Page 138 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 138

uygulanmasıyla  ilgi]j yaphkla.ını  ve yaPamadık]arlnl  ve niye  yapamadlklannl
            bir raPor halinde  Bjrleşmiş Milletlere  sunmak zolunda. llk vade uzadlğı ölçüde
            Türkiye'nin  bu konuda  ulus]alalası  topluma  so.umluluğunu  içeril  bir .apor
            sunma  tarihi  de uzuyor  ve geriye  bıraklllyoı  Şimdi  denebilir  ki Avrupa  lnsan
            HakIa.ü  szl€şmesi,  ashna  bakarsanlz  bu s6zleşme]ere  oranla  çok  daha güçlü
            bir etki yaratıyo.  çünkü  bir  yargl  organl  ka.ar  veriyor,  mahkeme  karaı  ve,iyor,
            Sonuçta  da uluslararası  mahkemedir  bu. Bir 6nceki otı]rumdaki  konuşmacllar
            da Avrupa  lnsan Haklan  Mahkemesi'nin  uygulamalanna  ılişkin değişik
            uygulama biçimlerine  ilişkin  hahrlar§anE  eleştireI  bazl, biraz  şaşkınIlk  taşıyan
            yorumIarda  bulundular. Bu kaçlnllmazdır.  Çünkü  Avrı]pa lnsan  Haklan
            Mahkem€si'nin  çok  önemli uluslararas|  Planda  böyle  bjr mahkemenin
            oluşması  çok  önemlidir,  Devletlerjn  buna  büyük  6lçüde uyması  da önemlidi,
            ama  sonunda  uluslararasl  mahkemeler  ve iç hukuktaki  mahkemelerle  ayn|
            değildir.  Büyük  ölçüde  siyasi organlardır.  Bunır da göz  önünde  tutmamız
            lazlm,  tlyelerinin  oradaki rolü ve işIevi,  bağlmsüzlık  ve  tarafsüzlık  çerçevesjnde
            etbette  yürümek  zorundadlı  onlar  da hükümetl€,inin  aday  gösterdiği  kişiler
            taraflndan  seçili.ler.  Tüm  ulusla.arası  mahkemelerde  hükümetl€r  hiçbil
            zam6n  kendiIerine  çok  ayktn  olacak  şah§iyetleri   aday  gösterm€zler  Bunu,  şu
            ya da bu  yarglct  kesinlikle  gölge  altünda  bulundurmak  için söylemiyorum,
             Bunlar işin  doğas|nda  bulunduğıJ  için söylüyolum,  Oluslaralasl  ceza
             Mahk€meleri,   0Iuslararasü  Ada!et  Divant,  insan  haklarü ile ilgili mahkemelerin
             hepsi budı]r. Bunun  bjlincinde  olarak  hakkaniyete  uygun  bil faa]iyeti  yerine
             getirmeleri  elbette  ki önemlidj..  Bu durumda  baktığınlz zaman Avlupa  lnsan
             Haklan  Mahkemesi  tabii ki önemIi.  Bu sözleşmele,ıe  zira medenj Ve siyasi
             ekonomik  sosyal haklarla  böyle  mahkemeI€ı  oluştuluImuyor,  sadece  Medeni
             s'yasi  Haklar  sözleşmesi'nin  bünye§jnde,  metninde  bi, cenevre'de
             faaliyetlerini  yerine  getiren  veya New York'ta  dönem§el  olarak  yedne getiren
             biı insan Haklan  Komjtesi  (Human Rights  community)  oluşturulmasl
             öngö.ülmüştı]r.  18 kişiden oluşan  işte o dönemsel  rapodar falan oraya
             suiuıur.  Bır başka  hususta  tabi bu arada  şu;  Tüıkiye bu sözleşmel€ri
             onaylama  §ürecjne  girdi. Fakat  Medeni  siyasi  Haklal sözIeşmesi'nin  bir ek
             protoı<oıtl  varaıı  .aynen  Av.uPa  lnsan Hak]an Mahkemesi'ne  yapllan bİeysel
             Laşvuru  mekanizması  gibi de bir bjrey§el  başvurıj  m€kanizmaslnı  öngörür,
             yine lnsan  Haklan  Komjtesinde  yapılan,  Dolayısıyla  bunun  da tanlnmasl  için
             çaba  göstermesi  Türkiye  sivi! toplum  örgütlenmesini  b€nce  ön€m  taş,yor,
             uıusıaiarası  denetımin  daha  net ve daha belilgin  mekanizmalar  eiiyle
             yİrütülmesj  açlslndan,  politika  olalak  söylüyorum,  Şimdi  bunlann  bilinciyle
             ii.in.l  -uaa.ı.re  ner ıı.i sözleşm€nin  birinci  maddeie,ine  baktlğımızda  şöyle
             bir hükümle  kalşılaşıyoruz.  "Bütün  halklar  kendi  geleceğini  belideme  hakkına
              sahiptir.  Kendi siyasi statülerinin  belirlenmesi  hakklna  sahiptirl€l,  Aynı
              zamanda  da serbestçe  ekonomik,  sosyal  Ve kültürel  geljşimlerinin  takib'ni



              132
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143