Page 157 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 157

DjYARBAKlR  BA  Ros  U
              hem  çok  kalabalık  bir nüfustan  bahsediyoruz.  H§m de mariinal  bir nüfus-
              ran bahsedl}orıJ,/,  Hem  çok  kalaba]lL l5 mi|lon  ciıarındaii  hepsi  kendj_
              sini mutlak  Kiift kimliği  içinde  tanımlamayan  bir l5 milyon, Üiislılman
              sünni  kimligi   çoğu  zaman \e)a  kı.men  Kün Ljmliğlnin;nünde  olma\a
              deram  eden bır l5 rnillon. Bir ıanfian da toplam İ5 mıllon.ZS  mılyon
              içinde  bil 15 mityon. Yani hem  çok  kalabalık  hem de oy oranı  itibarİyJe
              \urduğunuzda  Milliyetçi  Hareket  Panisi'nin  oy oranına yeıişmesi  müm-
              kiin olmayan birnüfus.  Herkes,herkes  tek  pani  oy verse d; yetmiyor,  Do-
              laylslyla  Tiiİklerin   çoğ!ürıluğun  eğer beraber yaŞanacak  bjr savaş.  bir dar_
              be. bir  >iddet  ve bolünme  içtnde  çö,,ülme}ecelse.  biJ konsensüs ıçindc
              çözülecekse.  çoğunluğun  karaİ  verme  yetkisinin  baskrn  olduğu  bir  yapı-
              dan bahsediyoruz.  Kürtler  ne kadar  isteseler  de. rcferandum  bile ojsa
              Tükler  karar verecekler.  Kürllerle  nasıl yaşaİması  gerektiği-
              ni,  .  . dolayislyla  bir TüIk  sorunumuz  vaI ve bır Türk  sorunu l850'lerdin
              beri  bir Müslüman  çoğunluk  sorunu  olarak  devam  ediyor.


              Bir küçiik anekdot  hatırlatayım.  1856 lslahat  Fermanı  hatlrlayacakslnız
              okunduğunda,  fermanln  okunmasl  için,  padişah  fermanldr,  sultan  f'erma-
              nl okunmasl  için Sadra,/am bir imam  arar te o gün  istanbul  lmamlann
              hepsi  ortalıktan  yok  olulaİ,  Zar zor bir imam  bulur]ar,  açtırırlar.  işte  bü-
              tiin önde  gelenler  orda toplanmüştır.  okunur,  buz gibi bir sessizlik.  Cev-
              det Paşa  çok  güzel  lezkirede  bunu anlatır.  Buz gibi bir sessizlik  içinde.
              Bundan  sonra osmanll  tebaalarının  eşit olduklarına  dair  o meŞum tirman
              okunur.  Ferman  katlanıp  kılılına  koyarken,  sadrazamln  söylediği  ün|ü  söz
              vardlr; "bir  daha  bufadan   çıkmasın,  bu krlıfindan  bır ferman  çıImasün  in-
              şallah"  der. Ve Rum  ortodoks  Kilisesi  patriği  yanındaki  Ermeni  patriğe
              dönef,  "Yahudiler  de mi bizimle  eşjı güçte  olacak?"  diye sorar. Yani  bu
             toplumda  eşiılik  çok  ciddi  bir sorun.  Ve bizim bir buçuk yüzyıldan  beri
              mücadelesini  kısmen verdiğimiz  ve halen  çözülmemiş  bir sorun.  Bu top-
              lumun.  çoğunluğır,  eşitliği kabul  etme konusunda  hala  çok  büyük  bir di-
             renci  var. Ve kendi§inin   çoğunluk  olduğundan  hareketle  de bu direnci
             besliyor,


             ikincisi  de, kültiirel  olafak da böyle bir sorunu  var. Erkek egemen  bir top-
             lum, Külttirel  olarak,  ataerkil  biı toplum. Büıün bunlann  iizerinde,  ytlla-
             rın getirdiği  bir milljyetçi,  şoven  ideoloji  içinde  besıenmiş,  eşitliği başka-
             lanyla olan eŞitliği  bir küçüklük  olarak  addeden  biİ toplum  ve bu toplum-
             da biz eşitlik  ve özgürlüğün  birbirini  tamam]adığı,  Rüza Türkmen'in   çok
             güzel  anlattlğl gibi  orayı at]lyorum.  Ön görmüştüm.  Eşİlik  ve özgürlüğiin
             birbirlerini  omamladığı  ve güçlendirdiği  bir rejim bir anayasa bir  jlkeler
             gündeme  getireceğiz.  BLınun  kolay olmadlğlnl,  ama tabi kj bunun  müca-
             delesini  vermemiz  gerektiğini  ama  bunı.rn kolay olmadüğını  takdir  etme-
             miz gerekiı.  Ve aynı zamanda  da  çoğunlukçu  bir ideolojinin  ve yaklaşı,



                                                                           l5_5
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162