Page 140 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 140

hassasiyetlerimiz  araslnda  bUlunan  te.imler  veya eylemleri  içelebiliyor  o
            nedenle  çlkart|]mlştır  Bı]gün tabii sormamlz  gereken   şui  Türkiye  bu
            sözleşmel€.e  ta.af  olmakla  ifade etme  koruma  Ve  geliştirme  eylemlerinj  bu
            haklar  bağlamlnda  özelljkIe  birinci  maddelerini  uygularken  nasll
            geçekteştirilecektir.  size dedjm  ki bu sdzleşme  medeni siyasi  haklar
            sözleşmesi  bİ lnsan  HakIan  Komitesi  oluşturmasını  öngö,üyor  sö,]eşmen'n
            uygulanmasünı  denetlemek  vs. için  raporlar  sunuluyor  kendisine,  Bu komite
            kendi§ine  sunulan  bazl  başvurular,  raPollal doğrultusunda  genel yorum
            laporlaı,  metinleri  kaleme  alma  yetkisine  sahip. Bun]ar  çok  önemli  çünkü
            ilgili maddeIerle,  belli maddelere  ilişkin  olabiliyo.  o  maddelerin  nasl]
            yorumlanmasına  iIişkin o]uyo..  BöyIe bir yorum metni bhinci maddeye   jlişkin
            oIarak  da 1984  yılında  ilk kez komite  tarafından  kalem€  alındı,  Komjt€  orada
            diyor  kj:'Kendi  kaderini tayin  hakkt  öz€l  bır öneme sahiptiı"  Niye?  Çünkü
            bunun  gerçekIeştirilmesi,  bireysel  bütün insan haklannün  ve o hakla'ln
            geliştiri]mesinin  ve güçtendirilmesinjn  temelini  oluşturur,  ondan  sonra devam
            ediyol:  'Bjr dev]et  bu yükümlülüğünü,  yani  k€ndi  kaderini  tayin  hakklnın  icra
            edjlmesine  ilişkan  yükijmlülüğünü  nasü]  yerjn€  geti,ileceğjne  dair anayasal  ve
            siyasi sür€çlerini  agkça  ve pratikte  nasll bunlara   jmkan  vereceğini  açtkça
            o(aya koymak  zorundadlı"  o zaman  burada  bir soruyIa  daha  karşıIaşıyoruz,
            Mevcut  hükümetjmiz  bu anayasal  süreçleri ve bu siyasi  usull€rj  nasll ortaya
            koyacakt|r.  Bunlann  hepsi  yükümlülük  çerçevesjnde  çünki]  bu sözIeşmeye
            taraf olmakla  o sözleşmenin  uygulanması.a  ilişkin  bitün  içtihat, uygulama,
            başvurular  bunlarla  hePsini  de yükimlülük  altına gilmeyi kabul ediyor
            hükümet  dolayısüyla  bu soruy!  sormak hukuken  isabetli  ve baklı  bir sorudur,
             Bunlan  bilmiyoruz.  Burada  genellikle  ortaya konulan  tart|şma  ve hassasiyet
             diye ad]andlrılan  konu  şurada  tezahür  ediyoı  Kendi  kaderin' tayin hakh bİ
             devletin  inşası  anlamlna  gelir. Tü.kiye  DevIeti  1923  ylllnda  cumhüıiyeti
             kurm!ştuı  Aynı  tezi,  Türkiye  resmi  ideolojisi  budur, sovyetler  Bjrliğj'nin  de
             teii  buydu  y|liarca,  hatta  kamPlaşmada  bu yaşandı,  1917 Ekim  devrimi  ve
             sovyei Haiııannın  kendi  kadelini  tayin hakkıydı,  Dolayt§ıyla  budur,
             Fransızlann  benzer tezi var ml,  vaI. Kendi kaderini tayin hakkl 1970  yılından
             bu yana  Bir]eşmiŞ  l^illetlerin  Devletler  Araslnda  Dostça  ltişkitere  Dair  llkele,
             Beyannamesi'ni  kabulünden  bu yana  bir farkl|lık  gö§termeye  başladl, Bıl
             daha  sonra  1975  yllündaki  Helsinkj  Nihai  senedi'y]e  de bir adüm  daha  ilerj
             götürüldü.  B|okla.  arası yumuşamaya  bağh,  Helsinki Nihai  senedi'ni
             iu",.dlyo-..  AclG  önc€  ActD  haline  dönüşen  örgütün  de kurucu  hareket
             noktasıydl.  Bu d€ğişiklik  şurada  ortaya  çlktü,  Kendi  kadeıini  tayin  hakkl  iki
             yana" iı.ı ."pı,.y.  sahiPüi  1 Dtşsal  cePhe 2-Devlet  dış kabuğu  olarak

             ;dlandırmak  müİnküns€  şayet  bir devletin  siyasi bir yaplnın  oIuşturülmasüd|r,
             1923  odur.  Sovyettenn  l917'si olmuştu,  değişti  gerçi,  Almanlarün  l990'da
             yaptlğl  birleşmesi  btldur.  Dışsal  anlamda,  dış anlamüyla  kendi kaderini tayin


              l34
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145