Page 203 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 203

Diı Haktanna  itiskin
                                                               UtUslala,a5  BetqeLe.


                    alınarak,  bu tür özel giriŞimcilerin  özgü tercihleİiyle  seçtik-
                    leri dil konusunda  gereksiz  krsltlamalara  tabi tutulmamalü-
                    dırlar,

                    Çerçeve  9rzleşmesi'nin  11(2) Maddesi, "bir ulusal  azınlığa
                    mensuP  herkes,  kamunun   8öIebileceği  tabela,  yazİ  ve özel
                    nitelikli  diğer  açlklamalannda  kendi  azırılrk dilini  kullanma
                    hakkına  sahiptir"  demektediİ.   Çeİçeve  sözleşmesi'deki  "özel
                    nitelikli" ifadesi resmi  olmayan  heİ  şeye  işaret etmektediİ.  Bu
                    nedenle, Devlet,  öz,el  ticaİi  girişin  erin idalesinde  tercih edi-
                    len dil konusunda  herhangi  bü krsttlama  koymamalıdür.

                    Bununla  birlikte  Devlet  başkalannın  lraklaldan  yararlanma-
                    sıru etkileyen  veya kamu orgaıılaıyla  alşveriş ve iletişim   8e-
                    rektiren  ekonomik  faaliyet  sektör]erinde  resmi  dil Veya dillerin
                    kullantlmasn  isteyebilir.  Bu fİuslaraİasl  Sivil  ve Siyasal Hak-
                    lar sözleşmesi'nin  19(3) Maddesi  ile Avrupa insan  Haklan  ve
                    Temel  Özgtirlükleri  Korurna &izleşmesi'nin  10(2) Maddesinde
                    belirtilen  ifade öz8iiİlüğiine  ilişkin izin veri]ebiiir  krsıtlamalar_
                    dan kaynal]anmaktadf.  Yulaİdaki  Maddelerde  belirtilen
                    izin verilebilir  k]sillamalar  sadee  ilet§imin içeriğine  yönelik
                    kısıtlamaları  haklı  kılabi]ir, iletişim  aracı  olarak bir dilin  kulla-
                    nılmasıİıa  getirilen  klsltlarnalan  hiçbir  zaman  hallı k maz.  An-
                    cak, başkalarırıın  hak ve öz8ijrliiİlerinin  korunması  ve kamu
                    idaİesince  yerine getiri]nesi  istenen  slnıİh  bazü talePlel8ereği,
                    D€vletin  resmi  dil veya  dillerinin  de kullaıı]masına  ilişkin  dü-
                    zerılemelere  8idilmesini   hakl krlar.  Bu, koşullara bağll olarak
                    çahşma  yeri sağlığ Ve giiverılis,  tiileticiyi koruma,  çalışan
                    ilişkileri,  vergjlendirme,  mali İapor  hazulama,  Devletsağlık  Vc
                    işsizlik sigoİtası  Ve uiaşm  gibi faaliyet  sektö.le  nde uygu]a-
                    nür.  Devlet, meşru  kamu  çıkarları  temelinde,  kamuya  yönelik
                    işaretleme  ve etiketleme  gibi ekonomik  faaliyetlerde  herhangi
                    başka  bir dilin kullarumırıa  ek olarak Devletin  lesmi dili veya
                   dillerinin  de kırllair]masını  -Lllusal Azı]ıklaıın  Kolunmasına
                    ilişkin  Çerçeve  *izlşmesi  Hak}mda  Açıklayıcı  RaPor'un  60.
                    Paragrafinda  açıkça  ifade  edildiğ  gibi-isteyebiliİ.  Kısacası,
                    Devlet  hiçbir zaman  bt dilin kın]aıumru yasaklayamaz,  an-
                   cak, mçru  kamu  ç*arları  ternelinde  Devletin  resmi dili vcya
                   diIlerinin  de kullarırlmasına  ilişkin dtizerılemeleıe  gidebilir.


                                              201
                                  -     --- <E,+..-
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208