Page 28 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 28

26  io.ı"ruü8a§n  l.F!:  sl!ü BkAdy§  Adt  t,



           Eğitim  ve ötsetim  hakİına  il4kin,  üç önerrıli  y€nilik  getiritmiştir.  ltk olalaİ,  eğitim
        ve öğretimin  Atatiiİk  ilke ve in}llaphn doğnıltusunda  yap  ması  gerektiğine  ilişkin

        ifade  madde metninden  çüanlrnrşlr.  Bunun  yerine  e$tim  ve öğr€timin,  demokİatik,
         çağdaş  bitim  ve e$tim  esasıanna  göre yapılacaF  esası  kabul  edi]rniştir,  lkincisi,  ana
         dilde e$iimin  yapılmasuİ  en8ell€yen  yasa}la},lcı  diizenleme  kaldınlrrırşnr,  Üçüncüsü,
         yüksek  öğretim  kurunlannda  okuyan  krz öğrencilerin  başönüleri9e  üniveİsiteyi  8i-
         r€bilmelerini  sagama}  amacıyla,  yüksek  ögretım  kurırrnlannda  k tk hyafetin  seft€sl

         olma§ı  8eİeıliğine  ilişkin  iki altematilli  öneri süulmuşttıİ,
            "Hukırİ  alevleti  ilkesi"ne  ilişkiı  olaİak  da önemli  değişiuikler  öngöriildü,  Bildiğiniz

         tibi  Yükek  Asken  Şura  kararlan,  Hakimler  ve savcdar  Yiibek  Kurulu'nun  kararlan,
         ;umhurbaşkaİu'nın  tek  başına  }apmış  olduğu  işIerrıler  ve di§iplin  soruşturmalannda
         verilen  (uyama,  bnama  8ibi)  idaİi  cezalara  dair kaİarlar  yar$  bağrşüığüna  sahiptir,
         Yani  bunlaİm  aleyhine  yar8ıya  gidilemez,  Biz taslakta  bu  yargı bağış  c]t'an  tiimüyl€

         onadan  kaldrİdık  Ayİıca  bu bağlamda  çok  önerrüi  bir diğer  değişiİik  de, sıkryönetim
         !€  olağanüstü  hat dönerr  erinde  çül€İılan   kanun  hiiİmünde  kaİamamelerin  }argr  de-
         netimine  tabi tutulmasıdu.
            2004  ylnda  yap  an !,€  'kanunlann,  temel hal ve hürriyetler€  itişkjn  miuederara,
         sı arıaşmaa.u  ayt ., oı.mayacağı"  hükmünü  içeren anayasa  değişiklis,  tem€l  hal ve

         hüniy;deri  güvenc€  aluna alnak  ve onlan da}ıa  8üçlü  bir  pozisyona  8etirmek   açüsrn,
         aun onerrıi tt aue"rıe-eydi,  Ama kimi  eksiİlik]€ri  ya  da  yjmi  zaafları  da  vardı, Her

          şya".,  on"", tr ru-"ı ıaİ v€  hüniyetlere  ilişkin milletlerara§t  anlaşmalara  aykm olan
          kanunhüilrn]erinikimtespitedeceıti?sonuçtabuyetkima}*emelereverilmiştiİve
          mahkemel€rin  vermiş olduğu  kararlar  arasında  farklülüklarm  onaya  ç*ma$  kaçınıl-
          mazdır,  Bunü önleyebilmek  ve tem€l  hak ve hürriyetlere  ilişkrn milleılelaİa§l  anlaş,
          .a"r"      oı* ı""r"  hükiiİ  erini aytlanma§ınn  sağlanabilrnesi  için  taslakta,  bu
                "ytr.
          ır*o-ı".ir,  *.y."" *"ıı"mesi  tarafindan  iptal  €dilmesiniD  yolu aç dr, Bence  bu
          i"gşiuir  or"uitl"  in"un haıİarına  üşkin melzuatün  ayıklanmasü  açBından  önemlidir

          ve işler§eldir.
             Ben  son oıaıak  taslaga üşkin  g€nel  biİ değerlendirme  yapmak  istiyorlım,  xuşkusuz
          insaİ haLlarınrn,  özgiiflüIer  rejiminin  8üvence  altma  alınabilme§i,  ya}gın kullanım
          oi"rr"6n"     ıı*""l  tek  başına  yeni  bir  anayasa  yapmaİla  ya  da anayasada  hü
                   ""ırip
          ve ozğırıtiıej  gtivence  ıtına almaİla  sağanamaz,  Biz bunu Amrpa  Birüği'ne  uyrm
           ,lin".Lau  g"rç"il"ş,iriı"n  yasalann  akibetinden  de bi]iyoruz,  Parlamento  kanun  çıka-
           .o"."-"  jU.O""İ   *anunu  çükarmrş  olduğtı  ytinetmelüerIe  uygulanamaz  hale  ge-
                           ',
           tİİ-lvor.  Hepimiz  tıınu  raşadü  ve gördtk,  Dolaytsüyla  tek başna  anayasa  },a  dayasalarla
           v"pj""*   a"eişiulu",  vaerli  değildir,  bu değişime  hem  idari hem  de yargısal  praliğin
           ,rirn go.t"r-".l,         gereLjyor,  En az bunlar  kadaİ  bir başka  önernli  husı,rs,
                          "şıir  "tmesi
           *iriı toiıl.-,-u.r,  a".orr"tik  ve öz8üIlükçü  kamıjo},ıınun  bu  konuda  duyaİlüğ  !€  has-
           sasi_vetjdir  diy€  düşüniiyorum.  Dir ediğiniz  için  teşekkür  ediyor say8  ar sunuyorum,
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33