Page 26 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 26

24 roolufrgıB,.1i  iira!|  s  v ıa l Ary.r  Ar./,




        İaİ korunmasr  gereken  ba§ka  kesirnlerine  de pozitif  a}İımcül*  ilke§inin  uygulanması
        8eİektiği   hii(mü konuldu.  A},rica "Temel  Haİ ve Hüniyeder"  başİklı  bölüm  ve o bö-
        lümün attlnda  yer alan  kıslmlarul  başİldarı  degiştiriıdi.  Tabi  bu başlü  degiştirm€  bi-

        çimsel  olarak  çok  fazla  anlamİ  değiI  ama  öz§el  olara}  anlamlı.  82 anayasasmda  "temel
        haılar ve ödeüel" ifadesi  bulunuyor;  biz, bıü  "öd€vler"  ibaresini  kaldlrd*  Çünkii  bu
        ödeüeİ ifadesi,  adeta  temel ha} ve hüriyeıleri  ktıuanabilnenin  ön koşulu  olaraİ  86-
        rülebitiyordü  ya  da  ir},le biİ alg oluşabiliyordu.  Hem  bu algıyı onadan  kald[abilmek,
        hem de temel hak ve hiirrit€tlere  olan  rur8u}T  r güçlendirebilmek  amacı9a  "ödevler"

        ifadesi  ç*anldü.   A},nı  şekjlde  yürürliilteki  anaya§anın  12, maddesinin  ikinci  fik,ası  da
        bu  çeİçevede  kaldırıldı.
           82 Anayasasındaİi  "Temel  Hak ve Hürriyetleri   (ötüye  Kultanma  Yasağı"na  ilişkin
         iki altematifli  bir öneri  getirildi.  Birinci  alternatifte,  mevcut Anayasanrn  14, maddesı
         nin ilk fikasü  kaldırıldl.  Böylelik]€  madde,  g€rek  Ew€nsel  Insan Haİlan  Bildir8esi'ne  ve
         gerekse  AıTupa  Insan Haİlart  sözleşmesi'n€  uygun  hale  getirilmiş  olundu,  Ikinci alter-
         ;atifte  ise, 2o0l'd€  yapllan  degişiklik  önerrıli  öıçüde  korundu,  ancak kötüye  kullanma
         yasaİınrn  özeuikle  ifade özgürlügü  aleyhine  ku[anima§ünı  en8ellemek  amaoyla  "faa-
         liyetler"  ibaresi  yerine "eylemler"  ibaresi  konuldu,

            82 Anayasaslnda   yaşam  hakkına  ilişkin  bir istisna  vardı,  sikryönetim  veya  olağa,
         nüstü  haIerde  yetkili merciin  verdiği  emirlerin  uy8ulanması  halinde  meydana  8€len
         iilünıleri  islisna  kapsamrna  sokan  bu hiiİmü  -ki böylesi  bir istisnaya  AlT üpa Insan

         Haİları  sözleşm€sind€   yer v€rilrn€miştir,   kaldlİdık-  lşkence  konusunu  -önemine  bi-
         naen-  ayrü  bir madde  halinde  dlizenledik,
            ılııca  daha onceki  anayasalaİünuzda  mevcüt  otnayan  binakım  haklar  anayasal

         6ıvenceye   kavuşturuldu.  Bu bağlamda  çocuk  ha}lan,  bilgi  edirıme ha*t, kişisel bilgi,
         lerin konrnması  ha}larüna  y€r  verildi,
            Din  ve vicdan  hürriy€tine  ilişkin  üç önemli  de$şiklik  yapıldı:  Bunlardan  ilki, din de,
          giştirme  hakt]nın  tanınma§ıdıİ,  Esas  itibariyle  drn değiştirme  haİkl  zat€n  din  ve ücdan
          iıirnÇtinln  bır  pa4asıdt.  Ama  yeni taslakta  bu al. ıca ve aç* bir ditle ifade edildi,
          Türİj;e  gibi  dinsel  açıdan  homoien  ve  ne yaak  ki faI},lı  dinsel  inanışlara  çok  da fazla
          tolerans;n  tuıunmadıF  tir toplumda  bu hakhn  anayasada  ayn€a  zikedllmesi  önemli

          ve değerlidir.  lkinci olarak,  çocuklann  eğitiminde  eb€veynin  dini ve fel§efi  inançlanna
          devljn  myet  etmesi  !ıikümliilüğü   geıirildi,  Bu da dinsel  çoğulculuğun   sağlanması
                   dn"a'  on  *nitiktir.  Üçüncü  olaİak  da, zorurılu  din  derst€rine  ilişkin  üi
          "o"r.o*
          altematini  önen  getirildi,  Birinci  alıernatifte  din dersl€ri  zorunlu  olmaktan  çıkarıldı,
          o,"g"  ougı, na"  g"*uo'.  Ikinci altematifte  ise din  dersleri  zorunlu  olna}la  bırlike  is-
          ıeyenıerln  m aersıertaen  mual  olmasü  esasü ön8örüdü,  A}üıca  bugünkü  anayasanın
          24.maddesininsonfıkıasınday€ralan.,dinveücdanhürriyetin€ilişkindiniistismar
          yasağ"nın  alanl  daraltıldı.  E§as itibaıiyle  dini  istismar  yasağı  özel bir kötilye kullanma
          y""ğao. uiçti.  ı"ı r" ozgürliiİ  için  öngöriilmeyen  özel  kötüye kullanma  yasağı sade-


           "",""saa"ceain,",icaunözgürltiğiineilişknöngöriilmüşıiir,Türktipimi]itanlaiklik
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31