Page 155 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 155
DiYARtsAI(IR BARosU BAsı(1NLıĞl
Şimdi örgüt tabirinin örgütlenme kavramının bu kadar köttj olduğu, kötü
anlama tekabül ettiği bir çağrışlmın olduğu bir toplum yaratt, 12 Eylül
toplumu... şimdi burada, bunun yanında değişim dediğimiz. olgu},u taşı-
yacak kurumlarda elimizde bir l2 Eylül toPlumu iirünü bireyler Var. Ünı
versiteyi değiştireceğiz, diyoruz. Üniversiteyi nasıl değişıireceğiz? Kim-
lerle değiştireceğiz üniversiteyi?
l2 Eylül rejiminin büyük çoğunluğu -hepsinin değil tabi_ büyük çoğunlu_
gu itibariyle 12 Eylül rejimi içinde buraya yerleŞmiş buradaki sistemi
kendisi içine bütijnüyle sindirmiş bir öğretim üyesi yığınt içinden mi de-
ğiştjfeceğiz? Aynı şey. hakimler ve savcı]ar için geçer]i değil mi? Yani
HSY'yı lav ettik. Yeni HSYK yaptık. HaDgi hakim ve savcıIarla değjşti-
r€ceksiniz? Şjmdi burada hakikaten bir 12 Ey]ül toplumunun direnciyle
karşl İarşıyayız, Kendjni treten direnciyle karşı karşıyayız. Yani gerçek_
çi olmamz lazım beklentilerimiz açıslndan... Stfırlama yapabilir miyiz'l
Yapamayız. Nasül sıfırlama yapacağlz? Hakim ve savcılartn hepsini işten
mi ç|kaİacağız? Bütün üniversite öğretim üyelerini m€slekten men mi
edeceğiz? Bu sorun, insar arla değişıirebileceğimiz bjr sorun. Bu ikincj
solun.
Üçüncü başllğüm, bu l2 Eylülğiminin bir ileri aşamasl hatta diyelim ki,
o toplumsal tasawurunrm mükemmelleşmesi hali, başkantlk rejimi bek-
lentisi. Şöyl€ bif şey diyebiliriz; başkanlık rejimi tabi ki şu anda tartlşİ-
ğımlz ve toplumda biraz tepki gören başkanltk rejimi fikri. Türkiye top-
lırmunda 12 Ey]ül paşalığmln neler yapabileceğini görmüş bil toplum ol-
duğu jçin, Tayip Eİdoğan'ın çok kişisel hırslara sahip bir kişi olduğtı için.
Tijrkiye toplumunun bir tarihten gelcn çok fazla yetkiyi bir kişiye verildi-
ğindc onu suiistimal edeceği i,Encma sahip olduğu için, bu da toplumsal
güvensizliğimizin bir parçasl ay zamanda. Dolaylsıyla burada rejimi
kabul ettirme açtsından biraz zorluklar taşıyacağünı biliyoruz, Ama biz
şeflik rejimini tanımış bir toplumuz. Biz başkancü bir toplumuz. Benim
bildiğim toplumlar arasında en yukarda değil. Toplumun içinde bu baş-
kan lat'tnın edildiği ıoplırmu çok fazla tanrm|yorum. Elinizi sallasanız
başkana rastlarslnrz, çarpar bu toplumda. Ve başkanlar vardür, küçüklü
büyüklü her yerde başkan vardır. Eş başkanlı ve bu kadar başkancü bir
toplumda, bir başkan küıtiirünün olduğu toplumda yaşıyoruz. Ve benim
endişem Tiifkiye toplumunda hem bu başkan kültiiriinün yüksek olmasl.
hem de başkanın tahakkilm kurma kapasitesinc karşı. ıoplumda bir di-
renç olmaslnln bir cazibe Doktas|, bizdeki başkanhk rejimine karşı belki
hem çok büyük hem de aynl zamanda bir İi]im noktas| haline getiriliyor,
Tanlşmanm tutkusal hale gelmesindeki yegane neden Tayip Erdoğan'ı
sevme ve nefret ilişkisi değil. Aynl zamanda başkanllk klvramıyla olan
tutkusal hem çekimser hem tepkisel bir ilişkimiz var. Ve şöyle bir senaf-
yo tabi ki insantn akllna geliyor.
l5:]