Page 28 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 28
26 io.ı"ruü8a§n l.F!: sl!ü BkAdy§ Adt t,
Eğitim ve ötsetim hakİına il4kin, üç önerrıli y€nilik getiritmiştir. ltk olalaİ, eğitim
ve öğretimin Atatiiİk ilke ve in}llaphn doğnıltusunda yap ması gerektiğine ilişkin
ifade madde metninden çüanlrnrşlr. Bunun yerine e$tim ve öğr€timin, demokİatik,
çağdaş bitim ve e$tim esasıanna göre yapılacaF esası kabul edi]rniştir, lkincisi, ana
dilde e$iimin yapılmasuİ en8ell€yen yasa}la},lcı diizenleme kaldınlrrırşnr, Üçüncüsü,
yüksek öğretim kurunlannda okuyan krz öğrencilerin başönüleri9e üniveİsiteyi 8i-
r€bilmelerini sagama} amacıyla, yüksek ögretım kurırrnlannda k tk hyafetin seft€sl
olma§ı 8eİeıliğine ilişkin iki altematilli öneri süulmuşttıİ,
"Hukırİ alevleti ilkesi"ne ilişkiı olaİak da önemli değişiuikler öngöriildü, Bildiğiniz
tibi Yükek Asken Şura kararlan, Hakimler ve savcdar Yiibek Kurulu'nun kararlan,
;umhurbaşkaİu'nın tek başına }apmış olduğu işIerrıler ve di§iplin soruşturmalannda
verilen (uyama, bnama 8ibi) idaİi cezalara dair kaİarlar yar$ bağrşüığüna sahiptir,
Yani bunlaİm aleyhine yar8ıya gidilemez, Biz taslakta bu yargı bağış c]t'an tiimüyl€
onadan kaldrİdık Ayİıca bu bağlamda çok önerrüi bir diğer değişiİik de, sıkryönetim
!€ olağanüstü hat dönerr erinde çül€İılan kanun hiiİmünde kaİamamelerin }argr de-
netimine tabi tutulmasıdu.
2004 ylnda yap an !,€ 'kanunlann, temel hal ve hürriyetler€ itişkjn miuederara,
sı arıaşmaa.u ayt ., oı.mayacağı" hükmünü içeren anayasa değişiklis, tem€l hal ve
hüniy;deri güvenc€ aluna alnak ve onlan da}ıa 8üçlü bir pozisyona 8etirmek açüsrn,
aun onerrıi tt aue"rıe-eydi, Ama kimi eksiİlik]€ri ya da yjmi zaafları da vardı, Her
şya"., on"", tr ru-"ı ıaİ v€ hüniyetlere ilişkin milletlerara§t anlaşmalara aykm olan
kanunhüilrn]erinikimtespitedeceıti?sonuçtabuyetkima}*emelereverilmiştiİve
mahkemel€rin vermiş olduğu kararlar arasında farklülüklarm onaya ç*ma$ kaçınıl-
mazdır, Bunü önleyebilmek ve tem€l hak ve hürriyetlere ilişkrn milleılelaİa§l anlaş,
.a"r" oı* ı""r" hükiiİ erini aytlanma§ınn sağlanabilrnesi için taslakta, bu
"ytr.
ır*o-ı".ir, *.y."" *"ıı"mesi tarafindan iptal €dilmesiniD yolu aç dr, Bence bu
i"gşiuir or"uitl" in"un haıİarına üşkin melzuatün ayıklanmasü açBından önemlidir
ve işler§eldir.
Ben son oıaıak taslaga üşkin g€nel biİ değerlendirme yapmak istiyorlım, xuşkusuz
insaİ haLlarınrn, özgiiflüIer rejiminin 8üvence altma alınabilme§i, ya}gın kullanım
oi"rr"6n" ıı*""l tek başına yeni bir anayasa yapmaİla ya da anayasada hü
""ırip
ve ozğırıtiıej gtivence ıtına almaİla sağanamaz, Biz bunu Amrpa Birüği'ne uyrm
,lin".Lau g"rç"il"ş,iriı"n yasalann akibetinden de bi]iyoruz, Parlamento kanun çıka-
.o"."-" jU.O""İ *anunu çükarmrş olduğtı ytinetmelüerIe uygulanamaz hale ge-
',
tİİ-lvor. Hepimiz tıınu raşadü ve gördtk, Dolaytsüyla tek başna anayasa },a dayasalarla
v"pj""* a"eişiulu", vaerli değildir, bu değişime hem idari hem de yargısal praliğin
,rirn go.t"r-".l, gereLjyor, En az bunlar kadaİ bir başka önernli husı,rs,
"şıir "tmesi
*iriı toiıl.-,-u.r, a".orr"tik ve öz8üIlükçü kamıjo},ıınun bu konuda duyaİlüğ !€ has-
sasi_vetjdir diy€ düşüniiyorum. Dir ediğiniz için teşekkür ediyor say8 ar sunuyorum,