Page 155 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 155

DiYARtsAI(IR  BARosU  BAsı(1NLıĞl


               Şimdi  örgüt  tabirinin  örgütlenme  kavramının  bu kadar köttj olduğu,  kötü
               anlama  tekabül  ettiği  bir  çağrışlmın  olduğu  bir toplum  yaratt, 12 Eylül
               toplumu...   şimdi  burada,  bunun  yanında  değişim  dediğimiz.  olgu},u  taşı-
               yacak kurumlarda  elimizde  bir l2 Eylül toPlumu  iirünü bireyler  Var. Ünı
               versiteyi  değiştireceğiz,  diyoruz.  Üniversiteyi  nasıl değişıireceğiz?  Kim-
               lerle  değiştireceğiz  üniversiteyi?


               l2 Eylül rejiminin  büyük  çoğunluğu  -hepsinin  değil  tabi_ büyük   çoğunlu_
               gu itibariyle  12 Eylül rejimi  içinde  buraya  yerleŞmiş  buradaki sistemi
               kendisi  içine  bütijnüyle  sindirmiş  bir öğretim  üyesi yığınt  içinden  mi de-
               ğiştjfeceğiz?  Aynı  şey.  hakimler  ve savcı]ar  için geçer]i  değil  mi? Yani
               HSY'yı  lav ettik.  Yeni HSYK  yaptık.  HaDgi  hakim ve savcıIarla  değjşti-
               r€ceksiniz?   Şjmdi   burada  hakikaten  bir 12 Ey]ül  toplumunun  direnciyle
               karşl  İarşıyayız,  Kendjni treten  direnciyle  karşı  karşıyayız.  Yani  gerçek_
               çi  olmamz  lazım beklentilerimiz  açıslndan...  Stfırlama  yapabilir  miyiz'l
               Yapamayız.  Nasül sıfırlama  yapacağlz?  Hakim  ve savcılartn  hepsini  işten
               mi  ç|kaİacağız?   Bütün  üniversite  öğretim üyelerini  m€slekten  men  mi
               edeceğiz?  Bu sorun,  insar  arla değişıirebileceğimiz  bjr sorun.  Bu ikincj
               solun.

               Üçüncü  başllğüm,  bu l2 Eylülğiminin  bir ileri  aşamasl  hatta  diyelim ki,
               o toplumsal  tasawurunrm  mükemmelleşmesi  hali,  başkantlk  rejimi  bek-
               lentisi.  Şöyl€  bif  şey  diyebiliriz;  başkanlık  rejimi tabi ki  şu  anda  tartlşİ-
               ğımlz  ve toplumda  biraz  tepki  gören  başkanltk  rejimi  fikri.  Türkiye  top-
               lırmunda  12 Ey]ül  paşalığmln  neler  yapabileceğini  görmüş  bil toplum ol-
               duğu  jçin,  Tayip  Eİdoğan'ın   çok  kişisel  hırslara sahip bir kişi olduğtı için.
               Tijrkiye toplumunun  bir tarihten  gelcn  çok  fazla  yetkiyi  bir kişiye verildi-
               ğindc  onu suiistimal  edeceği  i,Encma sahip  olduğu  için, bu da toplumsal
               güvensizliğimizin  bir parçasl ay zamanda.  Dolaylsıyla  burada rejimi
               kabul ettirme açtsından  biraz zorluklar  taşıyacağünı  biliyoruz,  Ama biz
               şeflik  rejimini  tanımış bir toplumuz.  Biz başkancü bir toplumuz.  Benim
               bildiğim  toplumlar  arasında  en  yukarda değil. Toplumun  içinde  bu baş-
               kan  lat'tnın edildiği  ıoplırmu  çok  fazla tanrm|yorum.  Elinizi  sallasanız
               başkana  rastlarslnrz,  çarpar  bu toplumda.  Ve başkanlar  vardür,  küçüklü
               büyüklü  her  yerde  başkan  vardır. Eş başkanlı  ve bu kadar  başkancü bir
               toplumda, bir başkan  küıtiirünün  olduğu  toplumda  yaşıyoruz.  Ve benim
               endişem  Tiifkiye toplumunda  hem bu başkan  kültiiriinün  yüksek  olmasl.
               hem de başkanın  tahakkilm  kurma  kapasitesinc  karşı.  ıoplumda  bir di-
               renç  olmaslnln bir cazibe Doktas|, bizdeki başkanhk  rejimine  karşı  belki
               hem  çok  büyük  hem de aynl zamanda  bir İi]im  noktas| haline getiriliyor,
               Tanlşmanm  tutkusal  hale  gelmesindeki  yegane  neden  Tayip  Erdoğan'ı
               sevme ve nefret ilişkisi  değil.  Aynl  zamanda  başkanllk  klvramıyla  olan
               tutkusal  hem  çekimser  hem tepkisel  bir ilişkimiz  var. Ve  şöyle  bir senaf-
               yo tabi ki insantn akllna  geliyor.


                                                                             l5:]
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160