Page 34 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 34

32  Toplmıl  s..ın  in a,:  §iv  6n   A.,r,r,
                              ^frı.


        olan klasik  veݧiyonıı  da, kiiltii.el  kiİr iklerin  siyasal  olarak  kendileİini  ifade etmelenni

        istemiyordu.   (ültiirel  hnrlillerinin  siyasi oIaral ifade ediime§ini  istem€menin  t€mel
        nedeni,  herkesin kendi  hayat  tafzınr  kendi özel  hayatında  sürdürmesine  imkan tanrn-
        makla  birlikt€,  kamu  alanı  ve vatandaşl*  gibi  konuIa,da  siyasal taleplerin  böi,le  bir
        kimliı zeminine  otuımami§rrır  remin eım€ıtj.
           Şimdi   sessiz  devrimin  8erçekleştirdiği   veya  işaret  etüği olgu,  aslnda  bunırn  böi,le
        olnaktan  ç*ğğdıI.  Yani  insaİılaİın  kiİrlik  mensübiyeti  onlann  kendi taleplerirıi  siyasi
        olaİaİ seslendirmeleri  8€rektiğini   bize  söylüyor.  Dola},ısıyla  §öylemek  islediğim  şudur|
        Türkiye'nin  önünde  bir  h€def  var,  bu Aınrpa Birli$'diJ,  Bu hedeften  inşa]lah  vaz8eç-
        meyecegiz  ve her  şeye  ragnen  vazgeçmeyecesmizin  işarederini  de  8örüyoruz,   A\,Tupa
        Birliği'nin  bügüne  kadaI  ki getişme  çiz8isi   de ve  çerçevesi   de zaten  bu sessiz dewimin
        §iyasi  pratik haline  nasıl  8etirilebileceğinin   bir mücadelesi  şeklinde  de okunabilt,  Av-
        rupa Birliği,  tek,kiiltürlüdük  özlemi  içinde olan  8eniş  bir toplumsat  kitleyi  tek bir kiiltü-
        re,  tek  biİ  siyasal küttite  ve onun }ilıplanna  sıkrşnrmaya  çalışan   ulus devletin ötesin€
        geçen transnational  (ürlus-ötesi)  bir başka  berabertik  biçimine  doğru  gidiyor, Ttiİkiye
        Avrupa  Birlits'ne üye olmak islediğine  göİe,  demek  ki biz  yeni  bir anayasayı  düşünür-

         ken  Türkiy€  demokasisinin  8elecek  dosusunu  da düşünmey€  mecburuz,  Bunun  an-
         lamı,  bu sessiz dewimin  somutlaşması  olaraİ  kabul edebileceğimiz  çok-kültiirlülüğlin
         siyasal  ifadelerini  anayasamrza  yerleşüİmeklir,
            Bunu  yapabilmemiz  içinde  asıında  Türkiy€  cum}ıuriyeti  anayasasında  hlit öne,
         me süip  birçok  kitik  konu var. Buİılaİdan  bir tanesi  -çok  8enel  bir terirnle söylemek
         gerehrse-  ıataıdaşl*  meselesidir.  Bizim  anayasa  taslatsnda,lo  ifadeden  yola  çüaym,
         Hazfladısmız  anayasa  taslağDda  !?tandaşlÜ  maddesiİin  şöyle  }azdmasl  gerektiğini
         önerdik  "Türkiye  Curnhuriy€tine  vatandaşhİ  bağü ile bağlü  olan herkese  dil,  din ve ırk
         farh  8özetilmeksizin   Türk denir."  Bü ifadeden  kasümız  şudur:  Mevcut  82 anayasasl  ve
         ondan  önceki  6l anayasasünda  "Tiirk  d€vietine  vatand§lrk  baF  ile bağ]ı olan  herkes
         Tüİk'tit"  ifadesi  yer ahyor.  Biz ise bırna kalşılü  "Ttitrkiye Cumhuriyetin€  vatandaşlü
         bağ ite bağh oıan  he.kese  dil, din ve ürk farkı  gözetilmeksizin  Türk  denir"  önerisini

         getiriyoruz.  Şimdi  iki ifade}ı  yan  yana koyduğumuzda  faİkı  göİeceğimizi  zannediyo-
         rum, Birincisinde  "Tük  devleti"  deniyot,  itincisinde  "Türkiye  cumhuriyeti"  deniyor,

         Ve tabi  şunu  da söylem€m  lazurı:  Türk  devleti  ile Tiiİkiy€  cümhuriyeti  arasında  bir fark
         oldüğü  aşikar;  196l  ve 82 anayasalanrün  da devlet€  Türk  süfatını elİediği  lek madde
         bı.r vatand§lık  maddesi.  82 anayasasında  "TtiJk" lafi başka  maddede  geçmiyor  sadece
         latandaşlrk  maddesinde  "Tiirk  devleti"  var ondan önceH  ve sonraki biitün  maddeler-
         de devletten  bah§€diliİken  ya "d€vlel'deniyor  ya "Türkiye  devleti"  deniyor,  Mesela
         birinci  madd€de  "Tükiye devl€ti  biİ cıımhuriyettir"  deniyor,  "Türk devleti"  denmiyor,
          "Tükiye  devleti"  ama  vatandaşlığa  gelince  'Türk  devleti"  oluyor,  Bu at,nmm  aluru
          çizm€t   g€rekiyor.  lkncisi  "Türk'tiır'  başka  "Türk  denir"  başka  bir  ifade,  "Tüİk denir"
          ifadesinde  bizim  ka§tımrz  şudur:  Aslında  büada  bir ima var,  yani aslında  Tiiİk degil-
          diİ,  dil ba}rmından  veya  diğer  öze i}.le. balonndaİ  far'Jüıık]aI  vaİdır, Bu insanlann
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39