Page 25 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 25

snhd  olun6:  Hık I ozgüniİ ı  R.jidi  B.tnji.:^   2]
                                                                              ^drr



             lutacak  bir tahm öneriler  8etirildi.  Kısacası benim  anladüFm  v€  bildigim kadarıyla  da
             bİim hazİfIamrş  olduğumuz  taslaı,  bö}te mütevazi  bir tasıaİtıL  .
                Şimdi  bu tlsa  degerlendirmeden  sonra  taslaktaİi  özgiİliiİer  hutuİuna  deginm€ye
             ça]ışacağm.
                1982 Anayasasnn  oriji.na]  hali,  devleti kendisine  esas  alan, düa  doğusu  birey  ve
             toplum  ka§ısmda  devleti  koruma  rell€k§Me  hareket  eden,  devleti kutsayan  ya  da yü,
             c€lten  bir anayasaydü.  82 AnaFsasuıün  ilk  ş€klinde  bu nilelü  çok  be]ir8indi.  Anayasa,
             biİ€yi  ve toplumu  devl€tin  ta§ısında  bir tehdit  olaraİ  alg adrğndan  kut§adrğ devleıe
             bireyin  haİ ve öz8ürIiiılerini  feda  etmişti.   Çiinİü  bu kutsal  deüeti,  yani tannsallaştrnl-
             m§ kutsal devleti,  teskin  etmenin  yolu  ona  bir lurban sunmaktr.  Bu kurban  da insan
             haılan  oldu;  bir başka ifadeyle  insan  haılan  o yüce  deüeti,  kutsal  devl€tj  yanşnrmanın
             bir afacl olarak  kullanıldü,
               Bu o(oriter  felsefe  anayasanın  her taraina sirımiştir. c,erek  ana},a§anrn  başlang_
            cında  gerek  diğer hükiinılerinde  oıoriter  anla},ışı  8öİmek  miiİ*ündiiİ.  Bu taslakta  biz,
            bunu  tercine  ç€ürmeye  çalrşt  .  yani   deviei odaİ]r  deği] de insan  odaİlı  bİ anavasa
            taslas  hazıJlama  ama.ıru  8ütıti(,  Bu bağlamda  anayasarun  başlanFç  hrm,  çok  b;yiik
            bir ön€m  taştyor.
                           Çünkü  ana}asalann  başlangıcı  esas itibari}le  anayasalarün  ıemeı  fel_
            s€fesini,  nüıJnu,  amaçlaİıİü o(aya  koyaJı  bil hslIndrı  Mevcut  82 anaya§asıDn  ba§lan,
            9ç  kısmr  _1995   ve 200l  yünda  yapılan  değişitliİlere  mğnen_  hala  devletçi  ve otoriter
            fels€fenin  izlerini  ta§ıİnaİtadlİ.  Bu nedenle  biz bu aJıayasann  başlangç  k smrnı bir
            tarafa  bıra}ük, tiimüyle  teİk  enü. Haarladıgtmüz  taslakta y€r  alan başlangç  ksmırıü  da
            anayasiınm  norrnadf  krsmlna  dÜil etmedik.  Bu başlangıç  trsnrnda,  insan  haİlarrna
            ve insan  haİlannın  temeli  ve ka},nağ  oian insan  onunr taifamrna  yer  verdi]c  Her  tiiİ-
            lü a}rümcı]ığn  reddedilnesi
                                    8eİektiğine,  farklüklarınırzın  küItiİel  zensiİtliğimizin  bir
            parçasl  olduğuna  degindiİ  ve  evrensel  siyasi  değeİleri  İeferans  aldrl Kısacasü  demok_
            rasi,  hukuk  devleti, insan  haldan  ve laiİiik
                                                 8ibi  kalTaİnlara  yer  Vermek  suretiyle  İrsa,
            an]anlı  ve i'zİü  bir başlangıç krsmı yazdık.
               AnaFsanın   8en€l  esaslaİ  bölümiinde  de, aslmda  1,2,  3. maddenin  değişmezliği  il-

            kesi söz konusu olmaslna  rağnen,  bu yepyeni  bir anayasa olacağndan  dolay  ikin;i  ve
            üçüncü  maddelere  aslmda öze taallul  etmeyen  kini  değişiİlikl€t  yapıdı.  lkinci  mad_
            dede irısan hauan kalTamrn  niteleyen  ama insan  haİlan  ka!İamına  yapıian  wİgu-
            }^r  zayfatan  "toplumun  huzı-ıru,  milli daya  şma  ve adalet arılaFşl''  gibi  ka!İarrıtal
            anayasa  metninden   çÜanldi.  6l anayasasında  yer  a]an  "insan  haİıanna  davalı''  ifadesi

           82 mayasas|nda  "insan  hatlaİına  say8ılı'' diye de$şdr  mişıi. Biz  insan  ha].laİına  olan
           vur8uyu daha  da güçlendirmek  amaclyla  yine  6l anayasaslnda  olduğu  gibi  .insa_n
                                                                                haİ_
           larına  dayaİ"  ifadesini  kulandrk.  Aynca,  baştangıç  bsfırna yap  aJi  8önd€rmel  mad,
           de metninden   çıkardük.

              Yine  'Detletin  Temel Amaç  Ve Giirevleri'' başl*l  maddede,  devletin  amaç ve gö,
           revleri  devlet  eksenli  olarak  değil  de insan  eksenli,  birey  eksenli  olaraİ  taımılanmaya
           ça]ışıldı.  E§itliğin  dijzenlendiği  maddey€,  sad€ce  kadınların  değil,  toplumun  özel o;-
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30