Page 31 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 31
BrmlOoM İ*EÖ4ü ,R.]im 3*mm6nAD[q 29
arama da böyl€ biİ mesafe grmiş oldu. Bu taslak metni bir süİedir çok çeşitli biçirİ er-
de ıartrşüyotuz, tabi bu tastağn bu8ün ve yarın Diyarbakır'da konuşuluyor olması da
aynca önen i. Bu nedenle burada bıılunmaltan dolay da özellikle merrünunum. Ben
de baA bakırnlardaİı bu anaya§a taslağna eieştirel yak]aşma pozisyonuna yavaş yavaş
kendimi çek€bilmekeİm. Bu aradaki zaman bana bu imkafu veriyoİ, dolayısüyla o açı-
dan da merrrnunum.
Faz Hüsnü arkadaştmnn da söylediği gibi biz bilaz 8erçetçi biİ yaftlaşmda bu_
lunduk, tabi hepimizin geİçeği ve 8erçeİliği a§lnda birbirinden far.k]r olabiiir. Taslağ
hazıflarken birlikte çal]şüğıİ!z arkadaşlanmızdan Proı Dr. Ziütti fuslan'ün bir Fyn
oİganündali be}anlnl hanrlıyorum. .'Heİ birimiz İendimiz bir anayasa ta§lağü hazıİ_
lamüş olsaydlk emin olun ki bundan daha fartİ bir Qslak ç*ardİ' demişti fuslan. Bu
taslak, çok saygıdeğeİ bir hocamızn başkaİı]rk ettiğ 6 kişilik heyetin ortaya ko},Tnuş ol_
duğu bir metin. Aradan geçen a]t| aylık stirede bu taslağn hiçbiJ siyasi pani tarafindan
bütünüyle benimsenmediği de görüyoruz. Artık biz de kendi demokasi anlaFşlanmu
açüsından bu metne biraz eleştirel baknaİ},ız.
Hiç ktışkusuz anayasa taslağında çok önerrı]i değişittiklef yapıldı. Öze it]e Ttirki_
ye demokasisinin
çok dÜa ileri biİ standarda getirilmesi baİımından temel haİ ve
htiİriyetIerde yap an değişiklil]er çok önemli ve benim bu8ün konuşacağlm kiiltürel
çoğulculuİ me§elesini de çok yaİ[dan ilgilendiİen meseiel€r bunlar içinde önemli bir
yer tutuyoİ. Bunlann içinde, FaZl Hüsnü yine pası bana attl, vatandaşlrİ
8ibi mese-
le !?İ. Eğitim ötlretim haİhyla, din ve ücdaı hüniyeti gbi düzenlemeler viü. Sayrl
Baydemir'in daha ademi merkeziy€tçi bir demokasi Ezlemin€ benim kat mamam
mümkiin degij, çiinkü eskiden beri o görüşün takiPçisı olmaya çalrşüyorum. Dolayslyla
bu meİkezi idarenin yerinden yönetim birirnl€ri özelliİle d€ yerel yönetirrıtet üzerin-
deki vesayet denetiminin daİalnlmasl yöniinde biz ashnda kendi haztrladlğımüz taslak
8erçeıçi anayasa yapıml
metinde iyileştirmeler yaptüğmız düşünüyorum. Ama işte o
m€selesinden öt(aii, bu konırarda yapılacak a}.rıntılı diizenlemeleri yasama oİgannın
inisiyatiline bıraİtıL Yani anayasa ilkesi halinde açüça yaz madık da bir lasama organı
isterse onu yaPabi]ir şeklinde bir düz€r eme getirdit. Mes€la bu bağlamda yaptığİrnz
önernli ifad€ de8işitlitterden bir (aİesi, en aandan, ''yerel ytinetiml€re hizmet 8ör,
mek]e yükünlü olduHalı hizmet]er oranlnda u}8un sağlanır'' ifadesini, .u}€rın
8etir
8elir sağlan |r" yerine "uy8un g€lirin saganmasl doğrulıu§unda gereİli yasal diizen-
lemeleryaprlır" şetlinde ifade ettik. Bu "8eİekli yasal düzenlemeler yap ır''ın manası
nı 8erekçede izah etliğimizi zannediyorum. Yasama organl isteİse yerel yönetim]erin
kendi gelir ta}İıaklann ve oİanlannrn ötesinde yani hangi
8elirleri falan kendilerini
kıılanabileceklerinin biI şekilde noİm koyacak biçimd€ diizelü]€meleİine imlaji vere-
c€k ölçüde 8eniş birözerkliİ onamınl huİuken mümkiin krlacak şekilde bunu diizen,
leyebilir. Ama bunu ıabi yasama organr isteİs€,
(eza
Faz Hüsnü'nün degindiği iizere egitim öğenim ha}hnda bu8lin hiçbir de-
mokaü ölçüyle sığdıramayacağ]mız bir 42. maddedeki '.Türkç€den başka hiçbiİ dil