Page 18 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 18

birleŞmesi  hem  ekonomik  hem  de siyasj  açüdan  bir geleklilik,  bir zorunluluk
           gibi gözüküyor  Fakat  bu birleşme  nasıl olacak?  Bugüne  kadar daha  çok  bir
           konfederasyon  şeklinde,  devletlerin bir araya  gelip  bir taklm  sİnlrll  yetkileri
           AvruPa Bir]iği  organlanna  tanldığı  bi. bjrlik  şekljndeydi,  çok  da faula  ulu§al
           egemenlik  ilkesini  tahrip  etmiyordu,  devletlerin  baomsür]lğına  gö]g€  düşüren
           çok  fazla  şey  yoktu. Ama 90'İ yüllarda  bu durum değişti,  öze]Iikle  geçen  yll
           Selanik'te  yaPılan zi.ved€  bir  şey  ortaya  çlktı:  Artlk Avrupa Birliği
           devlet]elarasl,  uluglara.asi  bir örgütolm.nln  çok  daha ötesine  geçmek istiyol,
           b€lki  henüz  bir tek devlet  d€ğil  ama ona  çok  yakln  bh  şey  olmak  astiyor.
           H€nüz  tipik bi. federasyon  değil ama  federalleşme  süreci içinde  bir
           konfederasyon  oimak  i§tiyor; ortak  bil anayasa  yapmak  istjyoı ortak  dış
           Po]itika  yürütmek  istiyo.,  AvruPa  o.dusu  kurmak  jstiyor,  işte ortak
           vatandaşlık  zaten va. Neden?  AvruPa  Birliği  neden  daha  fazla  bİIeşmek  Ve
           bütünleşmek  istiyor?  Bunun  için  jki  neden  vaı en azından  bu temel  çerçevede
           bunu iki nedene  indİgeyebiliriz.  Birisi Avrupa  Birljği  güel  bi. örgüt,  doğru,
           cazip  bjr örgüt,  biz de dahil üye  olmak  istiyoruz.  Fakat  hantal  bir yaPüsı  val,
           hızh kaıar alamtyor,  etkili  ka.aı  alamlyor.  Temel  ka.arlaü  alabilmek  için bütün
           üye  ülkelerin onay  verme§i  gerekiyor.  Bi.isi dahi  karşl  çıkarsa,  karar verme
           mekanizması  kilit]eniyor.  Basit  kararla.  alabilmek  ayIa.ca sürebiliyor.  Tanm
           po]it'kasmda  küçük bir değişiklik  yapabilmek  içjn,  Fransa'y,  lngiltere'yi ikna
           etmeniz  gerekiyor.  ciddi  gorunlar  var, Bu önemli,  çünkü  çağırnlzda   hüzll, €tkin
           bir  şekilde  ka.ar  alamayan  bi. birlik,  bir devlet, dünya  ekonomisi  içinde  mevzi
           kaybedeı  Kararla.ü  hlzh almak  ve hızlı uyguIamak  zorundasüniz.  Güvenlik  ile
           ilgili  gorunlarda  da aynü  durum  va.. Bosna  örneğini düşüneIim,  90'h yılların
           başlnda  Avrupa'nln  göbeğinde  bİ iç §avaş, korkunç  bir  çatüşma  söz
           konusuydui  blrakın  htzh kara.  almayı Avrupa  Devletleri bir araya gelip
           anlaşamadılar  bu savaşl  nası!  önleyebili.iz  diye. sonuçta Amerika  geldi  ve
           müdahale  etti. Hangi  açldan bakarsanız  bakın  Avrupa  Birliği  hızİ ve etkin  bj.
           karar  alma  mekanizmasına  sahiP değil. lşte Av.uPa  Birliği  Anayasasü  taslak
           metni bunu  gerçekleştirmek  istiyori öyle her kararln oybİliğj  i]e alınması
           gerekmesin  d€niliyo.,  oybirliği büyük  bjl güvence  devletlerin  bağlmslzllğınl
           koluma|an  açüslndan,  konfederasyonlaıa  özgü  bir öze]lik. Ama  njtelik]j
           oyçokIuğu  fed€ra]  devletin  bir özelliği,  giderek  tek bİ devletin,  fedelasyonun
            karar  alma  süreçlerini  benimsemek  i§tiyor.  Bir başka neden  daha var. AvruPa
            BirIiği'nin bıı reform  çahşmalan çerçevesinde   insan hakIan  temel  şartlan
            üzerinde  çallşması   istemesinin  nedeni  Avrı.lPa  Bjrliği  demokrasi  Ve in§an
            haklaı açısından  büyük  zaafları,  eksik]jkleri  olan bir birIik olmasldıı.  AV.uPa
            Bir]iği diyorum,  üye ülkele.den  söz etmiyorum.  Avrupa  Bi.liği  üyesi ülkelerin
            insan hakları  standardlnı  hepimiz  biliyoruz.  lnsan Hakları  Avİupa
            sözteşmesini  imzalamışlardlr,  Bideşmiş Milletler  sözleşmelerini
            imzatam|şlardlr,  insan haklaı  a]anünda  en azündan  dünya  ölçeğinde  çok  iyi biı


            12
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23