Page 205 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 205

Dit Haktanna  itişkin
                                                               !t!sLa.ara5laebeıer

                    de kahIrİİunt  sağ|ayacak bir ortam  yaratma  olanağrna  işaret
                    etmektedir,   Çerçeve  szleşmesi'nin  15. Maddesi,  Devletlere
                    "ulusal  azmlıklara  mensup kişilerin  kültürel,  sosyal  ve eko-
                    nomik  hayata  ve özellikle  orılarr ilgilendiren  kamusal  işlele,
                    etkin  kahllmlaİtnt  sağlayacak  gerekli koşulları  yaİatmalan"
                    yükümlülüğü   8etirmektediI.   Bu hükümler,  kamu makam-
                    larına,  ulusal azünhklara  mensuP  kişilerin  yerel yetkililerle
                    ilişkilerini  kendi dillerinde  yürütme  ve resmi  belge ve ser-
                    tifikalaıı  kendi dillerinde  edinme hakkı  tanıma  imıanmr
                    veİmektedir.  Bu hükümler,  eşitlik ve aynm  göZetmeme  i]-
                    keleri  doğrultusunda,  azırılrk dilinin  yerel siyasi yaşamda
                    Ve kamu  hizmetlerinin  sağlanması  süreci  de dahil,  YuIt-
                    daşlarla  kamu  makam|annün  yüz yüze  ilişkilerinde  tam bir
                    iletişim  aract olabileceği  dinaİnik  katlllmcı  ilişkiler  kurmaİ
                    açısından  da geçeİlidir.
                    Halka  hizmet  sunmak üzere plailaıüm§  idari kurum  ve ku-

                    ruluşlaİda  etnik temsiliyet,  çoğu  kez  çoğulcu/  aç*  ve a},İmcl
                    olmayan  bir toPlumun  8östergesidir.  Uluslararası  iş Öıgü-
                    tti'niirü (il-o) istihdam  ve Mesleki  Aynmcılığa  ilişkin  111.
                    No'lu  Sözleşmesi'nin  2. Maddesi,  sistemin  geçmişteki veya
                    mevcut  aynmcı  etkilerinin giderilmesi  amacüyla  Devletlerin
                    "heİhangi  bir aynmcl muameleyi  önlemek  üzere, istihdam  ve
                    meslek  açısından  fırsat eşitliği  ve eşit muamelenin  geliştiril-
                    mesi için tasaIlanan  bir ulusal  Politika  yürütmeleri"ni  taleP
                    etmektedir.
                    Kamuya  hizmet  amaçh pIogTam  ve hizmetlerin  plaıılaırması
                    ve yiirüililmesinde  yukanda  stizü edilen  ilkeleri  yerine  getiİ-
                    meyi taahhüt  eden hükümetle  rı, ulusal azınl*laİa  mensuP
                    kişilerin  bu yönde  biİ isteği ifade etmiş olmalarrnr  ve sayısal
                    büytıİliil  ilkesini dikkate  almasıru  beklemek doğa]dt.  Bu tiir
                    bir talebin  dile  8etirilmesi  ve taleP eden  sayüsırım  öneİn]i bir
                    büyüI,Jüğe  ulaşması  halinde,  u]usal azuılıklara  merısup vergi
                    mtilelleferinin  hizmetlere kendi  dillerinde  de u]aşması  hak-
                    kaniyete uygundür.  Bu, insaİıların  yaşam  kalitesini  doğTudan
                    ve temelden  etkileyen  sağlık ve sosyal hizmet  alarılalında
                    özellille g<eİlidir.


                                               203
                                  ----------..---_
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210