Page 64 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 64

62 rorlu  l B.nıi iil..i si  3n   Arıy,r,
                              ^ur.g



         a}ün  kanunlan  denetleyecek  biİ organD  olmamasl  da  göstetilmiştir.  Denetim  me',a-
         nDmalan  olsaydı  belki bu  selişmeler   olmazdı,  şeklinde  görüşler  ileri  süriilrnüştür,  o
         halde  1946-1950  arasında demokasiye  8eçiş çalışmalan   sürcrken  asltnda  Tüİkiye'nin
         tam  da o zaman  yeni  bir anayasa  yapması  8€rekiyordu.  Çünkü  §iyasal  sisrcmin  işleyişi

         v€  toplumsal  degişim be[i  bir aşama}ıa  8elmiş,  batr iilkelerinde  totaliter  rejinıler  sona
         ermeye  başlamış  ve hepsi  yeni  demokatik  anaya§alar  yapmaya  başlarnrşlardır,  Me§€la
                             hlması  ve l949  Anayasasının  yapılmasü,  lta\,'da  faşizmin  çö-
         Alnan}a'da  nazizmin  }T
         küşüve  1948 Ana}tsanm  yaP ması  8ibi.  1960  darbesinin  a,dmdan  196l  AnaFsa§  ya-
         püIdü,  falQl  yine  toplumun  ihti}açlan}ta  örnışmeyen  ve belli  aç ardan  demokİasiden
                                 düzenlemeler  g€tirildi.  Bu Anayasanın  temelde  özgüİlü-
         8eriye   dönüş  arılamıDa  8elen
         çü  olduğü  doğru  olmaİ]a birlikle,  Ana}asa  din hüniyeti  konusunda  aın §ınıİlaFcı  bir

         }aklaşlm  benimsenmiştir,  K€za  din isdsmanyla  ilgili  hüküm  ilk defa  AnayasaF  konul-
         muş ve bu sebeple  partilerin  kaPatılabilece$  i'ngörütmüştür,  Öte  }andan,  seçilmiş,
         ler aizerindeki  askeri  vesayetin  temel  çerçevesini  belirleyen  Milli Güvenlik Kurulu  v€
         Genelkurmay  Başt€nlgtnün  sawnma  BakanııF  yerine Başbakanltğa  bağlanması  gibi
         hükürrıl€r  de bu Anayasayla  getirilmiştir,  1982  Anayasasınt  y€rden  yere !ırrarat  196l

         Anayasa§ını  },iicelt€nler   bırnları  görmemişlerdir,
            o halde,  çeşitli  etki ve tepkilerin  ürünü  olan 196l ve 1982  darbe  Ana}asalanndan
         sonra,  biİeyi  esas  alan ve devletin  yetki harilasını  modem  anayasacılığın  temel ilkele-
          rine  (demokasi,  insan  hauarı,  hukukun  üstünlüğii)  göre  diizenley€n  "sivil ve demok,

          ratik" bir anayasanrn  yapılması  için  zamanlama  balomından  olgurüaşma  çagındaki
          Türkiye'nin  önünde  iyi bir fırsat vardır.  Yeni  bir analasanın  yaPılması,  askeri bir daİbe
          döneminde  kabul  edilmiş  olan  1982  Ana}ıa§ası  iizerindeki  meşrulü  tarğşmasml  da or
          tadan  kaldrarak,  sadece hul(rki  ve si}€sal  açıdan değil,  sosyolojik  ve psikolojik  baİrm-
          laİdan  da TürHy€'nin  demolaatikleşme  süecine  çok  olumlu  katk  arda bırlunabilir,
             Anayasacük  tarüine  bakldğünda  anayasalarün  içeİiği  gibi,  tap  ış yönteminin  de,
          demokatik  ya da antldemokatik  olabildiği  görülür,  Antid€mokratik  yöntem,  anayasa,
          nün hiy€rarşik,  yani halh  temsil  etmeyen  güçlerce  "tepeden  irıme" bir biçimde  yapıl,

          masrnr  ifade eder.  Demokatik  olarak  nit€lendirebileceğimiz   yönterrıler  ise,  sodeşme
          yöntemi  ve organik  yöntemdir.  sözleşme  yöntemi,  toplumdaki  ön€rrİi  kesimlerin  uz,
          iaşarak  ütabana  dayalı ola.ah  ana}asa  }apmasl   anlamına  8eliİ,  or8anik  yöntemde  ise,
          yeni bir anayasanın  yapılması  ya da değiştirilmesi,  yürürlükteki  anayasarun  öngördüğii
          usul  ve kurallara  göre seçilniş  yetkili  organlar  ıarafindan  g€rçekleştirilir,  organik  yön-

          tem, sözleşme  yöntemi  ile birleşebilir,  Yani,  anayasal  usullere  8öre  ana}asa}ı  değişti,
          recek olan organlar,  toplumun  önerr  i kesirrrlerinin  görüşlerini  alaİaİ  onlan  da sürec€
           düil edebililler.  Keza,  ana},asanın  yaprlmasr  sürecinin,  kamuo}una  açü  ve tartışma,
           larm  mümkiin  olduğu  kadar  geniş  kitlel€re  ulaşacaF  biçimde  ceIeFn  etmesi,  bütün
           gİuplann  ve genel  olarak  vatandaşlann  anayasanrn  yaplmırıa  katkrda btılunmasınr
           iugl"r  r" o.,ı*r,  un"yu"ayı  §ahiplenmesini  kolaylaşhnİ-  Anca},  geniş ve kapsamh  bir
           jaşma  mtimkiıı  olmadtF  taİdirde,  yeterli  sa}T labilecek  bir toplumsal  konsensiisün
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69