Page 14 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 14

özü küıtüre  dayanll,  mese]a "Ne mutlu  Tü.küm  diyene"  terimi bilindiği  gibi  "
          Ne mutlu Türk  doğana"  veya "Ne mutlu Türk  olana"  biçiminde
          söylenmemiştit  "Ne mutlu  Türküm  diyene"  biçiminde  söylenmiştiı  Kimlik
          çok çeşitli  biçimlerde  aynlabiliı  Örneğin  objektif  kimlik  ve sübjektif kimlik
          diye de aynlabiIiı  objektif  kimlik.  insanın  anasın|n  karntndan  çıktığlnda
          geti.diği  kimliktiı  Eğer MırseVi  ana-babadan  doğmuşsanlz,  sizin objektjf
          kimliğiniz  Musevi'diı  Bir de sübjektif  kimlik  va.dür. sübjektif  kimlik,  insantn
          akhnün başlna  gelmesi  üze.ine  iradesiyle  §eçtiği  kimliktir, Bu nedenle  objektif
          kimliğin  hiçbir  anıamı  yoktuı  objektif  kjmlik  ciddi bir  şey  değildil.  lnsann
          kendi iladesiyle seçtiği kimlik değertt bır olaydır.  Örn€ğin  bilisi Mu5evi
          doğab'lil,  ondan  sonra  ls]am]  seçebilir  veya  tersj  olabilj..  Dolaylslyla  "Ne
          mutlu  Tüİküm  diyene-  teliml  bunu  sübjektif  kimlik  otarak  benimse;eye  atlf
          yapmaktadır.  Fakat  bunun  yanl sııa "Tülk"  te.imi bi. değil,  üç anlama
          gelmektedir.  Bu anlamlardan  bil tanesj  hiç kuşkusuz  bjr etnik gruPtuı  olta
          Asya'dan  geldiği  beliltilen  bir soydur.  Bunun için  Türk  terimi  bir yandan bir
          te.otorjyal,  yani bir ülk€de  yaşayanIan  kap§ayan bil terimdiı bjr yandan da
          etnik  bjr  grubu  ifade etmektedİ.  Nitekim  1933  ylllnda  "Ne  mutlu Türküm
           diyene'  sözcüğünü  Atatİrk  söylemiştil  ama 1934 yıllnda  çıkan  lskan Kanunu
          Tülk  lrkü terimini  de kullanabiImektediı  l930'Ia.da  Mimar  sinanln  mezarl
           açılarak  瀺itli  kafa ölçümleri  yapılmtş ve k€ndisinin  Belki  s€ferlerin  aİt
           grubundan  en yüksek  famiIyaya  men§up  oIduğu tespit  ediler€k  mezaı
           kaPatılmtştlı  oysa  mimar  sinan  bir gayrimüslim'di.,  çOnkü  yeniçeridir.   Şimdi
           görüleceği  gibi  yurtdşlndaki  soydaşlanmlz  t€riminin  de hatlr]attığü  gjbi,  Tülk
           terimi, Türklük yani  bir yandan  ülkenin  bütününe  abfyaparken,  bir yandan  da
           etnik  gruba  attf yapabilmektediı  lşte bu nedenle,  hele Türk olmak  için
           ılü§lüman  da olmanın  da gerektiği,  Türk  o]mak için Sünnj  Müslüman  da
           olmak  gerektiği  habrlandüğlnda,  çok  dinIi,  çok  etnik gruplu  bir ülkede Türklük
           yerin€  Türkiyelik  üst kim|iğinin  benim§enmesi,  daha  doğrusu  üst kimliği
           Türkiyeliljk  oIarak,  terotoriyal  olarak,  etnik  bir gluba  atıf yapar  bir biçimde
           deği],  toPrakta  yaşayanlara,  toPrağa  atıf yapar biçimde  d€ğiştirmek  son
           derece  uygundur.  Bunun  üze.inde  çok  duluyorum,  çünkn  şu  slraIarda  bazl
           gazete  başyararlan  "bu TüıkayeliIik  de neymiş"  djye  itilaz ediyo.|ar.
           Türkiyelilik,  Türkiye  cumhuriyeti  vatandaşlannı  bi.leştirecek  bir terjmdil, alt
           kimlikleri  ret etmeyen bir terimdiı Üst kimlikIe.deki  kimliği  alt kimlikterden
           hiçbiriyle  özdeş kılmadüğ]  için  bu memleket'  bjrleştirecek  bir terimdiı  Şimdi
           bir kere bu alt kimlik-ü5t  kimlik meselesi  Tü.kiye'de  yanllş  algılandığl   jçin  bu
           uyum  Paketlerine   karşı  çıkanlar  var. lkinci  sebep  talihseı  ve siyasal nedendiı
           llan edilmemiş,  tatstz  bir iç savaş  yaşadlk,  çok şükü.  bitti, otuz bin insanımızl
           verdik.  Bu iç savaş  srasünda  Türkiye'nin  bil  Pa.anoya  içersine  girmesj
           anlaşllır  bir  şey.  Parçalanlyoruz,  bizi  parça]ıyorlaı  l920 sev. Anlaşmasında
           olduğu  gib' bizi parçalryorlaı  Fakat  bütün  bunlar  bittikten sonra,  artlk


           8
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19