Page 34 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 34

çlkarabilmele.i  için Kü.tlerin  yü.üyüş  yapacakıannı  hiç sanmam.  oysa  bir
           bütündü.  bu. Tekral söy]üyorum,  "Rohat"  isminjn  yasaklanmaslnl   Prote§to
           etmek  hiçbir  şey  ifade etmez.  "Rohat"l  yasakIanan  "Melisa'nün
           yasaklama5lnı,  "Melisa"sı  yasaklanan  "Rohat"ın  yasaklanmasınl  protesto
           ederse  bir  şey  ifade  edeı  Farklıİkların   jfade  edilmesinin  savunulmastdüı  bu
           memleketi  kurtaracak  o]an. Biz sadece kendimazi  kurtarmak  için
           düşünüyoruz,  bu tabii  ki doğaI  bir  şeydiı  Ama  ı]fkıJmuz  genişleyecektir.  Bu
           da zamanla  oluyor, Ama hakikaten  aşağldan  büyük  bir ta]ep yok, örgürleşme
            yolunda.  Eğer Tülkiyeli  insanlar Avrupa  Bjrliği'n€  gjrmek  için kamuoyu
            yoklamalaılnda  ciddi bi.  çoğunluk  oluştultryorlarsa,  şundan  dolayı| Ben  bir
            gün  bu sayede  bir kamyon  karpuzu  götürİp  Brüksel'de  Grand  PaIace'da
            satacağım  arkadaş!  Böyle düşündükleli  için Avrupa  Birliği'ne  girmek
            istiyorlar.  itiraf  edelim,

               oturum  Başkanıi  oktay Hocamız da bir  şey  ekl€yecek  galiba,

               Doç. Dr. oktay  0ygun:  Yeni  Anayasa  konusunda  bjr cümle  söyIeyeyim,
            Gerçekten  biraz tepeden  inmeci  yaktaşım bende  sezdjm sizin  yaklaşümınlzda,
            Yeni  bir anayasa  yaPmak  konıjsunda  şunu  §öyleyeceğim,  eğer  uyum  yasalan
            gibj  yaPülacaksa,  hiç yapü|ma§ın  bence.  Dışişleri Bakanl,ğl  ve Genel
            aekreterlik  bir takım müsvedd€l€r   haz)rIaylp,  haydi  yeni anayasa  yaPtık,
            meclis  de bir gecede onaylanarak  çlkarılacak   bir anayasa",  Artık
            Anayasamızü  böyI€  yapmayaIım,  zaten böyle  yapüldı,  Bir  askeri  yönetim  geldi
            tePeden  inme  bun]an  yaPtü. Artlk Anayasamızü  toplumun  belli baş]ı  tüm
            kesimlerini,  hiç resmi bir kanal olmakslzın,  öncelikl€  kendi  jçinde  taftşarak,
            yani  Türkl€r,  Kürtleı AIevileı  sünnileç  Baüo]ar,  Mühendis  odalarl,  ziraat
            odalan,  çiftçi  temsilcileri  ve diğer  meslek  kuruluşlan  bir araya  gelsinl€r  ve
            "Bjz nasıl bir ülkede  yaşamak  istiyoruz?  Bu ülkenin  anayasaslnln  temel
            ilkele.i ne olacak? t-aiklikten,  ulusaI  birlikt€n  ne anlayacağlz?"  sofulannl
            tarttş§ünlar.  Tamamen bir sivil toplum girişimi oıalak  bir mutabakat
            oluştursunlaı  Daha  sonra  devletin  resmi  organlari,  padamentosu  toplumda
            o]uşan bu mutabakattan  göz önüne  alarak  bil tasan  hazırlasın,  bir kurucu
             mecljs oluştulul§un,  Ancak bu günlik politikacılalla  olmaz,  Bakın,  gonlük
             poIitikacülann  yaPacağ1 anayasa,  bugünkü  mecIisin  yapacağı  anayasa
             bugünün  izlelini  taşl..  Uzun Vadeli  düşünemezler,  bjr sonraki  §eçime  yatınm
             o]arak  düşünılrler,  kısa vadeIj  politika]arl  var,  Bir kurırcu  meclis  oluşturulu,,
             yirmi,  otuz,  k,rk, elli belki de yüz yılhk  normlan  tespit eder  ve anayasaya  o

             şekilde   koyaı.  Bunu a*lk bu  şekilde  yapmamlz  tazım, Bir ö,n€k  ve,eyim:  Bil
             Lrail'in  yazılı  anayasası  yoktur,  işte  Ingiltele'njn  de yoktul, lsrail'in  niçin  yazllı
             anayasas!  yoktur?  0zlaşamadtklan  için  yoktul,  orada  da  çok  muhafazaka,  bjr
             kesim  ve biraz daha modern  bir kesim  vardıı Bir türlü laiklik  ve devletjn diğe,


             2a
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39