Page 39 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 39
devletlere bağIanmak zorunda kaldı. Şimdi Kemalizm'in bir tane temel direği
vaı bjr sü.ü temel direği var da, en temel direk hangisj derseniz, "Muası.
Medenjy€t' tabirinde özetleyebilirsinir. 192o'lerdeki .'mua§ıl medeniyet''
1920']€rin Batü AvruPa'sıdlr ve o Bah Avrırpa, hızla faşizme gjden bjr;atl
Avrupa'dır. Dolaylsıyla yukandan devrimci, merkezjyetçi, ulus devletin
asjmilasyoncu Poıitikasü gibi unsul]a. l920'lelin Bat AvruPa'§ından kopya
edilmiştjr, oradan almmışt., o]ay şu ki, 2ooo'lerae artıı< aat, ıvrupa uunıaın
l80 derece t€rsi bir medeniyet arz edjyor. Do]aylsly]a 2oo0'lerde Kemalizm
dediğjniz anda, muastr medeniyet Kemaljzm'in temel direği ise, artık siz
l:?0'ı:rtn ve 1930']arm Bah Avrupa'sln|n söyledik]er' p.ensiplerj
Papağan
gibitek.ar etmekle m€mlekete hizmet ed€mezsinir, ancak kötülük yaPar§;,z,
çünkü bugün "muaslr medeniyet, 2ooo'leıin, yani AVruPa Birliği'n;n ö.neğin;
verdiğl l80 d€lece zlt bir "muaslr medeniyettir.. onıın için bujon Kemalizm
:::,:.i" ::-", hangisini telcih eRiğinizi sövlemeniz ıa,,m: ıgzo'ıerin,
lgjo'lann "muaslr medeniyeti" mi, Voksa 2ooo'lerin "mııasır medeniyeti..mi
diye, çünkü bunlar bjrbjrjne taban tabana .ttı[ Dolayıslyla bıı lg2b'lerae,
]:3.9'krda :lus devlet havas| jçinde, bütün aıny"iuti ı,u,. içi"i.
Türkiyehin de böyle .Türkiyeli]ik" kavraml gibi terotoıya] ola.ak, t;prak
o]arak kucaklayıcl bir kavraml sü.dürmesi §on derece zor oIurdu, ancak
3::il:]1*r-": yenl baştan bdşlanmasl gelekir. Bu kucaklaylcl bir
Kavramdır, bunun içlnde ne Kl]( valdll, ne Tülk valdll, ne Elmeni ,ara,.; uu
memlekette yaşayan herkes valdll, Şimdi .Tırkiyeli" kavıamlnın Türi
xavramldlr diye itlraz etmeye kalkmanın
çok anlamll olmadlğlnı
li:^.:İl"_l1T,:|ul*1,3. yüzylldan beli yapllan »,:,ın tu,i,uıu,au, ıng;ıil.
İranslz har(alannda osmanll lmpardtorlı]ğu denmez. .Ttııquıe. -diye
Turkey'.
yazar. Bu hiç dn€mli bir şey değll. Ön€mliolan, k"" ı"g, y.i'* ap.k u"ğ,""
dayaı| vatandaşİk kavramln koymaktlr kj işte o oktay Hocanın soyledi;diı
Anayasada da çok tarkİ bir şey söylenmemektedil. oıaaan uız raııat iııai
xalRlp muaslr medeniyeti ]930'lardan 2ooo lere tdşlyabllİiz. Kuzey llak.ta bir
Kü(,devletinh ku.uIduğu düşünüldüğünde, uyum paketleri yetersjz mi?
Kuru]sa da kırrulmasa da yeter§iz. Bunıt söyledik rat€n. Bu konuda bu
sa]onda veya Türkiye'de aklı başında hiç kjmsenin fa.kİ bil şey §öyleyec€ğini
sanmlyorırm..Yetersiz, fakat şu anda yaptlabilen ır. x*"y ır"lrJai.
-.,-,9:9: Ş, ""a"
l:j:_":_,]i, ,aman. bdğımslz yada öze,k falk etmez, niye anem
xazanlyor lü.kiye'deki hdk ve öu9ürlüklet,
Dolgeoe yaşdmayacaklallnl çünkü bugüne ıaaar xırtıer ııı
du5ündüklen ."-un ı,.p l"tano,ı'u ıuş,n,ıua
önce Mersin'e, sonra lzmir'e ve lstanbu]'a taşlnlrlar, sadece ıi. ı.oi ı,uıı.,
galiba Kıızey lrak'a kaçt' ancak bu da son d€rece tekiı bir örnek. Ne;;
böy]e? Küıtler kendilerinİ Kuzey lraklılara daha Uzak, Bat Anadoluıuİara daha
yakln hi§settikle.i jçin mi? Haylr orada daha iyi yaşacaklarlnı düşündükkr;
içindiı in§an,n ömrü bir tanedir, insanln on tane ömrü yoktuı lnsa; daha
'yi
33