Page 13 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 13

mecburiyetivar,  Bu yabanc| gözlemci  meselesi  şudu.  Acrr.  AvüuPa  cüvenlik
            ve lşbirliği Teşkilat bütün  üye ülkele.ine,  Ame.ika  dahil, seçim]er  olduğu
            zaman  gözlemci  gönde.ir.  aiz de dulmadan  Avrupa ülkelerine,  Asya
            ü]kelerine,  Kafkasya  ülkelerine  gözl€mci  yollanz.  Mese]a  Azerbaycan'da
            seçim  olur,  cğrci§tan'da  seçim  olu.,  bjz gözlemci  yo]larlz.  Türk  gözlemcile.
            gjder  Ve genel]ikle  bizden  asi§tan  ve yardımcl  doçentlel  gideı  çünkü  teclübe
            kazanürlaı  Türkiye'ye  gelmel€ri  Acrr  kuralları  gereğidil.  Diğer  yandan  özel
            TV'lerden  anadilj yayını yaPlImamalıdlı  Şimdi  bunun  §ade(e  devlet
            televizyonundan  yapılma§ı  meselesi  bana doğrudan  doğruya  şeyj  hatırlatüyor;
            lg3o'larda  Ankara Valisi Nevzat Tandoğan'a  bİ  çocuk  getirmişlerdir  ve
            "efendim,  bu komünist'  demişlerdir,  Çok  fena  azarlamış  ve "sen kim
            oluyorsun  da komünist  oluyorsunj  komünist olunmasl  gerekiyorsa  bu
            memlekette,  önce  biz oluluz"  demiş.  Şimdi  Kürtçe  Veya diğerlelini  devlet
            radyosundan  yayınlamak  ne kadar ge.ekıidiç  o kadarını da bilemiyorum.
            0yum  Paketlerinin  içeriği  bunlar.

               Oyum  Paketlerinjn  jçeıiğine  bu kadal ithaz etmenin feIsef€9ine  gelelim.
            Ben  bu felsefenin  arkaslndaki  hu§uslarl  ikiye  ayıracağlm,  Birincisi ku.amsal
            §ebep; kuramsal  sebepten  kashm  şu;  osmanİ  lmparato.luğu  iıe Tüıkiye
            birbirinin  devaml  jki  ü]kedir,  yani halefi  Türkiye  5elefi  osmanlü
            lmparatorluğu'dur,  YalnE a.ada bir takım farklll|k]ar va.dlr ve fa.k]ı]lkların  en
            büyüğü osmirnll lmparato.Iuğu'nun  adl üstünde de oldı.ığu  gibi bir
            imParalo.|uk  oluşu,  Türkiye  cumhuriyetinin  de bir uIır§ devleti o]uşudu.  Bu
            ne açıdan  önemlj?  Şu  açıdan  önemli,  şimdi  bil alt kimlik  Vardır,  bir üst kimlik
            vardlr. Bunlan  elbette  yüzde  s€kseninjz  bi]iyorduı,  fakat yfude  birinizin  bile
            bilmemesi  §ınfta anlatma  ilkelerine  g6re onu  anlattl.mayl  ge.ekti.i..  Bi. üst
            kjmlik  Vardür  ve o üst kjmlik  bütün  milletin  ve devletin  kimJiğidir,  Bir de a]t
            kimlik vardıı o da o milleti  oluşturan  çeşitli  grup]arln  dinsel,  etnik vs. ya da
            daha  da ufak  toplulukların  kjmliğidiı  osmanh lmparatoı]uğunda  bi. §ürü
            kimlik va.dı.  Bunlann en önemli olanlannı  söyleyeceğim.  "Yetmiş  iki buçuk"
            millet  vardü;  Türkı]  vardı,  Kürdü  va.dl,  Ermeni'si  vardl, süryani'si  vardl,
            Rum'u  vardı, Mrlsevi'si  vard,  "y€tmiş  iki buçuk"  milletten  oluşuyordu,
            Bunların  üst kjmliği osmanı  idi. Buradan  Türkiye cumhuriyetine  geçiş
            olunca,  ö2elukIe  gayrimü§limlerin  saylsı k|.kta  bir oıanında azalmamış,  bütün
            bu alt kjmlikler  olduğu  gibi  d€Vam  etmiş,  yani  yetmiş  ikj buçuk  millet  devam
            etmiş, Fakat  bunla.ln  ü§t kimliği  Türk]ük  o]muş.  Şimdi  fark nerede? Dikkat
            eder§€niz,  burada bir sürü alt kimlik  var. burada da bir sü.ğ  alt kimtik va..
            Fakat  buradaki  alt kimlik]erin  hiç bj.inin  ad, üst kjmliğe  yazılmamış.  oysa
            bu.adaki  alt kimlerden  birisinin  adl i]e üst kimliğin  ad| özdeş.  lşte büJ Tülkiye
            cumhurjyeti'nde  sorun  yaratu. Ashnda  bunıJ  söyleyen]e.  doğ.u
            söylemektedir,  bunu bir kere te§Pit  etmek  lazım. Tülkiye'de  Türk  teriminin
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18