Page 13 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 13
mecburiyetivar, Bu yabanc| gözlemci meselesi şudu. Acrr. AvüuPa cüvenlik
ve lşbirliği Teşkilat bütün üye ülkele.ine, Ame.ika dahil, seçim]er olduğu
zaman gözlemci gönde.ir. aiz de dulmadan Avrupa ülkelerine, Asya
ü]kelerine, Kafkasya ülkelerine gözl€mci yollanz. Mese]a Azerbaycan'da
seçim olur, cğrci§tan'da seçim olu., bjz gözlemci yo]larlz. Türk gözlemcile.
gjder Ve genel]ikle bizden asi§tan ve yardımcl doçentlel gideı çünkü teclübe
kazanürlaı Türkiye'ye gelmel€ri Acrr kuralları gereğidil. Diğer yandan özel
TV'lerden anadilj yayını yaPlImamalıdlı Şimdi bunun §ade(e devlet
televizyonundan yapılma§ı meselesi bana doğrudan doğruya şeyj hatırlatüyor;
lg3o'larda Ankara Valisi Nevzat Tandoğan'a bİ çocuk getirmişlerdir ve
"efendim, bu komünist' demişlerdir, Çok fena azarlamış ve "sen kim
oluyorsun da komünist oluyorsunj komünist olunmasl gerekiyorsa bu
memlekette, önce biz oluluz" demiş. Şimdi Kürtçe Veya diğerlelini devlet
radyosundan yayınlamak ne kadar ge.ekıidiç o kadarını da bilemiyorum.
0yum Paketlerinin içeriği bunlar.
Oyum Paketlerinjn jçeıiğine bu kadal ithaz etmenin feIsef€9ine gelelim.
Ben bu felsefenin arkaslndaki hu§uslarl ikiye ayıracağlm, Birincisi ku.amsal
§ebep; kuramsal sebepten kashm şu; osmanİ lmparato.luğu iıe Tüıkiye
birbirinin devaml jki ü]kedir, yani halefi Türkiye 5elefi osmanlü
lmparatorluğu'dur, YalnE a.ada bir takım farklll|k]ar va.dlr ve fa.k]ı]lkların en
büyüğü osmirnll lmparato.Iuğu'nun adl üstünde de oldı.ığu gibi bir
imParalo.|uk oluşu, Türkiye cumhuriyetinin de bir uIır§ devleti o]uşudu. Bu
ne açıdan önemlj? Şu açıdan önemli, şimdi bil alt kimlik Vardır, bir üst kimlik
vardlr. Bunlan elbette yüzde s€kseninjz bi]iyorduı, fakat yfude birinizin bile
bilmemesi §ınfta anlatma ilkelerine g6re onu anlattl.mayl ge.ekti.i.. Bi. üst
kjmlik Vardür ve o üst kjmlik bütün milletin ve devletin kimJiğidir, Bir de a]t
kimlik vardıı o da o milleti oluşturan çeşitli grup]arln dinsel, etnik vs. ya da
daha da ufak toplulukların kjmliğidiı osmanh lmparatoı]uğunda bi. §ürü
kimlik va.dı. Bunlann en önemli olanlannı söyleyeceğim. "Yetmiş iki buçuk"
millet vardü; Türkı] vardı, Kürdü va.dl, Ermeni'si vardl, süryani'si vardl,
Rum'u vardı, Mrlsevi'si vard, "y€tmiş iki buçuk" milletten oluşuyordu,
Bunların üst kjmliği osmanı idi. Buradan Türkiye cumhuriyetine geçiş
olunca, ö2elukIe gayrimü§limlerin saylsı k|.kta bir oıanında azalmamış, bütün
bu alt kjmlikler olduğu gibi d€Vam etmiş, yani yetmiş ikj buçuk millet devam
etmiş, Fakat bunla.ln ü§t kimliği Türk]ük o]muş. Şimdi fark nerede? Dikkat
eder§€niz, burada bir sürü alt kimlik var. burada da bir sü.ğ alt kimtik va..
Fakat buradaki alt kimlik]erin hiç bj.inin ad, üst kjmliğe yazılmamış. oysa
bu.adaki alt kimlerden birisinin adl i]e üst kimliğin ad| özdeş. lşte büJ Tülkiye
cumhurjyeti'nde sorun yaratu. Ashnda bunıJ söyleyen]e. doğ.u
söylemektedir, bunu bir kere te§Pit etmek lazım. Tülkiye'de Türk teriminin