Page 35 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 35

ilkeleri  konıJsunda  uzlaşamadıklan  için,  yazltı  biı anayasa  yaPamamşla.dlr.
             Bu arada  çlkıp  darbeyle  anayasa  yaPrna  gğİeneği  olmad|ğı  için böyle  devam
            ettil€ı  Bjıim  anayasa  yapaİm  de.ken,  ilk düşünmemjz  gereken  şeİ  bunun bil
            devlet daİesinde  hazlrlanan  bir metin olmaması  gerekir  artlk.  Tamamen
            top]umsal  mutabakata  dayanmalı,  hiçbir resmi tarafl  olmadan  insanlar
            6.güt]enmeli,  tartışmall,  mutabakat  oluştufmalı  ve son.adan  ıesmi  alana
            yansİmalüyız  diye  düşünüyo.um.

               oturum  Ba9kanı:  Ara  için  ayırd|ğımız  sü.eyi  şu  anda tüketmeye  başladlk.
            Salondan  ala verm€  isteği  g6rüyorum.  o kadar  uzatmak  istemiyoruz,  soruİan
            toP|uca  alabilirsek,  klsa  olursa  ve konuklanmlz  da toPluca  cevap  veüirler§e  en
            azİndan  arayü  çok  uzatmamlş  olu.uz.  Tek tek soruları  aIallm,  buyurun.

               soru: Benim  küsa bir sorum olacak.  Son dönemde Atatü.k ile ilgili farkİ
            ceph€lerden  yeni  bir yorumlama  var Ve sayln  konuşmacılardan  da Atatürk  ile
            ilgilj,  öz€tle  Türk €tnik  kimliğinin  yorum]andlrü]masına  i]işkin  bir
            değerlendirme  bulduk.  Nedi. bu?  Örellikle  Atatü.k'ün  bu sorunda.  Kürt
            sorununda  falkh bir yol izlediği,  hatta  hukukun  tanlnması yönünde  inkaro  bir
            yapüya  sahjp  olmadan  lygulamaya  çallştlğı  yönünde  değerlendiıme]er  val
            hem  Kült cePhesinden  hem de Türkiye  ve akademik
                                                           çevrelerden.  Gerçekten
            siz bunu  hangi  tarihseI, soysal, hatta kişisel  nedenlere  dayandtrabiliyo;sunuz
            bilimsel  o]arak?  Bunun  biiyle  olduğu,  yanj  Atatürk'ün  masumiyetinj;  bu Kü(
            so.ununun   çözümünde  ya da giıift  hale gelmesinin  tekçi yak]aşlmln

            Atatürk'ün  ötesjnde  bir yaPılanmadan  kaynaklandığü  yönünde  ha;gi tar;h§el,
            biljmsel v€  kişisel  veriıeri  kullanıyolsunuz?

               oturum  Başkanl:  Teşekkürle.,  djğe.  so.ulaD  da a]aİm.

            .   Sorı,ı:  Önce kjşisel düşüncemj  söylemek  istiyoıum  sayln  oktay  B€ye.
            Anayasanln  66.maddesine  getirdiği  yoluma  şahsen  katlmadıgımı  saylemek
            istiyorum,  çünkü  o.ada bi. vurgu  var v€  bu anayasanın  baş]anglç  i]keleriylei
            eğitime  ilişkjn,  bi]ime  ilişkin, kültüre  iİişkjn  bütün  maddeıe.iv]e  son delece
            uyUmlu bil  şekilde  konmuş,  son delece  bilinçll  tiı  şeı<iıae  ı.onmuş,

           dolaylslyla  orada  ifade  edilen  kimljğin kap§aylcl  olduğunu  söylemek,  nahifçe
           değil ama beıki  anayasanln  egemen  diIi açlsından  bir görüş yansltıyoı
           düşüncesindeyim.  Ba§kln Hocama  sordugum  soru         ç".ç"r*ı.a"
           tj!m:mramak  istiyorum,  bu paketıe.in  yetmeyeceği  inancını  taşlyorum.
           ozelıikle  oltadoğu'daki  §on deİece  hızlı değişimIeı  bizlm  dışımızda  oısun
           yada  olma§ın,  lrak'taki  değişiml€r,  buraya  da  çok  etkili bjl
                                                                şekilde  kendj§inj
           hissettirecek  sonuçla.a  neden  olacaktır  kanaatindeyim.  Nitekim  o.ada  daha
           l970'lerde  Kürtlerin  ayrı bir kimlik dokusu  zaten  anaya§al  bir hüküm  oıaıak
           konu]muş  Ve en  azlndan  bir beş yll  jçin   uygulanm|ştıL  Bütün geçen  zaman


                                                                            29
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40