Page 53 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 53

demokrasiye  geçjliyoı  Fakat  ı.kçı  .ejimin  yaratmış  o]duğu  tahribat toplumsaI
            yaPl  üzelind€  yaratm|ş  01duğu  tah.ibatla  birlikte  y€nigeçilen  lejimin  yürümesi
            koşuIlan  neıedeyse o(adan ka]kmış  duüumda,  yani  o o.tam  açinde güVenlik
            güci  mensuplannün  derisinjn.engi,  doğrudan  doğruya  o güvenlik  göreVlisinin
            tarafsız,  ge.çekten  sadece yasalaıı  uygulayan  bir gö.evlj  olarak  göıülmesini
            engelleyen  bir unsur  ha]ine  donüşmiiştür  Bu da do]ayı§|y]a  bir faaliyetIe,
            yeniden  zjhinleri olıjştı.ı.ma  faaliyetiyle  bjl demokratik  rejimin  a]t yaplsınln
            yaratl]masl  gelekli.  Aynü  şekilde  sılbjstan  örneğine  g€ç€.sek.   orada  da bir
            etnik  çatışma  yaşanmüş  dulumda.  Etnjk  çatışmanın  yanında  birde siyasi
            çatlşma  yaşanmış  durumda,  MiIoşeviç'in  mağdurlan  sadece sılP  etnik
            grlbunun  dışında kalan  etnik  grup üyele.i deği]di,  aynı  zamanda  sl.Plar  da
            cjddi baskı garmekteydiler  |4iloşev'ç'ten.  Dolayl§ıyla  bu o.tamda  gene
            içtenliği  olabilecek  biı demokratik  sistemin  kurulmast  ger€kir  bir geçiş  süreci
            için.  Tilrkiye'de  böyle bir geçiş süleci  yaşanlyor  mu yaşanmıyor  mui
            öncelikle  bu noktayü  anaIiz  etmek  ge.ekii  diye  düşünüyolum  ama  en aztndan
            çok  büyük  sa.sınt]lada  karşümlza  çıkan  bir rejim  değişikliği  ve onun
            sonrasında  yeni  ıejime geçiş süreci  gibisind€n  bir  şey  yaş|yo.üız  demek bana
            biraz  abaltülü olu. gibi geliyo.  Tabi Tü.kiye'de  yaşanan  toplumsal  çatışman|n
            açtlğü  yara|ar  özellikle  bu bölgede  §irlerjn de bildiği  gjbi  §on de.ece  derin.
            Ama  bu yaraların  sanlmasl,  eğer Tü.kiye,  -82 Anayasasında  da yazüyordu,61
            Anayasasında  da yazıyordu-  bir hukuk devleti  ise, hukuk devl€ti  kalüPlarl
            içersinde  çözülmelj  yani bir rejim değişikliği  §ülecjne kadar işi
            boyutlandırmadan,  zaten  böyle bİ düıumda yok o(ada,  hukuk  devleti
            olduğumuz  Anayasam,zda  yaAyorca,  o zaman  hukuk devleti kalıplan
            içe.sinde  sorunu  çözmek  bana daha mantik]ı  ge]iyor,  Yanj ya.gl§a]  yolıara  baş
            vuraıak,  Bu yargüsal yollara  baş vururken  de dncelikle  iç yargü  yol]annln
            evrens€l  hukuk  i]keleri ve bu  çerçevede  Türkiy€'de  yünüllükte  olan
            demokratik  hukuk  ilkele.i  çeıçevesjnde  faaliyet  yürütülme§iyle  bu sorunun
            çözülebi]eğeğini  düşünüyorum-  Susuıluk vakagndan son.a bu mesele  cidda
            bjr biçimd€  asında kamuoyunda  tartlştldl.  Devlet  için  kurşun  atan da, ku.şun
            yiyen de  şereflidjr  denildi. susurluk  olay|nın  failleri  birer kahraman gibi
            gösterildjler.  Ama  burada  garden  kaçan bir  şey  vardı. Huklk Devleti  ilkesi
            çjğnenmjşti,  yanj  Türkiye  cumhuriyeti'nin  Anayasasında  devletin  temel
            ilkele.inden  bi.isi olarak yazlll  bulunan  bil  jlke  çiğnenmiştj.  Ne adlna? Başka
            bk ilkeye  ka.şl olduğunu  silahll bİ biçimde  beyan eden  bı.  grupla  savaşma
            adına. Ad|y]a  söyleyeljm PKK,  Devl€tin  ülkesiy]e  biılikte  bölünmez  bütünlüğü
            i]kesi  Anayasanın  aynl maddesinde  yer a]an  Hukuk Devletj ilkesi ile ayn!
            maddesinde  yer alan,  buna karşlydl.  siz bu iıkeye karşl  çıkan  bir örgüte  karşl
            o madded€  yazan  bir başka  ilkeyi  jhlal  ederek  §avaş mı ve.iyo.sunuz?  o
            zaman  sjıin  o örgütten  bir farklnE ka|maz.  Yani anayasal  düzenj,  anayasal

                                                                             47
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58