Page 44 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 44

olıJşturduğumuz  zaman  daha ötesine  gitmey€  gerek  yoktuı  toplumsal
           uzlaşma  komfteleri  çerçevesinde   yüüütü]en  faaliyet  ise  biüaz daha  falkhdlr,
           Burada  yine  tabii  kolektif  çerçevedeki  sorum]Liluğun  ortadan  kaldırılmasü  v€
           böyleıikle  grupların  birbirleriyle  aralarında  önyargıll  o]arak  karşı  karşıya
           gelmelerinin  yeniden  önlenmesi  şek]inde  bir niyet  valdır,  ama  bu sorumluluğu
            bireyselleşti.me,  kolektif o]maktan  çlkartlP  bireyselleştilme  yoluyla  değil  de,
            daha  çok  o ko]ektif  sorumluluğu  bir karşıltklü  sorumlulı]k  hal'ne  dönüştü,me,
            yani  çatüşmadaki  taraflardan  birisi  mutIak  mağdu.,  diğeri  de mutlak  saldlrgan
            konumundan  çıkanp,  ashnda  o kolektjf sorumluluk  içinde mağdur  ve
            saldlrgan  slfatlannln  birlikte  varolabileceğjni  toPluma  bir ikna  çabasl  ile, ikna

            çabasl  derken  bazl girli kaPaklı  kalmış  olgulao,  olayları  gün yüzüne  çlkarmak
            5uretiyle,  ihtilaflara  başvurmak,  mağdullalla  fai]leri  bir araya  getireİek  neden
            bu iş böyle  oldu,  ama her ikitaraftan  da mağdullan,  failleri  bil araya  getilerek
            neden  bu iş böyle oldu sorusunun  o.taya  atüIıp  açük  açlk  taıtlşmak  üzere bir
            çözüme   gitmek  düşünülebjlİ,  daha doğrırsu bir yöntem  olarak
            benimsenmektedir,  Dilerseniz  bilaz  daha  somutlaştlrmadan  şimdi  örneklere
            gireyimi  Güney Afrika  cumhuriyetind€ki  toPlumsal,  daha  doğrıjsu  Tülkç€'ye
            iam  olarak  çevir;rsek  Cüney  Afıika G€rçekIe   (zlaşma  Komisyonu  adı alt|nda
            bir kuruluştur  bı], tabii tam  olarak  Türkçe'ye  ç€vri]diğinde  çok  anlamh  bir
            başltk  olmuyor,  o yüzden  toPlumsal  uzlaşma komi§yonu  ya da komitesi
            aegimlnı  ıenımsemet  daha  doğ.u belki ama  bu başlıktaki  "gerç€k"
            keli"mesinin  kuııan,lması  da önemli  biraz  önce  bah§etmiş  oldirğum  o gizli
            kalmlş,  örtüIü  kaImış  olguIarl  ortaya  çıkalarak  bir banşhrma,  tramvayl
            ortadan  kaldırma  faaliyetleri  söz konusu  burada,  Gün€y  Afrika'da  bu
            komisyon  1995  yıIlnda kuru]up hemen  arka§ından  faaIiyete  geçjp,  2000'lı
            yıllann  başına  kadaı faaliyetinibazı  kesintjlere  uğramakla  birlikte  sirdüren  bir
             ı<omisyondur  ve temel  olarak cüney Afrika  cumhu,iy€tindeki  ırk ayrüml
             rejimi;den,  Apartheid  Rejiminden  normal  diyebileceğimiz  bjr d€mokratik
             rejime geçiş süıecinde,  ırk ay.ümı  ,ejiminin  ortaya  çıkarmlş  olduğu  toplumsal
             yaraların  gıderilmesi  yollallndan  en baş]ıca  olarak  g6dlmüş  bir komite, Çok
             iu.ıu  t"ı.niı.  detaya  girmeyeyim,  çünkü  teknik detaylara  girersek  aynntllal
             jçerisinde  boğuluruz  gibi geliyor  bana,  cüney  Afrjka'nın  halicinde  bir  çok
             jaşka  ülkede  bu komisyonlar  kurırldu,  değişik  biçimlerde  kuruldu,  üyelerinin
             at;nma  yöntemleri,  belirlenme  yöntemleli  değişik,  izlenen  usuIIer  değişikti,  o
             ytzaen  ieneı  olarak  bu o.tak  noktalarü  denk düşen ama ilk ö,nek,  iIk etkili
             i*"ı.  Ğr..v  Afrika  cumhuliyeti  oIduğu  için diyo,um cüney  Af,ika
             cumhur;yeti  ornegi  üzerinden  gjde,ek  somıJt  bilgilel  vermek  istiyo,um,  Bu
             ıo-i"yo.  oç uıt ır,"ıaun  oluşmakta;  bu ku,ullardan  birincisi  Af Komitesi-  Bir
             aiğ*ı-İ.*.  Haklafl  Komitesi,  üçüncüsü  de Rehabiiitasyon  Komitesi,  Af
             K;mitesi,  ürk aynm  rejimi süresince  yasa  dışı uygulamalara  girişmiş  bütün
             bireylerin,  bunla;  siviI kişite.  olabili,  ya da devl€t  görevlisj,  resmi  görevi  ifade


             38
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49