Page 14 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 14
özü küıtüre dayanll, mese]a "Ne mutlu Tü.küm diyene" terimi bilindiği gibi "
Ne mutlu Türk doğana" veya "Ne mutlu Türk olana" biçiminde
söylenmemiştit "Ne mutlu Türküm diyene" biçiminde söylenmiştiı Kimlik
çok çeşitli biçimlerde aynlabiliı Örneğin objektif kimlik ve sübjektif kimlik
diye de aynlabiIiı objektif kimlik. insanın anasın|n karntndan çıktığlnda
geti.diği kimliktiı Eğer MırseVi ana-babadan doğmuşsanlz, sizin objektjf
kimliğiniz Musevi'diı Bir de sübjektif kimlik va.dür. sübjektif kimlik, insantn
akhnün başlna gelmesi üze.ine iradesiyle §eçtiği kimliktir, Bu nedenle objektif
kimliğin hiçbir anıamı yoktuı objektif kjmlik ciddi bir şey değildil. lnsann
kendi iladesiyle seçtiği kimlik değertt bır olaydır. Örn€ğin bilisi Mu5evi
doğab'lil, ondan sonra ls]am] seçebilir veya tersj olabilj.. Dolaylslyla "Ne
mutlu Tüİküm diyene- teliml bunu sübjektif kimlik otarak benimse;eye atlf
yapmaktadır. Fakat bunun yanl sııa "Tülk" te.imi bi. değil, üç anlama
gelmektedir. Bu anlamlardan bil tanesj hiç kuşkusuz bjr etnik gruPtuı olta
Asya'dan geldiği beliltilen bir soydur. Bunun için Türk terimi bir yandan bir
te.otorjyal, yani bir ülk€de yaşayanIan kap§ayan bil terimdiı bjr yandan da
etnik bjr grubu ifade etmektedİ. Nitekim 1933 ylllnda "Ne mutlu Türküm
diyene' sözcüğünü Atatİrk söylemiştil ama 1934 yıllnda çıkan lskan Kanunu
Tülk lrkü terimini de kullanabiImektediı l930'Ia.da Mimar sinanln mezarl
açılarak 瀺itli kafa ölçümleri yapılmtş ve k€ndisinin Belki s€ferlerin aİt
grubundan en yüksek famiIyaya men§up oIduğu tespit ediler€k mezaı
kaPatılmtştlı oysa mimar sinan bir gayrimüslim'di., çOnkü yeniçeridir. Şimdi
görüleceği gibi yurtdşlndaki soydaşlanmlz t€riminin de hatlr]attığü gjbi, Tülk
terimi, Türklük yani bir yandan ülkenin bütününe abfyaparken, bir yandan da
etnik gruba attf yapabilmektediı lşte bu nedenle, hele Türk olmak için
ılü§lüman da olmanın da gerektiği, Türk o]mak için Sünnj Müslüman da
olmak gerektiği habrlandüğlnda, çok dinIi, çok etnik gruplu bir ülkede Türklük
yerin€ Türkiyelik üst kim|iğinin benim§enmesi, daha doğrusu üst kimliği
Türkiyeliljk oIarak, terotoriyal olarak, etnik bir gluba atıf yapar bir biçimde
deği], toPrakta yaşayanlara, toPrağa atıf yapar biçimde d€ğiştirmek son
derece uygundur. Bunun üze.inde çok duluyorum, çünkn şu slraIarda bazl
gazete başyararlan "bu TüıkayeliIik de neymiş" djye itilaz ediyo.|ar.
Türkiyelilik, Türkiye cumhuriyeti vatandaşlannı bi.leştirecek bir terjmdil, alt
kimlikleri ret etmeyen bir terimdiı Üst kimlikIe.deki kimliği alt kimlikterden
hiçbiriyle özdeş kılmadüğ] için bu memleket' bjrleştirecek bir terimdiı Şimdi
bir kere bu alt kimlik-ü5t kimlik meselesi Tü.kiye'de yanllş algılandığl jçin bu
uyum Paketlerine karşı çıkanlar var. lkinci sebep talihseı ve siyasal nedendiı
llan edilmemiş, tatstz bir iç savaş yaşadlk, çok şükü. bitti, otuz bin insanımızl
verdik. Bu iç savaş srasünda Türkiye'nin bil Pa.anoya içersine girmesj
anlaşllır bir şey. Parçalanlyoruz, bizi parça]ıyorlaı l920 sev. Anlaşmasında
olduğu gib' bizi parçalryorlaı Fakat bütün bunlar bittikten sonra, artlk
8