Page 35 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 35

s.in.iOtrum]  3ı(sO4inürüğ  R.]im  3*nn&iAmnn  33



           aİa§ında  Tükliü  veya  Tüİk  ollnamaİ  8ibi  a}Tırnlar  ü,ardr ama buiilara  biz vatandaşlrk
           ba}rjİırndan  yani biİ hükuti  bağ olarat "Tiiİk  denir''  demek  istedü.
              Falaa bunu  aslında  biraz  şöyIe  de meşrulaşlrİabiliriz  diye düŞündü.  Bürada biraz
           fir§atçlükyaptrğımzü  da  -en  aandan  kendi düşüncemin  öyle anlaşıacağı  baİrmrndan-
           söylemem   8erekİ.  t924  aJıayasasında  da benz€r  bir hüküm  vaİ.  '.Türk  denir''  ifadesi

           bu anarasada  geçiyor  fakaı  madde  metninde  '.dil''€  ili§kin bir l'ı.ıİgu  yok, "Tlİkiye  aha-
           İsine  vaıandaşlık  bakmından  din  v€  ırk aynml  8özetmek§izin  Tük olunur"  şellinde
           biİ dliz€nleme  va.r.  Faİat ı924 anayasasında  maİsat  başkadır,  1924 anayasasmdaki
           İnaݧat,  '1rkç,ü"  v€ya  "etnik  aynmcılü"  kokan bir maksattür;   çüntii  Türİ  olİnalana
           biz nas Tiiİk'iİ  diyebiliriz. Tiiİk'riir  lahru  yazamadüğımı2a   -çünİii  bunlaİ  Tfuk
                                                               8öre
           değil- Tiirl  deniİ diyebi]iriz  ancat.  Bu tabirin  münhasıran  gayri  müslinler  için kııtla-
           n mrş oiduğunu  belinmeİ  gerek,  Bizim  önerdiğimiz  şey  bu değil,  maİsadlmız  ''Tük''

           İelirn€sini  -açüça  beli  edilnek  kaydryla-  tamaİuyla  si}asi ve hüüi  bir  bağ  olaraİ
           lullanmaktrr,  burada  emik  farİlılrİ]an  reddeden  biİ  !,aİlaşım  söz konusu değjldir.
              En başta  söylediğime  dönerek  bilirmeye  çalışaylm,  (iiılttirel  çoğulculü  açüsından
           bunun  dışmda  başı.a  konıiaİ  da var tabi ama oİi]ara  beIti ıaroşma]ar  sırasında giİebi,
           liriz. Başta  sir},iediğim  gibi,  daha  8eniş  bir demokasi  düşüncesinin  oluştun  lmasl ba_
           km]ndan  bir yeni  anayasa  düşiinülecek§e  _benim  de aİadan  geçen  zamanda  bu metne
           bir  mesaf€  kendi  zihrıimde  taza]rmış  oIduğumdan  hareketle,  bu düzer  emenin  dahi
           etnik  çoğırlculuğu  Tiirkiye'de  demokatik  bir biçimd€  ifadelendirm€y€   yetmediği  eğer
           düşiintilüyorsa  o zaman  ü,ztandaşlÜ  taİümınü  yapmattan  tamamen  vazgeçilebi]ir.  Bı.r
           çerçevede  btaz sonra sayın Aİln Özçer  Ispan}a  hakknda  konuşacak  ki,  lspanya  dene-
           yimi  ve lspanya  anayasasi  son  deİec  ilginç  bir ömektiİ,  Yani !,atandaşl*  tanmİİü  pa§
           geçerek,  onu  siikutla  geçerek  daha
                                        8eniş  bir katıIlm  mekanizmasını,  daha  çoğulcu  biİ
           demokasi  düşüncesini  Türkiye'de  yerleştirmeye   ça]ışabiliriz.  Tabi tlim bunlann  geİ,
           çekleşebi]nesinin  olabiliİligi  ve bu tiiI hii}ilrnleri  içeren bir arıayasa  imkanıİıın  o(aya
           çüabilmesi  bizim  buİalardan  bir  şey  söyl€memiz  veya  yazıp  çizmemizle  olacak  biİ  şey
          değil. fulında  heİ  şey  sizlerin  ne yapacaFna  bağlıdır.  Çok  teşekkür  ederim.



             Mu9ııfs  Özen D€ğerİ  dirıeyer  er; konuşmac  arrn  sunuİİılarından  sonra  krsa bir
          soru-cevaP  böltimü  oİacak  Eğeİ  şimdiden  sonÜrınlzl  bize  yazülı  olarak  iletirseniz
          zamandan  tasamf  etmiş  oİuİuz.  Üçiincü  konuşmactm]z  emekli  diplomat  saü,ırı  Aİln
          ozçer, Aİ]n  Bey,  aoa}asa yaPım  süfecine  bir öm€k  oiarat  IspanF  anayasasınrn  oluşıı-
          mrrnu  arılatacak.  Bu},unrn  sayn  Özçer.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40