Page 32 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 32

30  ropimr]  B.r  n lirs,:  slY(  alr fuy.9  Alı!r,
                   '


        okullarda  ana dil olaiak  okutulafiaz"  şeuinde  bir f*ramu  var biliyoİsunuz.  Biz bunu
        kaldırmak]a  birlikte  onun  yerine  şöyie  bir hüüm  t nerdik  "Türkçeden  başka  di[er-
        de  -dillerin  değil-  e$tim  öğretim  yap ması  ile ilgili  €saslaİ  kanurıla  düzenlenir"  dedik,

        Yani  bır ifade  bir anaü?sa  ilkesi  haline  8elirse  kanun  ko}Dcü iteride  Türkçeden  başka
        di eİde eğitim-öğr€tim  yapülmasına  imkan  verebilir.  Zaten lngilizce  ve  diğer  bazı  di]-
        lerde egitim-öğr€tim  yapdıyor,  bizim buadaki  kastımlz,  bu anadil  yasağlnın  kaldrnl-
        masl meselesidir.  Bu vesileyle  bu8iinkü  konuşma konuma  da girmiş bıılunuyorum,
           Anay$irnın  taslağmm  toPlumun  tüm  kesin eri taraJından  tamşılmasl  öneEıli  ve

        değerlidir.  Ancak  salt bu taslağn  taݧılİnası  da  şan  değildili  herkes  kendi  pozisyo-
        nundan  ve kendi duyarlılklan  içinden  d€mokatik  ta.leplerini  sesı€ndirebılir,  Zaten
        arkamdaki  döüzde  de  çok  $ızel  ve manidar  bir ba§lık  var: "Toplumsal  Banşm  lnşa§ı"'
        Anayasanün,  toplıımsal  banşı  sağlayabilmesi  için bir "sivillik  değeri" değeri taşıması
        geretir,  Pek söylenmiyor  galiba,  yola  önce  "siül anayasa"  diye  çık  dı ve bu tabir biraz

        yerleşti.  Bundan  da  aynca mennunum.  funa altnr  çizerek  belirtmemiz  gerekir  lj, "si.
        vil"  sözcüğ'ünden  }.astımlz.  yalruzca Tür}.iye'nin  anayasa  yaplm pratiğinde  yeİleşmiş
        olan'askerlerin  yapt]ğ bir anayasa'veya  "askerlerin  yapnrdıs  bir anayasa"ya  karşı

         " asker  olmayanlarm  }aptığı  bir anaiasa"  değildir,  Eib€tte   " sivil"  sözcügii  bunu  da içerir
        ve militari§t  olmayan  biİ anayasa  özlemini  de dile  getirir,  ama bı,nlann  dışünda  şu  hu,
         suslann da arılaşıItr  olması gerekiğini  özel olarak  söylememiz  laz lm, sivil  biliyorsunuz
         bİ başka  manada -belki kök manasına  daha  yaİrn  olan  manasında-  yrrrnaşlarla  ilgili-

         diI.  Dotaystyla  her  }ufttaşın   "lşte  bu benim ana}asam"  diyebil€ceğ,  onu k€ndisinin
         yaptığrrİ  hiss€debilece$   bir anayasa  olmasl  geİekir  sivil  anayasanın,  Dola}ısı9a  sade-
         cep lamentonun  veya  si}a§i  Partilerin   bir işi d€ğil  ashnda  hepimizin  işi, Ana},asanın,
         he.hangi  bir ırnvan  sahibirun,  bir eıit zümrenin  veya  he'hang  bir mesl€k  8rubunun
         ç*rrlanrun   yansütüldrğ bil metrn  de olmamai  8€rekiyor-   süradan vatandaşın  baıtıgl
         zaman  "işte bu benim  anayasam"  dryebilec€ğl  ve onu haİiİaten  kucaİlayabitece$  bir

         metin olması lazrm.
            Bu,  aslında  sivil anayasanD  neden  demokatik  olmaya  da mükum  olduğı,rnu  gi's,

         teriyor,  Çünkii   biliyorsunuz  -burada  galiba hukuk  öğrencilen  de  çoğunluha   ve meslek-
         taşl6nmızrn  huzuİunda  bunu  söylemek  belki naif olur ama bir hatırıatma  olalak kabul
         edin-  huİuİ  kuralları  öz8ürlüİlerimizi  krsıtlarlar,  asllnda  sınırlandmdar,  Blırada  tabi
         özgürlük  slnırlandürülmasınün  demokatiı  ve özgürıüçü  olabilnesi  için bu stnırlama},l
         bizim kendi  kendimizin,  kendi  irademizle  benimseyerek  ko}İrnamız  lazım,  Dola}T sıy,

         la eğer  anayasa/a  bir düzenleme  8etireceksek   ve bu düzenleme  bizim belli  kuİalleüa
         uymamuı  §öyleyecekse,  bu kura an ancak kendimiz  koydtığumuz  zaman  kendimizi
         özgür  hissedebil€ceğimiz   bir düzenle  ka§ü karşıya  oluruz,  Bu durum  ise  zaten,  alabil,
         diğine açlk,  tabulardan  tamamen anndır mış  ve hiçbt  koİku  z€minine  ihtiyaç  bırak-
          mayan  tarnaınen  kalhncı  ve d€mokatik  bir diiz€n  olmasl  gerektigini  bize  bur'ırrı,ryor,
          Dolausüyla  yeru anayasann  sivil  biİ ana}asa  olabilmesi  için  çağdaş  demokatik  stan-
          danlanyakalayabilmişolma§ü   gerekir.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37