Page 43 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 43

ciddi bil biçimde üstünlüğünü  karşl  tarafa  kabul  ettirir ve kavga  böylelikle
             sona erebalir,  Ya da bjr başka  biçimde  çatışmanln  bitmesj  yolu:  Kavga  eden
             taraflann  bİbillerine  üstün]ük  sağlayamama§ına  rağmen.  bu kavganln
             gidişatlndan  yavaş  yavaş  endişeye  kapIlma]arl  ve dolayl§ly]a  hani  bhaz kavga
             etmekten  yoruIarak  k€ndi  aralannda  u2laşarak  bir §onuca  varma  yoluna
             gitmel€rjdiı  Bu da 90'lann baş,nda,  ilk yıllarlnda  Güney  Afrika
             cumhuriyetinde  görü]müştür,  yine aynı  şekilde  Nikaragua'da  da böylesi  biı
             kavganln  sona ermesi olgusundan  söz edebiıiriz,  Yani burada  da kavga eden
             tara{iar  birbi.a€rine  üstünlük  sağlamakta  sonuçta yorgırn  düşeraer  v€  artük  bu
             işi yürütemeyeceğiz  derler  ve kavga biter ama  çatlşmanln  bitmesi  demek,
             çatüşmanln  yarattlğl  bütün  sonuçlaın  ortadan  ka]kma$  demek değildir
            Doğa]  oıarak   çatlşma  bj. tfavma yaratrnlştır,  ya.alar  açl]mlşhr,  üzeıinden
            geçilme§i  gereken,  halledilmesi  ge.eken,  iyil€ştirilmesi  gereken  bjr durum  söz
            konusudur  Bu noktada  tabiideğişik  yöntemler  izıenebili.;  bazen  yöntem  slfah
            taşlması  mümkün  olmayan  değişik yollar  i2lenmektedir,  unutmak_
            unutturmak  vesaire  gibi. Ben bu konlda,  bu sunıjşta toplumsaı  uzlaşma
            komite]erİ,  komisyonlan  admı  verebi]eceğimjz  bir yolun  aegijik  uyguıama
            örnek]e.inden  bahsetmek  i§tjyorırm,  örel]ikle  oüney Afrika  Ğr-ı,rri|"tına.
            ve sırbistan'da  na§|l  uygu]andığnl   çok  özet o]arak, g."eı   bi. ıi|i
                                                                  "ı"rak
            vermeyj  düşüniyorum  bu konııda,  eğer daha  derinleştirjlme§i  gerektiği;i
            düşünür  iseniz,  tartlşma  bölümünde  detaylandırabjljriz,  u;r ae ası aa'ııa
            önemaisi  bundan  belki  çaİşmanln  bazı önemli  nokta]ara  dönüşmesj,  önem]j
            boyudara           örneğjn  bir soyklrım  boyutunu  alması, arnegın  bir
                     .erjşmesi,
            insanI|ğa  kalşl işlenen  suç  niteliğine  büıünmesi  yahut  ta savaş  -stıçları
            dediğimiz  kategoriye  kadar ile.i  gitmiş  olması  durumunda  ozellikle gijndeme
            gelen  uluslarala§ı  düzEyde  kuıulan  Ve ıjıuslararasl
                                                           ç"rç.rua"  a"lirı.nmış
            hukuksal  mekanirmalan  kuI]anan  yargl  kurumlarlnın,  b,  çut,şma
                                                                         "onru",
            o(amın  normaileştjrilmesjne  müdahale  etmesj  §öz konusu.  Bu iki yöntem
            araslnda  teme]birtaklm  fa.klülükIar  var  bh kere, her  şeyden  önce yargısalyolu
            benimsediğimjz  zamani  çatışma  sonrası  norma]]eşmeyi   çat,ş-u  .-rna".aa
            işlenmiş  olan  suçıann  ve  şiddet  fii]lerinj  faillerine   y,lı.i"yıp
                                                           -ru-ırır6,
           çatlşmayl  bir gu.ıJplar  arasl  çatışma  haIinden  çıkarmat  saı  ı<ontısuaur,  yani
           yarglsal  yolu  izlediğimiz  zaman  yargl§al  boyutlara  taşıdıgımız  zaman  iş;
           sorumlUluğun  bireyselleştirjlmesj,  sorumluluğun  roleı<tif  oımiktan
                                                                     çıı<anlaral
           bjr€yse]]eştirilmesj  Ve böylelikle  bir etnik grubun  ya  aa dini  guruiun  ya  aa
           §|yasl goruşe  mensup  cemaatin  bütününün  Üzerinden  sorumluluğu  kaldrıp,  o
           guruba  m€n§up  bazl bİey]erin  bil€ysel  sorumluluğu  ıaııne  donılştıirmektir,
           6rneğin.1990_93  arasl  Hılvatistan'da  yaşananlardan  ya da  ] 992-95  arasında
           Bosna HeEek'de  yaşananla.dan  sırplan  değilde  slovodan  Miıosevıç isimiibır
           slrbü  özelljkle  solumlıJ  tutmak  gibi, bütün  slrPlar  bunun   a.gıaıi
                                                              "orr.ır",
           bu adam sorumludur,  Bunun  sorum]uluğunu  bireyseı  aı:zlJmde


                                                                            37
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48