Page 52 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 52

Öncelikle bu konuda  tarjhe dönük konuşmanın  ne kadar anlamİ
           olduğundan  çok  em'n değilim  ama  Tülkjye cumhurjy€tj  kurumlan,  6zellikle
           güVenlik  birimleri  kesin  yenginin  tek  çözüm  o]abiIeceği  konusunda  bir fikre,
           hatta  sap]antlya  sahlptir  diyorsanız,  buna  da belli ölçüde  kah]lnm,  bel]i  ö]çüde
           katılmam  ama detayları  ile tartlşmanün  belki  şu  anda  çok  fazla  anlamt  yok,
           Fakat  bu manhğln  var]ığınl kabul  etsek biIe, bu sadece  Kürtlere  karşı
           geçerl'dir  demek  bana  son derece  büyük  bir ta.ihi  ve güncel  yanülgı içinde
           olmak  gibigeliyor.  Bu mantük  Marksist]ere  karşı da geçerl'  oImuştur,  devlete
           muha]if  o]arak  görülen,  dev]etin  bütünlüğü  olgun,  tem€I  ilkele.i  oIsun,  bunIan
           tehdit  eder durumda  görülen  bütün  gruplara  -büjnlar  sjyasi  g.uPlar  olabiIir,
           dini  g.uPlar olabiİir,  etnik  gruPlar  olabilir-, bütün grırplara  karşl  geçellj  olmuş
           bİ manhkhr.  Yani bı]rada,  na5ı1  diyeyim Kİrt merkezli  yaklaşımlar!  çok  doğru
           bulmuyorum,  Taraflardan  bİjnin  yenilgiye  uğraması  çatlşmanın  bitme
           yollarlndan  birisidir demjşüm,  bunu  söylerken  de somut  fiili bir olgudan  yola
           çtkhm,  o da 1999'da, l999'un Mart ayında  bakt,ğımlzda  kullandığı
           olanaklardan  mahrum  blrakıImış  Ve liderj  de yakalanmüŞ  ya da te§]im olmuş,
            adüna  ne derseniz  deyin ama  karşü  tarafın  elin€  geçmiş  bir örgütün  tek  taraf]ü
            oIarak  ateşkes  ilan etme§i.  Bunu  istediğiniz  gibjdeğerlendilebilir5iniz  ama ben
            bir tarafün diğerine  karşı üstünlüğünü  kabuI ettirmesi  o|arak  görüyorum,
            Başka  türlü  yolumlanabilir  mi, ondan  da  çok  €mjn  değjlim,  Bunlar  yalnE
            somut  fiili olgular  üzerinde,  yani bu somut  fiili olguIara  ne ad verhsek  verelim,
            bunun öte§inde  ki bir taküm noktalan  ben tartlşmaya  çallşıyorum,   Yani bir

            çat|şma  sonrasında  bu  çatüşma  hangi  yolla bit€r§e  bitsin,  ister  öyle  bitsin  ister
            böyle  bitsin, hangi  yolla biterse  bitsin,  çatışmanın  yarattığı  bir travma  Vaı Bu
            travmanün  da ortadan  kaldünlma§ı,  en azlndan genel kabul  gö,en bir
            u orunlürluk!ı]r.  Dolay,sıyla  bu zorun]lluğu  hangi yolIa  yein€  gerirmek  daha
            manbklı,  daha efektif,  daha  yapıcl otabilir.  BunIar  üzerinde  düşünmek  bana

            mantlkl|  geliyol.  Çatlşma  var rrlldll)  Yok mudul?  Nasll  bltmiştir?  Öytemi
            bitmiştiı böyle mi bitmişt'r  bu tahminle.  uzun  süle  yapılabili,  ama  çatüşma
            vardü ve bitb der§iniz.  noktayl  o.ada  koyarsünlz,  onun sonrasına  geçilip ne
            yapılmasü  gerekli  onı]  araştırmaya  başlarsınz, Bu başka  bj,  y6nt€mdir,  Ben
            tı-ı yontemin  benimsenmesinin  daha mantlkh  olduğunu  düşünüyorum,  Kısa
            vadede  bir sonuca varabilmek  açlsından,

               Öbor çerçevede  üçüncü  soruya  athyorlım.  ToPlumsal  banş komit€si
            Türkiye'de  de kurulmaIı  ml? diye arkadaşımlz  bir soru  yöneltti, Toplumsa!
            Barlş  Komitesinin  kı.rrulduğu  örneklere  baktlğımEda  bu ör,eklefin  hep bir
             rejim  değişikliği  sonraslnda  biİ geçiş  dönemi  içinde  kurulduğunıl
             görmekteyiz,  Yani bir rejim değişikliği  söz  konusu  o]uyoı  yapı§al  anlamda
             ;n€mIi  bir değişimi  ortaya  çükaİan  bir rejjm  değişikliği  söz konusu oluyoı
             örneğin  cüney  Af.ika  da ı.kçl reiim terk  ediliyor,  onun ye,jne  eşit]ikçi  bi,


             46
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57