Page 35 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 35
ilkeleri konıJsunda uzlaşamadıklan için, yazltı biı anayasa yaPamamşla.dlr.
Bu arada çlkıp darbeyle anayasa yaPrna gğİeneği olmad|ğı için böyle devam
ettil€ı Bjıim anayasa yapaİm de.ken, ilk düşünmemjz gereken şeİ bunun bil
devlet daİesinde hazlrlanan bir metin olmaması gerekir artlk. Tamamen
top]umsal mutabakata dayanmalı, hiçbir resmi tarafl olmadan insanlar
6.güt]enmeli, tartışmall, mutabakat oluştufmalı ve son.adan ıesmi alana
yansİmalüyız diye düşünüyo.um.
oturum Ba9kanı: Ara için ayırd|ğımız sü.eyi şu anda tüketmeye başladlk.
Salondan ala verm€ isteği g6rüyorum. o kadar uzatmak istemiyoruz, soruİan
toP|uca alabilirsek, klsa olursa ve konuklanmlz da toPluca cevap veüirler§e en
azİndan arayü çok uzatmamlş olu.uz. Tek tek soruları aIallm, buyurun.
soru: Benim küsa bir sorum olacak. Son dönemde Atatü.k ile ilgili farkİ
ceph€lerden yeni bir yorumlama var Ve sayln konuşmacılardan da Atatürk ile
ilgilj, öz€tle Türk €tnik kimliğinin yorum]andlrü]masına i]işkin bir
değerlendirme bulduk. Nedi. bu? Örellikle Atatü.k'ün bu sorunda. Kürt
sorununda falkh bir yol izlediği, hatta hukukun tanlnması yönünde inkaro bir
yapüya sahjp olmadan lygulamaya çallştlğı yönünde değerlendiıme]er val
hem Kült cePhesinden hem de Türkiye ve akademik
çevrelerden. Gerçekten
siz bunu hangi tarihseI, soysal, hatta kişisel nedenlere dayandtrabiliyo;sunuz
bilimsel o]arak? Bunun biiyle olduğu, yanj Atatürk'ün masumiyetinj; bu Kü(
so.ununun çözümünde ya da giıift hale gelmesinin tekçi yak]aşlmln
Atatürk'ün ötesjnde bir yaPılanmadan kaynaklandığü yönünde ha;gi tar;h§el,
biljmsel v€ kişisel veriıeri kullanıyolsunuz?
oturum Başkanl: Teşekkürle., djğe. so.ulaD da a]aİm.
. Sorı,ı: Önce kjşisel düşüncemj söylemek istiyoıum sayln oktay B€ye.
Anayasanln 66.maddesine getirdiği yoluma şahsen katlmadıgımı saylemek
istiyorum, çünkü o.ada bi. vurgu var v€ bu anayasanın baş]anglç i]keleriylei
eğitime ilişkjn, bi]ime ilişkin, kültüre iİişkjn bütün maddeıe.iv]e son delece
uyUmlu bil şekilde konmuş, son delece bilinçll tiı şeı<iıae ı.onmuş,
dolaylslyla orada ifade edilen kimljğin kap§aylcl olduğunu söylemek, nahifçe
değil ama beıki anayasanln egemen diIi açlsından bir görüş yansltıyoı
düşüncesindeyim. Ba§kln Hocama sordugum soru ç".ç"r*ı.a"
tj!m:mramak istiyorum, bu paketıe.in yetmeyeceği inancını taşlyorum.
ozelıikle oltadoğu'daki §on deİece hızlı değişimIeı bizlm dışımızda oısun
yada olma§ın, lrak'taki değişiml€r, buraya da çok etkili bjl
şekilde kendj§inj
hissettirecek sonuçla.a neden olacaktır kanaatindeyim. Nitekim o.ada daha
l970'lerde Kürtlerin ayrı bir kimlik dokusu zaten anaya§al bir hüküm oıaıak
konu]muş Ve en azlndan bir beş yll jçin uygulanm|ştıL Bütün geçen zaman
29