Page 164 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 164

YENi  ANAYASA  ARAYIŞLARl  KON  FERANS]
           kunun  ashnda bu kardeş devletin  bekasl için düşünülmüş  bir kaldeşlik
           hukuku  \.e de bunun teme]i  de kardeşi  öldfume,  yani kan üzerinde  gelen
           bir hukuk  olarak algılamamlz  gerekeD  bil dulum. Yani  bu ijzellikle  bu
           günkü  siyasal  iktidann,  yeni  anayasa  sözü  verirken  bu kardeşlik  bağla-
           münda  da öze]likle  vurgular  yaparkcn,  demokratik,  hukukun  üstiinlüğü-
           nün de tanlndığı  bir anayasa  nasıl  yapllabiliI?  Ve bunun  çözüm  yollan  ne
           olabilir?  Çünkü  kaİdeşljk  hukuku siirekli bize olumsuz  şeyler  hatır]atlyor.
           ikinci  bir sorum ise. özcllikle  bu yüzyılın  Kü(]erin  yüzyllı  o]duğır  tespi-
           tinde. bu Kül1lelin  yüzyllı  otmasl,  Türkiye'dcki  birlikte  bil yaŞaml  mı ka-
           settiniz  yoksa  genel  bil yolda  ve Kürtlerin  kendi  kaderini  tayin  etrne ko-
           nusundaki  wrgunuz  mu? söyledikleriniz  hai]gi  açüdandl? Böyle bir so-
           rum olacak

           Av. Tahir  ELÇl:  Evet, teşekkür ediyoruz.  Yani  kardeş  katli  de as]ında
           bil hukuktu  osmanlı'da.(giilüyor)Evet  p€ki  o zaman  yine hemen  a},nü sF
           rayr iminizle  takip  ede]im.  sayln  R1za TURMEN.  Btı}urunI

           R,za TÜRMEN:  Şimdi şeyden  başJayayım;  anadilde  eğitim bakmlndan.
           çocuğun   üstün  yararı.  Bu birleşmiş  millet]ei   çocuk  haklarü  sözleşmesinde
           yeI  alan bir ilkedir,  orada  der ki;  çocukla  ilgili her türlü  kaİar  çocuğun
           üstiin  yararr gözetilerek  allnacalttı. B  sözleşmeye  taraf o]an devletlere
           getirilen  bir yiikiimlüliıktiir.  Bunu, Kün sorunuyla  ilgili  kullanmanın  ben-
           ce bir yaran  var. sonınu siyasetin  dışına  çekiyorsunuz.  Çocuğun  üstiin
           yarannm  ne o]duğu  açüktür.  Burada  bir gri bölge yok  bir kere.  Çocuğun
           üstün  yararı  tabi ki  çocuğun  evde  konuşfuğu  dilde  eğitime  başlamasıdll.
           Bunda herhangi  bir tereddüt  yok.  Bürada  pedagoglara  bırakllan  şey  bu
           değildir.  Pedagoglara  bırakılan  şey  bu nasıl uygulanacaktr?  Hangi  yön-
           temlerle  hangi mode]lerle uygulanacaktır?  Böyle  birk6ç tane  model  var.
           Önce  resmi dil okufuyorsunuz.  Ondan  sonra  ikisini  birden okutuyo.su
           nuz.  Yok 6nce  kendi  anadilini  okutuyorsunuz  iki sene ondan sonn resmi
           dil. Yani hangi modelen  uygundu? Ülke baklmlndan  hangisi  en uygunsa
           o tercih edilir.  Ama yani  çocırğırn  üstün  yaranyla  baş]amanın  bence böy-
           le bjr yaran var.  Sorunu  siyasetin  dışına  çekmek  gibi.

           CHP'nin  g€çirdiği  evrim  ise tabi  bence  önemlidir.  Ben  bu  çocuğun   üstün
           yaraü  kavİ:lmml,  yani naçizane  ilk ben attım  ortaya,  anayasa rrzlaşma
           komisyonunda.  o zamanlal  kyamet kophı, CHP içinde d€  küyamet  koptu.
           Dendi  ki; sen işte Türkiye'yi  bölmek istiyorsun.  (gülüyol).  Fakat  bugün
           aradan geç€n  altü ay içinde  ya da daha l'azla bir sene  içinde  belki  CHP de
           yani genel başkanda  aynı  şeyi  söylemeye  blrşladı.  Bu Lrbi  benim  için doğ-
           ru bir  şeydir,   memnuniyet  ka},nağl,
           self determiDasyon  hakkı  1993 Diinya  insan Haklarr  konferansının  nlhai
           bildirisinde  bu konuya  yer veri]iyor.  Ve orada  deniyor  ki "self  determi-


            162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169