Page 21 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 21

baktmlndan  sahip  olduğumuz  dezavantajIl  konum,  Buıada  hem  uygulamadan
             kaynaklanan  sorunla. Vaı hem de mevzuattan  kaynaklanan  sorunla. var.  Bu
             konuda korkuyoruz,  ülk€nin  bölünmesjnden  kolkuyoruz,  pek  çok şeyden
             korkuyoruz.  ŞimdiAvrupa  Birljği  üyesi  olabilmek  için  yapmamlz  gereken  bazı
             şeyler  va. Bunlan  yaptüğümlzda  ge.çekten  Tü.kiye'nin  o ko.kuları  ortaya
             çlkar  ml, gerçekleşjr  madiye  bakaIlm  şimdi.  Mese]a,  Olusal  P.og.amda  da vaı
             Bir|eşmiş  Millet]e.  Kjşisel  ve Siyasal  Haklar  sözleşmesini  imra]ayacağız,
             imzalamamız  ge.ekiyoı  bunu  imza|amayan  çok  az devlet var ye.yüzünde.  Bu
             arada  azlnİklann  korunma§ına  jlişkin  bi. madde  vaı oraya  gitmesek  bile
             lnsan Haklan  AvruPa  s6zleşmesi  çerçevesinde  de artlk bunla. yavaş yavaş
             gündeme  gelebiliyor,  eskiden pek yoktu ama, doIayİ yollardan  gündeme
             geliior.  Avrupa  Birliği  Anaya§ası vaı  Temel Haklal  Şa.b  vaı  orada  da farkİ
             kültürlelin  korunma§ı,  azlnlıkların  korunmaslna  ilişkin  esaslar  var Biz;m
             durduğumuz  yer  ne.esi,  Avrupa'nın  du.dıJğu  yer  neresi  diye  şöyle  hlzhca  b'r
             baktüğlmürda,   şunu  te§pit  edebiliriz.  Avrupa  Birliğinde  bazı ülkeıerin  kendi
             içindeki  azlnİklarına  sağladlkla.ı  olanaklar,  jnsan  haklarl  ve demokrasi
             aç,slndan  baktığlmüzda  gerçekt€n   çok  yüksek  bil standa.  var. l§panya,
             Be]çika  ve bazı ülkeler  yine  ö.nek olarak  verilebjljr,  Bunla.  yüksek
             standartlara  sahip. lşte  bi]diğjniz  gjbi  lspanya  blnIala  bi. fede.aI  dev]ette
            §ahip olunan  güvence]e.e  yakün  güvenceler  tanımış, özerk  bölgeler
            oluşturulmuş,  ya§ama,  yürütme  ve yargü  o.gan]all  vaı bu ta.ihsel_kültüıel
            açıdan  fa.k1,jaşmış  böIgelerde.  Zaten  lspanya  gideıek  üniter  devl€tten
            fede.asyona d€ru  dönüşüyoı  Bu yüksek  standa.t.  Ama bir de düşük
            standa.t  var;  ona  da Ftansa'yı  öınek  gösterebiliriz,  Fransa,  dikkat  edin, hiçbir
            zaman  re§mi belgelerinde  "azınİk''  kavıamlnı  kullanmaz,  "etnjk  grup''
            kavramüfu  bile kullanamaz,  _ki  biz rahatllkla  ku|]anürüz,  az,nlık  olmasa bile
            etnjk  grup diyebiliyoruı.  Fran§a  bunlan  hjçbi. ıaman  kullanmaz.  Fransa'nln
            50'lj  ylllara  kadar  politikası  keljmenin  tam anlamıyla  asimjıasyonist  bİ
            Politjka,  Bütün  alt kültürlerj eritmek,  alt dinle.i yok  etmek,  yok  etmek
            kelimesini  özellik]e  kullan|yorum,   çünkü  1925'de Fran9z  t4il]i Eğjtim  Bakan,
            Fransa'nın  yaşayabilmesi  için,  birliği,  bütünlüğü  için  ..yok   edilmesi''  sözünü
            kulıanmıştü.  Basün|n  önünde  bir kültü.ün  yok  edilmesi  gerektjğini  s6ylemjştir
            Asimilasyonist  bi. poıitika  izIeniyor,  ama 50'le.den  itibalen bu durum  değişti,
            hiç "aanİk"  sözü kullanllmüyoı  hiç ''etnik  grup"  sözü kullanllm|yoı  "fark]l
            halk]al"  sözlerini  kullanmlyol,  zaten kullansa Anayasa  Konseyi  anayasaya
            aykrlı,k  gö.üyor  Ama kendj  üIkesinde yaşayan  a]t kültürlele,  farkIl  kültürlere
            di]lerini  ve kültü.le.ini  koruma  imkanı  tanlyoı  Ye.€l  dilleri  tanlyan  yasa,
            yanıImlyorsam  55'lerde  çlkmlşhr  Kendi yereI dill€rınde  radyo_televizyon
            yayln|arın|  yapma  imkanı  tanl]lyor  Kendj  okullannda  yerel  dillerjni  öğretme
            imkafu  kı§men  de oısa tanıyor,  Tabia bütün  bunla.  yaPıl|rken  ve bu özgü.]ükler
            verili.ken  ulusal  birliği, ulusal  bütünlüğü  ko.uyacak  hükümler  yazmıyor,


                                                                             15
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26