir inisiyatifi  yok,  BakanIlğın
           inisiyatifi  var.  Bu açılardan  tarafsüzlük  meselesj,  bağımslz]ık  meselesi  ciddi bir
           solun oIarak  görünüyor.  Gerçi bu konuda  Avrupa  lnsan  Hak]arı
           Komisyonu'nun  0sIu Karan  vaı 0s]u Karannda  Hakjmleı,Savcllar  Yüksek
           Ku.ulu'nun  kararlannın  yargt denetimine  açlk olmama§l  tek başlna
           bağımsızİğı  etkiler  bir  şey  olarak  görülmedi,  bunun  altünı  çizeyim,   yani
           reddedildj  dava.  Ama bütün  blr sakıncalan  bi. araya  toplarsak,  yani baştan
            itibalen  saydığımlz,'şte  bütçesjz  §ekreterya5ı,  müsteşarln  o]ması,
            müfettişlelin  du.umu  vs,, bütün  blnlan  bir alaya geti.diğimizde  bif p.oblem
            görünüyor,  yoksa tek tek baktığlnlzda,  ö.neğin  Adal€t  Bakanlığt  sadece  olsa,
            öbür  Prob]emler   olmasa,  bence  bir sofun  yok  çünkü  AVruPa  lnsan  Haklarl
            Mahkeme§i'nin  çok çeşitli  kararla.l  var, diyor kii yürütme  bile pekala  bir
            yargıcl atayabiliı  bu onun bağımslz  olmadığlnl  göstelmez,  ta ki ne zamana
            kadar,  görevden  alma  yetkisi  yoksa,  yani atar ama  onun €mjr  almama  ve
            g6levden  alınamama  gjbi güvencesi  Varsa  Avrupa  lnsan Haklarl Mahkemesj
            diyor  ki, benim  içjn yürütme  taraflndan  dahi  bir hakimin  atanmasl,  onun
            bağ|msız  olmadığünı  göstermez.  orneğin üslu Karannda  dedjği  sibi.
            Hak  jmleü,savcı]ar  Yüksek  Kurulu'nun  kararlan  il€   jlgili  olarak  yargı
            denetimjnin  açık olmamasl,  tek başlna bağımslz  olmadığünı  göstelmez.
            Ancak bunlar  hepsi  bir araya  geldiğinde,  başka  bir tab]o  çlklyor,  herhalde
            bırn]arl  heP birlikte  değerlendilmek  ge.ekir;  örneğjn  Avrupa lnsan Haklarl
            Mahkemesinde  göIüI€n  Uslu  Karannda  böyıe bjr başvuru  yaPıImamlş  benim
            gördüğüm  kadanyla,  yanj  çok  spesifik olarak  yargı  denetimi  açlslndan
            bakılmış  Ve bu da .eddedilmiş.  Bi. de yine yargl ve hükuk  d€Vıeti  açlsından
            söyl€mem'z  9ereken,  herhalde  denetl€mey€n   ka.a.]arın  hala mevcut
            o]masldıı  Şimdi  zaten birinj söyledik, Hakiml€r,savcılar  Yük§ek  Kurulu
            kara.ları  dedik,  yine  denetime  kapalı olduğıj  için Yüksek  Askeli  Şura  kararlan
            çokça  tartışl|ıyo.,  cumhurbaşkantnln  tek başına  yaptığl  jşlemler   ta.tşllıyoı
            Yüksek  A§keri  Şu.a  kaıarlany]a  ilgili bir  şey  daha söyleyeyjm,  o konuda  da
            Yüksek  Askeli  Şura  kararının  yargl  denetjmine  açlk olmaması  nedeniy]e  6.
            maddeye  ayklrıllk  vardür  diye başvurular  yapıldı  lnsan  Haklan Mahkemesine
            V€  bu da reddedildj-  Burada  lnsan  Haklan  Mahkemesjnin  r€ddetmesinin


            78
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89