Page 33 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 33

B  , n.i olurum:  İıı E Ö4dl  üı&  R.]in]  Bak h,n6 AEyıg  3İ




               Şimdi  sofulabilir:  Nedir bu  çağdaş  demokasi  sta-İıdartlan?  Biz demokİasi  standaİt-
            Iannü  aslünda  iki  şekilde  biliyoruz.   Çok  klasiİ  olarak  bildiğimiz,  bütiin dünyanın  alışık

            olduğu  v€  Türkiye'de  de bugün  öze  ikle de statükodaİı  yana  olanlarve  ymtaşın  siyasal
            aianda düa  geniş bİ söz sahibi  olmasmt  devletin  tem€ll€ri   ve cumhutiyetin  kendile-
            İine   8öİe   yorumladrklan  bazı özellüeri  açısndan  tehlike.  }*lcı]ıt.  bölücültik,  8ericilik
           gibi terirnlerle  önitnlize  sürtiP  de hani demokati}Jeşm€nin  önlinü  kesmek  isteyenle_
           rin sawndukları  "biz€  göre  bir demokasi''  aİıla},ışl  i,aİ.  Bunu  yıllaİ  önce  12 Eyliil'lin
           lideri  Kenan Ewen  açü bir  şekilde  di]e  getiİmişti.  Ewen  ''Bize ik parti  yeter"  diyordu.
           "au  partilerden  biri  biİaz  da.ha  devletçi  olsun, biri  is€  biraz  daha  piyasacı  olsun. Halk
           bironu  seçsin,  birbunu  seç§in  ve Tiiİkiye  2.5  paniye  İazt  olsun.''
              (enan   E!İen  bunu  derken  belki  kendiİc€  biraz  daha  otoriter  biİ felsefeyi  s€slen_
           diriyordu  funa  a§İnda  "Batı  demokasisi"  dediğimiz  yerlerde  de  '.demokasi"  _uzun
           süre_  böyle anlaşıldı.  Yani  demokasiden,  br ülu§  devlet
                                                            çeİçevesi  içinde  örgütlerıen
           toplumun  değişik  meslek  ve sınıf  8.uplannn  ta.leplerini  tem§ilcileri  -ömeğin  işçilerin
           sendika]ar_  alacılığıyla  dile  getirmeleri,  bunun  siyasi panileİde  bir yaİü  bıılma§ı,  si-
           Fsi   panilerin  de  bu yanİılamalan  parlamento}a  taşlma]an.  parlamentoda  da bir pa-
           zallü  süİeciyle  yasa]ann   }apı]ma§  kasıediliyordu.  Yani demokrasi,  ulus devlet sınlİlaD
           içinde  so§yo-ekonomik  staü  8ruplannın  siya§i iktidar  tizerinden  pazarl*  mücadelesi
           yilriittiikleri  bir sün]rlı   çoğulculuk  içind€  dönen  bir aiıla}ışa  daiİdir.
              Bu kla§it  demokasi  anlaFş,na  ka§ı  şimdi  yeni  bir demokasi  anıaFşı  var.  Rona]d

           tnglehan  adlı  profesöriiİ  "silent  Revolution"  adlı  tinemli  bir kitabı  var. Bunu  .sessiz
           Dewim"  diye  Tükçeye   çeviİebiliriz.lngl€han'ın   gi'rüşüne  8öre,  dünya demokasileri
           açısündan  lg8o'lerin  ikinci   üffısından  itibaren  bir s€ssiz  d€vrim  gerçetleŞti,  Insanlar
           aİtü  sadece  eski, yani  biraz  önce sözünü  ettiğim  sınfsal  ve meslek  8Tuplan  arasında
           bir  8elir   paylaşümı  mücadelesine  endekslenmiş  siFsetin  ötesinde  başka laleplerde  bu_
           lunuyorlar.  Kendi  ha}at  tarzlannn  siyasi  olarak  ifade  €diime§i  için  hak tal€binde  bu_
           lunuyorlar,  kendi kimliklerinin  veya  ktiltijrel  mensubiyetierinin  siyasal  olarak  anlamh
           oIma§mı  istediİleri  için  başka  baa haİ talePlerinde  bulunuyoİial  Biz bunu sonuçta
           1990'lardan  itibaİen  işte "mıritüülttjJalizm''  veya  onun  Türkçesi "çokkiiltürlülü''  veva
           "çokİiihurcülü"   şeUinde  ifade eder oldü,
             lnglehanln  "se§siz  delTim"  dediği  badisenin  n€ticesi   şu şekide  ifade ediiebi-
          tir: Esuden,   çok  eskiler€  de gidebilirsiniz,  Roma lmparalorluğu'nda  veya  osman-

          h Imparatorlüğu'nda  farklı  kiiltüder  bir aİada ve hiçbir siyasi ar m ifade etmeden,
          birbirlerine  değmeden  pekata  bir  aİada  ya§a},ıp  gidi}orlaİdı,  tYeri  getmişken  beıine_
          yim: Diyarbakr  herhalde  bu farkı  kültiirlerin  bir arada mevcudiyetinin  en eski  taİihs€l
          ömekle.inden  bir tanesidir,  dolaysı9a  bu meseleyi en iyi anlayabi]ecek  olan  İa.rihsel
          birikime  de sahiptir.) Ama  hiçbir kiiltiirel  mensubiy€tin  deltet yönetimiyle,  kamusal
          kararlann  aünmasına  katkıda bulunma  gibi  bir faaliyet]e  veya  vatandaşİla  bir a]aka_
          sı yoktu.  Zaten  Roma'da  vatandaş  olmanln  veya osmant'da  tebaa olmanln  bövle bi.
          aİılamı  bulunmuyordu.  uberal  demokasilerin  ulus_devlel
                                                              çerçevesine  sıhştırılmış
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38