Page 160 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 160

Y  E  N i ANAYASA  ARAYIŞLARl  KO  N FERANSI

            Bu gün€  geldiğimizde  de bu tarihi  gerirdiğimizde  son yılda  özelli]de
            2oor'lerden  soııra  ki bu AKP ikidarı da yine  Cumhuriyet  Halk  Paıtisi
            içerisinde  devam  eden, yani  Mendereslerin,  Celal  Bayarların  ve hatta  bir
            bakrma da işte Özallann  takip  enigi  çizgiyle   yine  eski klasik  çizgi  K€ma-
            list  çizgi  arasındaki  bir mücadeledir.  Şimdi   Hocam,  belki meseleyi  çok
            l'azla uzattım.  Ancak sorduğum  soruyu  daha da böyle  anlamlandırmak
             için bu açıklamayı  yapma  zorunda hissenim  kendimi.  Şimdi   mesele  şu-
            dur;  burada  anayasa  dediğimiz  zaman.  ben bu anayasa içerisinde  yani
            Türkiye  cumhuriyeti  anayasası  dediğimiz zaman bu anayasa  da gerçek-
            ten Tiirkiye halk da yot:ıur.  Yani bırakalım diğer  Kürı halk ve diğer
            etnisite]eri,  ha]kı;  bu hiçbir  zaman,  gerek  1921-24  geıekse  son 6l ve 82
            anayasalarln  hiç birinde halk  ka\Tam|  yer almamlştıI.  Yani  bu anayasa
            hiçbir  zaman  çeŞitli  milliyetlerden,  Türkiye'de  yaşayan halklann  anaya-
             sası olmamlştrf.  Ve yakın  geleceke  de bütiin  milliyetlerden  halklann  of-
            tak bir anayasa  yaratma  ihıimali,  yakln  zamanda  söz  konusu  değildir.
             Çünkii  bu tiir  anayasalaİ.  ancak halk  hareketleriyle,  devrimlerle,  işte Lu-
             rucu dediğimiz  hareketlelle  inşa edilebilir.  Ama varsayallm,  Türkiye'deki
             yani  bu bir avrıç Türk buiuvazisi, işbiflikçi burjuvazisi  ve komprador
             beylerinin  devleti,  §istem  içerisinde  acaba  Kiin buıjuvazisini  de Kürt  feo-
             dal|erini  de onak  edebilecekler  mi? sorum  budur. Bence  çözülecek  sorun
             da budur.

             Yakrn bir geleceke  biiyle  bir ihtimal,  halldann anayasaslnı yapma  ihti-
             mali söz  konusu  değildir,  Yani bu sınüfial  bağlammdan  koparttlarak  da
             böyle  bu anayasayı  anlamlandırmak  mümkiin  olabilil mi? benim  sordu-
             ğum  sorır  şudur;  yani,  sadece  Tük  egemenlerinin,  daha doğUsu Tük
             eg€menlerinin  egemen  o]duğu  bu anayasal  sist€me  Türklerin  dtşında  ka-
             lan diğer  çeşitli   mi]liyetlere  mensup Küt]erin  de dahil  oldırğu  diğer azm-
             lık milliyet  egemenlerinin  de bu sisteme dahil edip  etmeyecekleri  mesele-
             sidir. Bu mürnkiin  müdiir?

             Av. Tabir ELÇl:  Cihan  İpek. Sal ın Cihan  İp€k'e  göıürür  mil5unuz  mit -
             İofonu.


             Av. Cihan  İPEK:  Teşekkiırlef.  Arukat  cihan lpek  ben.  Çok  istifade  etti-
             ğim  bir konuşma  oldu.  Bir sorum  var. Bir de bir anekdotu  anlatacağım-
             Benjamin  Franklin  Amerika  Birleşik  Devletleri

             Av. Tıhir  ELÇi:  Benjamin  Franİlin
             Av. cihan IPEK:  Benjamin  Franklin.  Haklar bildirgesini  imzalayan  ya-
             zan kuucu  babalaİından  biİ tane§i,  Amerika  Bir|eşik  Devletleri  kurulduk-
             ıan sorıra Paris'e  büyiit  elçi  olaİak  alanlyor.  Sannm ilk büyük  elçilerden.
             Ve orada  işte o dönemde  Fransrz  devrimi  öncesi  kşilelle  de taltüş|yorlar.


             l58
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165