Page 39 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 39

devletlere  bağIanmak  zorunda  kaldı.  Şimdi  Kemalizm'in  bir tane temel  direği
             vaı  bjr sü.ü  temel  direği  var da, en temel  direk  hangisj  derseniz, "Muası.
             Medenjy€t'  tabirinde  özetleyebilirsinir.  192o'lerdeki   .'mua§ıl   medeniyet''
             1920']€rin  Batü AvruPa'sıdlr  ve o Bah Avrırpa,  hızla  faşizme  gjden bjr;atl
             Avrupa'dır.  Dolaylsıyla  yukandan  devrimci,  merkezjyetçi,  ulus devletin
             asjmilasyoncu   Poıitikasü  gibi unsul]a. l920'lelin  Bat  AvruPa'§ından  kopya
             edilmiştjr,  oradan  almmışt.,  o]ay  şu  ki, 2ooo'lerae  artıı<  aat, ıvrupa  uunıaın
             l80 derece  t€rsi  bir medeniyet  arz edjyor.  Do]aylsly]a  2oo0'lerde  Kemalizm
            dediğjniz  anda,  muastr medeniyet  Kemaljzm'in  temel direği ise, artık  siz
             l:?0'ı:rtn  ve 1930']arm  Bah Avrupa'sln|n  söyledik]er'  p.ensiplerj
                                                                        Papağan
            gibitek.ar  etmekle  m€mlekete  hizmet  ed€mezsinir,  ancak kötülük  yaPar§;,z,
            çünkü  bugün  "muaslr  medeniyet,  2ooo'leıin,  yani  AVruPa  Birliği'n;n  ö.neğin;
            verdiğl  l80 d€lece  zlt bir "muaslr  medeniyettir..  onıın için  bujon  Kemalizm
            :::,:.i" ::-",   hangisini  telcih  eRiğinizi  sövlemeniz  ıa,,m:  ıgzo'ıerin,
             lgjo'lann  "muaslr  medeniyeti"  mi,  Voksa  2ooo'lerin  "mııasır  medeniyeti..mi
            diye,  çünkü  bunlar  bjrbjrjne  taban tabana  .ttı[ Dolayıslyla  bıı lg2b'lerae,
            ]:3.9'krda  :lus  devlet havas|  jçinde,  bütün  aıny"iuti  ı,u,. içi"i.
            Türkiyehin  de böyle  .Türkiyeli]ik"   kavraml  gibi terotoıya]  ola.ak,  t;prak
            o]arak  kucaklayıcl  bir kavraml  sü.dürmesi  §on derece  zor  oIurdu,  ancak
            3::il:]1*r-":       yenl  baştan  bdşlanmasl  gelekir.  Bu kucaklaylcl  bir

            Kavramdır,  bunun  içlnde  ne Kl]( valdll, ne Tülk valdll,  ne Elmeni  ,ara,.;  uu
            memlekette  yaşayan  herkes valdll,  Şimdi  .Tırkiyeli"  kavıamlnın  Türi
            xavramldlr  diye itlraz  etmeye  kalkmanın
                                                        çok anlamll  olmadlğlnı
            li:^.:İl"_l1T,:|ul*1,3.   yüzylldan  beli  yapllan  »,:,ın tu,i,uıu,au,  ıng;ıil.
           İranslz  har(alannda  osmanll  lmpardtorlı]ğu  denmez.  .Ttııquıe.   -diye
                                                                   Turkey'.
           yazar.  Bu hiç dn€mli  bir  şey  değll. Ön€mliolan,  k"" ı"g, y.i'*  ap.k u"ğ,""
           dayaı| vatandaşİk  kavramln  koymaktlr  kj işte o oktay  Hocanın  soyledi;diı
           Anayasada  da  çok  tarkİ  bir  şey  söylenmemektedil.   oıaaan  uız raııat  iııai

           xalRlp  muaslr  medeniyeti  ]930'lardan  2ooo lere tdşlyabllİiz.  Kuzey  llak.ta  bir
           Kü(,devletinh  ku.uIduğu  düşünüldüğünde,  uyum paketleri  yetersjz  mi?
           Kuru]sa  da kırrulmasa  da yeter§iz.  Bunıt  söyledik  rat€n.  Bu konuda  bu
           sa]onda  veya Türkiye'de  aklı  başında  hiç kjmsenin  fa.kİ  bil  şey  §öyleyec€ğini
           sanmlyorırm..Yetersiz,   fakat  şu  anda yaptlabilen  ır.   x*"y ır"lrJai.
                      -.,-,9:9:                         Ş,  ""a"
           l:j:_":_,]i,         ,aman.  bdğımslz yada  öze,k  falk  etmez,  niye anem
           xazanlyor  lü.kiye'deki  hdk  ve öu9ürlüklet,
           Dolgeoe  yaşdmayacaklallnl             çünkü  bugüne ıaaar xırtıer ııı
                                     du5ündüklen  ."-un  ı,.p l"tano,ı'u  ıuş,n,ıua
           önce Mersin'e,  sonra  lzmir'e  ve lstanbu]'a  taşlnlrlar,  sadece ıi. ı.oi ı,uıı.,
           galiba  Kıızey lrak'a  kaçt' ancak  bu da son d€rece  tekiı  bir örnek. Ne;;
           böy]e?  Küıtler kendilerinİ  Kuzey  lraklılara  daha Uzak,  Bat Anadoluıuİara  daha
           yakln  hi§settikle.i  jçin  mi? Haylr  orada  daha iyi yaşacaklarlnı  düşündükkr;
           içindiı  in§an,n  ömrü  bir tanedir,  insanln  on tane ömrü  yoktuı  lnsa;  daha
                                                                            'yi

                                                                           33
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44