Page 204 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 204

D|YARgAKlR  BAROsu



                     MeŞru  kamu  çıkaİı  mantığnl  akida  tutaiak,  dilin kullan-
                     mına ilişkin Devletçe  öne süfülebilir  gereklilik  (lel),  gözeti-

                     len karnu  çıkanyla  orantdl olmak  zoıundadt.  Herhangi  bil
                     talebin  oransallüğl  ne derece  gerekli  olduğu  dikkate a]malak
                     belirlenmelidir.  Buna  göre ömeğin,  çalrşma  Vei  sağlrğı ve
                     8üvenliği   konusunda  kamu  çlkan  gözetjlirken,  Devlet, özel
                     fabrikaların  güvenlikle  ilgili uyan işaİetlerinin,  işletmenin
                     seçti$  dil(ler)in  yaru sua Devletın  resrni  dil veya dillerinde
                     de olmasıı,ır  şalt  koşabilü,  Benzer  şekilde,  veIgilendilmeye
                     ilişkin kamu  idalesi  çrkaılarr   söz konusu  olduğunda  Devlet,
                     idari formların  Devletin  resmi  dili veya dillerinde  düzenlen-
                     mesini ve kamu makamlannn  denetim  yaPması  halinde bu
                     alanla  ilgi]i kayttlaım  da Devletin  Iesmi  dili veya  dillerinde
                     sunülmasİt;  kayltlarn  denet]enrıesi, özel teşebbüsün  tiim
                     kayltlarırıl  Devletin  Iesmi dili Veya dilleIinde tutmasn  ge-
                     Iektilmez  ancak  bir  çeviri  geleksinimi olması  halinde  bunu
                     özei teşebbüs  üstlenil  Bu, Ulusa]  Azrnlrklaln  Kolunmasrna
                     ilişkin  Çerçeve  Siizleşmesi'nin  :t0(2) Maddesinde  öngöriilen,
                     ulusal azrnlık]ara  mensup  kişilerin  kendi dil(leı)ini idaıi ma-
                     kamlaıla  iletişimde  kullanma  hakktu  engellemez.

                     iDARi MAKAMLAR  VF KAMU HiZMETLERi

                 13A4[L5|  ACIT kah]lmc1sl  Devletler,  sadece  ulusal azrrılrklara
                     mensup  kişilerin  kimlikleini  (dilleıi dahil olmak üzere)  sür-
                      dürmele  ni değil, aynr zamanda  bu kirn]iğin  gelişmesi  ve
                      desteklenmesini  sağlamaya  yönelik  dinamik  biİ otam  ya-
                     ntmaya  katkt sunacak  önlemlel  almakla  da yükümlüdiiller.
                      Dolayrsryla,  bu Devletlel,  KoPenhag  Belgesi'nin  35, Palag-
                     rafında  Lıelrılenen  "ulusal azrnlrklara  mensup  kişilerin  ka-
                      musal  işlele etkin  katılım  hakkı"na  saygı gösteImeyi  iistlen-
                      miş olmaktadıIlar.  U]usal Azrnlrklann  Korunmasıİra  ilişkin
                      Çerçeve  Sözleşmesi'nin  t0(2)  Maddesi  Devletlerden  açlkça
                      "idari  makamlarla  ilişkilerde  azınlık dillerinin kullanımını
                      münrkün"  kılmalannr  istemekteülir.  KoPenlıa8  Beltesi'nin
                      35. Paİaglafl  da, "söz konusu  Devletin  Politikalanna  uygun
                      olalak,  azirı]rklann özgün tarihsel  ve bolgesel  koşullarına
                      cevap  verecek uygun  yelel  veya  özerk  ıdare]erin"  kürülma-
                      sr suretiyle  ulusal  azlrilrklarrn  kamusal  işlere  kendi  dillerin-

                                 _...<=       2a2   _
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209