Page 122 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 122

baktlğımEda,  sosyal hak]a.  baklmlndan  AvruPa  Konseyi   çelçevesjnd€
            Avrupa  Insan Haklan  S6zleşmesi'ni  tamamlayan  belge  olarak  sosya]  haklar
            baklmlndan  malum AvıuPa  sosya]  şarb  deı Türkiye'nin  de onaylayarak  talaf
            olduğü]  bir sözleşme.  Bljnun  haricinde  Avlupa  Birliği'nin  kendjne  özgü bir
            sosyal  hüjkuku  mevcut  Avrupa sosyal  Şa.tlna  yer  yer  referans  yapan  ama
            bunu  a§an, bağlmsız,  oldukça  geniş  kapsamİ  bi. Av.upa  Birliği  sosyal
            mevzuatı  tüzük ve gene]gelerle  düzenlenen  mevcı]t,  bunun  ha.icind€  malum
            yine Birleşmiş  Miuetlerin  uzmanlaşmış  bir birimi  olarak Uluslara.asü  ÇaIlşma
            Örgütü  yada llo  bj]diğimiz  örgütün  u]uslararası  §6zIeşme]eri  öteden  beri
            Türkiye'nin  de  pek  çok  sözleşmeyi  onaylaylp  ta.af  olduğunu  biliyoruz_  Yine
            bir lere.ans noktasl bizim  için. c€nel  yapı bu. Bunlar birbirIerine  yel  yer
            göndelme]er  yapıyorlar,  Önemli  bir fark, klasjk hak, sosyaI hak bağlantısı
            a9slndan  vurgulamak  istediğim.  Tab'j klasik  haklar  baklmlndan  çok  temeıbi.
            aynm noktag.  Bunlarln  yargl denetjmine  tabi olmasl  Avrupa  lnsan  Hak
            sözleşmesi  örneğinde  de iŞte burada da kaç gİndür  tartlş|lan  haklar
            bağlamında  görüyoruz ki mahkeme  ka.arları  çok  6nemli.  so§yal  haklar
            baklmından  denetimde  tabij My]e  bir denetim  s6z konrtsu  değil. N€dİ
            denetim  yoıu?  Rapo.ıa.  yoluyıa  denetim.  Yanj llo ölçeğinde  olsun  Avrupa
            sosyal  Şart,  ölçeğind€  olsun hükğmetIer  kendiledyle  ilgilj rapor verirl€.
            onlann  uzman  komitelefi  bakümlndan  bu raporlar  değerlendi.ili.  Bir taklm
            eleşti ler getiriliı  tav§iyelerde  bulunulur.  Bağlaylcl,  zorlayıcı  yalgısal bir  şey
            yok. Yalnf  ulu§lalala§!  camiada  klnanmak  tabii ki bir tür  bağlaylcı]ık
            yaratlyor  ama manevi  olarak.  Eğe.  herhangi  bir  sözleşm€nin
            uygulanmasından  ötü.ü  §izin  ülkeniz  u]uslarara§ı camiada  kınanılsa  bu da bi.
            t!. yapİrüm gibi  önemi yok  diyemeyiz.  Çok  önemli bi. başkl  arao o]uyoı
            Bunun  sebebi n€dir?  Ya yarglsa]  deği|di.  rapo.|ar yoluyla denetim  tabii  sosya]
            haklal, malum paraya  bağh  haklaı Yani diğer  haklar  gibj olumlu  edim
            gerektiImeme  açlslndan  bi.  ayülma  tabi tutabiliriz.  Öyle haklaf  Val ki. onunla
            edim  geıektiriyoı  gerçekten  para gerektiriyor,  fon gelektiriyoı  devletin
            bütçesjnden  ona kaynak  ayürmasü  gerektiriyoı  Bu yüzden  de u]uslarara§ı
            sözleşmelel  barl noktalarda  takdiri  hep  uIusla.a.ası  yasala.a  bllakıyor,  Yani
            genel  prensiPıe.i  belirliyor ama  alte.natifler  §unuP  bun]ar  arasündakj  bir taklm
            tercih  haklannda  uıusal mevzuata  b,rak,yo.. Bunun da sebebi  uluslann
            zenginljk  açısınden ekonomik  düzey  açü§lndan  o]an  farktl]ıkla.ı.  Aksi takti.de
            fakir  ülkeler  ge]işmekte  oIan  ülke]er  bu sözleşmeyi  asla  imzalamayacak,
            jmzalanabilmesi  jçin   de böyle  biraz esneklikler  getiriIiyo.  Avrupa  özeline
            geldiğimiz  de burada  önemlj  bi. aynm  noktast,  Malum Avrupa  Biıljği üıkeleri
            çok  daha  zengin,  dünyanln  en zengin ülkeleri  olduğu  için  tabii ki buradaki
            standartlar  daha yüksek.  Yani bk llo  ile genel  PrensiPler  açl§|ndan bir
            bağ]anh  vardır  ama Avrupa ölçeğindeki  sörleşmelere  baktlğlmızda,  sosya]
            hak]ar  bakım|ndan  daha  üst düıeyde standartlar  görüyoluz.  Yine gİiş
            ll6
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127