Page 19 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 19

yerdedirler.  Demokrasi  açlsından  da bir zaafiyet]erj  ve so.un|arü  yok,  zaten
            baı ülkeler de beşiği  saylhr. Ama  birlik öyle  değil,  yanj  tek tek devletlerin
            ciddi sorunlan  yok,  Avrupa Birliği  demokratik  meşruiyete  sahip  bir kurum
            değil. ln§an  haklan açıslndan  etkiIi  güVencelere  sahip  değil. Biraz  daha
            somutlaşİnrsak,  üye ü]kelerde  vatandaşlann  günlük yaşamünl  etkileyen
            ka.arlann  büyük  bir  çoğıJnluğunu  arbk o devlet  almıyor;  yani  Almanya'da,
            Fransa'da,  lngiltere'de  §okaktaki  v.tandaşın  yaşamlnı  ilgilendiren  kaıartarün
            büyük  çoğunluğunu  aftk Avrupa  Birliği olganlan  allyor  Bu her  şeye  iljşkin
            olabi]ir;  kültürel,  ekonomi,  insan haklan  alanlanna  iIişkin  olabi]ir.  Peki  bu
            organlar  gücüne  ne.eden  aIıyor?  Tüm AvruPa  Birljği bi. kural koyuyor  ve
            uygulanması  da rorunlu  çünkİ  ulusal hukuktan  üstün.  Ama bu y€tkiyi  Avrupa
            halklndan  almlyor.  Avrupa  halkı  demek asıında yanhş.  Avlupa halklan
            dememiz  gerekiyor.  AvruPa  ,ha]klaınü   temsil  eden bi. AvruPa  Parlamentosu
            vat ve son de.ece de demokratik  b'r  şekilde  seçilmiştj.  Ama AvruPa
            Parlamentosu'nun  yasama  yetki§i  çok  az. Taslak  ile birlikte biraz  daha
            arttlnlmış  durumda.  Şu  an için  Avrupa  Birliği Parlamento§ır  yasama  organl
            gibi  çalışmlyoı  Yasama  yetkisinikullanan  olgan konseydj.,  yani  üye  ülkelerin
            devlet başkanlan  ya da başbakanla.ü  taıaflndan  temsjl  edilen  konseydh  ve
            Avrupa  haİk]arln,n  temsilcilerinden  oluşan  Parlamentoya  karşl da hiçbir
            sorumlu]uk]arl  yoktuı  Yanllş  bir karar, beğenilmeyen  bjr karar aldlklaİnda
            parlamento  bıJnları  denetleyemez,  düşüremez,  gölevden  alamaz,  karallarl
            ipta] edemez.  Ahnan  ka.allarln demokratik  meşruiy€ti  yok  ya da  çok  rayf.
            Demokrasi  açığünı gidermek  gerekiyor,   çünkü  Avrupa  Bir]iği'njn  zaten amacı
            demokrasj,  barış  ve in§an haklan.  Bunla.ü  hedefleyerek  yola  çıkmş  bir birlik
            ama kendi içinde büyük  bir meşrujyet  2aafi  Vaı lşte bu ta§Iak  AvruPa  Biıliği
            Parıamentosunun  yetkisini  artt|.|yol ve muhtemelen  ile.ide  bugün  konsey
            diye ad]andırdığlmlz  organ  belki  bu tür senatoya  dönı]şecektir,  yasama
            organlanndan  iki kanad,ndan  biri Avrupa  Biı]jği  Par]amentosu  da senato
            kadar  kesin yetkiye  §ahjp bİ organ oIacaktıı  ttpkü  federal  d€vletleldekj
            yasama  organl gibi.  Amerıka'yl  örn€k  verirsek  Kongre, Tem§jlciler
            Meclisinden  oluşur  ve bütün Amerikan  Halkını  temsil eden  kanattlr.  Bir  de
            eyalet  halklarlnl  temsil  eden  kanat vardür ve senatodan  oluşuı  Belki  de
            Avlupa  Bkliği  buna  yakın,  tam bunırnla örtüşmese  biIe, biı yaplya  dönüşebilir.
            Birinci nokta  bu. lkinci  nokta  bu demokra§i  zaafınl,  eksikİiğini  gidermek
            istiyoı  lnsan  haklan  konusunda  da Avlupa  Birliği'njn  çok  ciddi  zaaflan Var.
            0ye ülkelerde insan hakla.ı  iyi bi. standartta  kolunuyoı  ama billik
            organlarının  ald,ğı  kararlara  ka.şl,  bunlar  insan haklann.  ihlal  ettiğinde,
            insan]artn  yapabjlecekleri  pek  fazla bir  şey  yok. Kendi  yargı  yer]erine,  ö.neğin
            bir FransE  mahkemesine  gidemiyor.  Birlak  hukuku Flanslz  hukukundan  üstün
            ve uygulanmak  zorunda.  Bütün  ı]ye  ülke]e.  imzaladlklan  halde  lnsan  Hakla.ü
            Avrupa  söuieşmesine  gidemiyol,   çünkü  Avrupa Billiği  bu söz]eşmeye  taraf


                                                                              13
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24