Page 22 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 22

Ispanya'da  öyle değjldi,  lspanya'da  yere] dilleı  yerel  kültürler  ulusal dili.
           ulusaI  kültü.ü  neled€yse  dışlayacak  biü biçimde  kullanıIabiliyor  0lUsal  bir di]i
           ku]lanmadan  bir eğitim kulumu  açabiljyoısunuz,  ne delece  mantlkll  olduğu
           tabii  kita.tlş|labilİ.  Ama  Fransa'da  öyle değil;  ulusal  di],  u]ırsa]  kültül olacak,
           onlara  saygü gösterilecek  ama  bunun  yanlnda  fark]l  dill€r,  kaltürler
           kirllanılabilecek.   Şimdi  Fransa'nın  bu tutumu azınllk haklarl  bakümından
           asgari  standarttı.. Bıj tutumun  altüna  indiğinizd€  asimilasyonist  politika
           izliyo.sunuz  demektil,  Evet, kendi  ülkenizde  yaşayan  alt kimlikleri,  küItür]e.i
           "azlnİk"  o]arak  tanımıamayabi]irsiniz,  bu  şart  değil,  zat€n  Azlnltk  Hak]arı
           sözleşme]erj  d€  bunu  şalt  koşmaz,  mutlaka "azlnlık" kelimesini .esmi
           belgelere  geçireceksiniz  demez,  böyle bir  şart  yok,  Ancak  bu keIimeleri
           kullanmadan  bile farklı kültürleri  kendjni  ko.uma  ve  qeIiştİme  imkanınl
           ulu§al  küİtürü,  dili dış]amadan  tanımıyorsanlz,  asimjlasyonjst  poıitika
           izliyorsunuz  demektjr.  Türkiye'nin  küsa Vadede  yapabjleceği  şey,  Fran§a'nln
           iz]ediği  yolu izlemektir,  tabi 20'lilerde  iz]edjğj  yolu  deği],  bugİnkü  Fransa'nln
           jzlediği  yolı.ı  jzl€mek.   lşte F.an§a da AvruPa Azlnlüklaİn  Ko.unmasü
           SözIeşmesi'ne  direnmiştiı  imzalamamüştl.,  ama yin€  de asgari  standaldı
           gerçekleştlıiyor  Birleşmiş  Miltet]er  Kişisel  ve siyasal  Hakla.  Sözlesme§i'ni
           im2aIamıştüı  azlnllkların  konunmaslna  ilişkin  madd€ye  "azınlık  yok diye'
           çekince  koymuştuı  Yine ba§ında  duyuyorsunuz  Türkiye  d€  aynı  yolu
           izleyecek  gibi gdziküyor.  Buna  rağmen Bjr]eşmiş  t4illetler  lnsan  HakIan
           Komitesi  dolayİ  bİ yoldan,  Fransa'nln  çekincesine  rağmen,  Ffansa'yı
           sorumiu  tutuyor  Na§l]?  Çünkü  o sözleşmede  ifade  özgürlüğü  var,  işt€  eğitim
           kurum]arı,  toPlantl, gösteri,  yürüyüş  özgü.lük]eri  vaı, alt  9rup]aon   kjmlikle.i
           kendi dilleriyle  bu faaliyetleri yaPma]arı önlenemez  deniliyor. Diyelim  k;
           Protanca  bir toplantı  ve gösteri yürüyişü  yapmak  jstjyorsanız,  bir okul  açmak
           istiyorsanz,  b! aınlık  haklanna  girmese bi]e, normaI  b;ldiğimiz klasik
           haktara  gİel,  örgütlenme  özgür!üğüne  girer,  ifade  6zgür|üğüne  girer  Burada,
           dikkat  ederseniz  AvruPa  lnsan  Haklan  sözleşmesjnden  farklı bar durum  var,
           Avıupa  lnsan Haklan  Mahkemesi  gene]lik]e  ifade özgü.lüğinü,  ö.gütlenme
           özgürlüğünü  böyle  yorumlamamışhr,  Bir  şeyler  val yavaş  yavaş  bu yönde,
           ama Birleşmiş  Millette.  lnsan  Haklan  Komitesi  böy]e yorumluyol;  lfade
           özgürlüğü  varsa, farkl kültürlerin  kendidillelinde  kendiledniifade  öıgürlükleri
           vardı.  diyor,  Aynı  şekilde  örgütlenme  özgürlüğü  varsa da va.dür diyor,
           Tü.kiye'nin  d€  Bjrlemiş Milletlerin  bu sözıeşmesjni  imzalaması ve asgari
           standard  gerçekleştirmesini  umuyoruz.  Korkmak  gelekir mi? Baskün  Beyin
           söz  ettjği sevr  paranoyasl  gerçek mi? Ben de Baskın Beye  aynen  katı]ıyorum,
           işte lyum yasalannl  gö.dnk,  Terö.le  Mücadel€  Yasasınln  8. maddesini
           gördük,  bil  şey  de olmadl.  Ben bu konuda  ünlü  yazal  ve ta.ihçi  Bernald
           Lewis'in  tespit]erine  tam ola.ak katllıyorum,  bjliyorsunuz  kendisinin Tülkiye
           üzerine alaştırmaıarl  var ve Modeln  Tü.kiye'nin  Doğırşu  adlı  kitabln  yazardlr


            16
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27